(צילום: אלכס בורטמן)
יותר משני מיליון ילדים בישראל חזרו היום לבתי הספר ולגנים - אך לצדם קיימים ילדים הנמצאים בקבוצות סיכון לפתח מחלה קשה כתוצאה מנגיף הקורונה, שנאלצים להישאר בביתם. שניים מהם, רון גבע בן ה-15 ואמיר דיין בן ה-8, התראיינו הבוקר באולפן ynet וסיפרו על תחושותיהם לקראת שנת הלימודים בצל המגפה.
רון בן ה-15 מאילת עבר לאחרונה השתלת לב במרכז שניידר לרפואת ילדים, אחרי שפיתח אי-ספיקת לב כתוצאה מהשפעת כימותרפיה לטיפול בסרטן העצמות שנתגלה בגופו. בשנתיים האחרונות הוא נעדר מהלימודים ושנת הלימודים הזו, כך נראה, תימשך כך. בראיון לאולפן ynet סיפר כי המערכת החיסונית שלו חלשה מכדי ללכת לבית הספר, שהוא מתגעגע לחבריו ללימודים וכי הוא מקווה שיוכל לחזור ללמוד בבית הספר בעוד שלושה חודשים.
2 צפייה בגלריה
רון גבע
רון גבע
רון גבע
(צילום משפחתי)
אמיר בן ה-8 אמור היה להתחיל הבוקר את לימודיו בכיתה ג', אבל בגלל מחלת הסיסטיק פיברוזיס שלו, הוא ואחיו בבית מחודש מרץ. בראיון מקדים ל-ynet, סיפרה אמו של אמיר על הפלונטר שנקלע אליו: לבד מחוברת שנשלחה אליו הביתה מבית הספר, הוא לא מבצע למידה מרחוק משום שלא ניתן לו אישור רפואי שמצבו אכן מחייב אותו להיעדר מבית הספר.
2 צפייה בגלריה
אמיר דיין
אמיר דיין
אמיר דיין
(צילום משפחתי)
באולפן נכחו גם ד"ר זאב פלדמן, מנהל היחידה לנוירוכירורגית ילדים בבית החולים שיבא, ופרופ' יהודה אדלר, יו"ר האיגוד האירופאי לקרדיולוגיה שהביעו דעתם על מצבם של ילדים רבים שלא יכולים ללמוד בגלל מצבם הבריאותי.
"המערכת חייבת להתכוונן לילדים כאלה, לתפור להם חליפה מתאימה ולא להשאיר אותם בחוץ", אומר ד"ר פלדמן. "צריך לשלב אותם בכיתה, אולי באמצעים טכנולוגיים. הילדים לבד, חייבים לעשות משהו אקטיבי כדי לשלב אותם".
לדבריו הצטרף גם פרופ' אדלר: "כדאי שהילדים האלה לא ילכו לבית הספר, זה בטוח. אבל מה עושה אמא חולה לילדים בריאים? האם היא שולחת אותם לבית הספר או לא? הבעיה כאן היא בעיה מאוד עמוקה ומסובכת שצריך לתת עליה את הדעת. מה שראינו עכשיו זה לא נדיר, יש המון משפחות עם הורים וילדים חולים".
בעקבות הגל השני של הקורונה נותרו 140 אלף תלמידים מ-23 הרשויות האדומות בבית. בנוסף, בשש רשויות נוספות חלק מבתי הספר לא נפתחו מסיבות אחרות כמו בעיות לוגיסטיות ומאבקי הורים. בסך הכל 150 אלף תלמידים לא פתחו את שנת הלימודים כסדרה. בנוסף, 5,519 תלמידים ועובדי הוראה נמצאים בבידוד. בבוקר פתיחת שנת הלימודים עמד מספרם של החולים בקורונה במערכת החינוך על 623 תלמידים ומורים.