סרטן הוא גורם התמותה מספר אחת בישראל. אלא שיותר משליש מסוגי הסרטן קשורים באורח החיים של הלוקים בהם - מה שאומר שאפשר לנסות למנוע אותם. מומחי האגודה למלחמה בסרטן מציגים טיפים לצמצום הסיכון לחלות:

1. הימנעות משימוש בכל סוג של טבק

בעישון אין "רמת צריכה בטוחה". גם עישון של סיגריה אחת ביום, או רק באירועים חברתיים, עלול להוביל למוות מוקדם. הימנעות מעישון סיגריות בפרט ומכל מוצרי הטבק בכלל (כולל נרגילה) תפחית את הסיכון לתחלואה בסרטן ובמחלות נוספות. מחקרים הוכיחו כי שימוש בטבק מקצר את תוחלת החיים בכעשר שנים, ולפי הערכות, העישון אחראי לכ-20 אחוז מכלל מקרי המוות מסרטן. מלבד סרטן הריאה, קשור עישון מוצרי הטבק לסרטן חלל האף והפה, הלוע, הגרון, הוושט, הקיבה, הכבד, הכליה, הלבלב, שלפוחית השתן, המעי הגס, צוואר הרחם, סרטן הדם ועוד. סדנאות לגמילה מעישון ניתנות כיום במסגרת סל הבריאות דרך קופות החולים.
5 צפייה בגלריה
סיגריות
סיגריות
סיגריות: אין רמת צריכה "בטוחה" שלהן
(צילום: Shutterstock)

2. דאגו שביתכם ומקום עבודתכם יהיו נקיים מעישון

הימנעו ככל האפשר מחשיפה פסיבית לעישון ומחשיפה לעישון "יד שלישית" - חלקיקים רעילים ומסרטנים הנצמדים לבגדים ולמשטחים. חשיפה כפויה לעשן סיגריות מעלה משמעותית את הסיכון לסרטן הריאה, התקף לב ושבץ מוחי. רמת הסיכון הגבוהה ביותר קיימת אצל אנשים החיים עם אדם שמעשן בתוך הבית. שיעור התחלואה בסרטן הריאה ובמחלות לב בקרב אנשים שאינם מעשנים אך חיים עם בני זוג מעשנים גבוה ב-25 אחוז מאשר אצל אנשים שבני זוגם אינם מעשנים. על פי מחקרים, ילדים שהוריהם מעשנים נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח מחלות בדרכי הנשימה, הצטננויות, שיעול, אסתמה ודלקות אוזניים.
5 צפייה בגלריה
עישון פאסיבי פסיבי
עישון פאסיבי פסיבי
מעשנים פסיביים: בעלי סיכוי גבוה לחלות בסרטן
(צילום: shutterstock)

3. הגבילו את צריכת האלכוהול

יש להמעיט ככל האפשר בשתיית משקאות אלכוהוליים. הסיכון להתפתחות סוגי סרטן שונים כגון סרטן הפה, הלוע והשד, עולה ככל שכמות האלכוהול הנצרכת עולה. שותים בכל זאת? הקפידו להגביל את הכמות למנה אחת ביום לאישה ושתי מנות לגבר (מנה = בקבוק בירה, כוס יין, או כוסית ליקר).

4. הימנעו מחשיפה לחומרים הידועים כמסרטנים

חשיפה לחומרים מסוכנים, במיוחד במקומות עבודה שבהם החשיפה עלולה להיות יומיומית ולהימשך שנים ארוכות, עלולה להגביר את הסיכון לחלות במחלות סרטן. פעלו לפי הנחיות הבטיחות המומלצות בזמן שימוש בחומרים מסוכנים.

5. שמרו על משקל גוף תקין

השמנה היא גורם סיכון משמעותי ביותר לחלות בסוגי סרטן שונים - סרטן המעי הגס, סרטן הכליה, סרטן הוושט, סרטן הקיבה, וכן סרטן הרחם וסרטן השד. מומלץ להימנע מצריכה עודפת של קלוריות ולשמור על מסת גוף תקינה (BMI בין 18.5 ל-24.9). בזמן הארוחה, נסו להקפיד על קצב אכילה איטי, על לעיסת המזון כראוי ועל סבלנות. המטרה העיקרית היא ליהנות מהאוכל שאנו אוכלים, אכילה איטית יכולה לסייע להנאה מקסימלית מהטעם ומהאקט.

6. שלבו פעילות גופנית בשגרת היומיום והגבילו את זמן הישיבה

בצעו פעילות גופנית סדירה - הליכה, שחייה, רכיבה על אופניים או כל פעילות אירובית אחרת, והימנעו מישיבה ממושכת מול הטלוויזיה או בעבודה. מומלץ לבצע פעילות גופנית במשך חצי שעה עד שעה לפחות, בכל יום, או ברוב ימות השבוע.
5 צפייה בגלריה
ריצה
ריצה
לא צריך לרוץ מרתון: כל פעילות גופנית אירובית מסייעת לבריאות
(צילום: Shutterstock)

7. הפחיתו את רמות החשיפה לגז רדון בביתכם

באזורים מסוימים בארץ קיימים בקרקע מצבורי רדון. מדובר בגז טבעי חסר ריח, שמתנקז לתוך יסודות בניינים ומרתפים. חשיפה לאורך זמן לרדון עלולה להגביר את הסיכון לסרטן הריאה. אפשר לערוך בדיקה לגילוי נוכחות רדון באמצעות בודקים מוסמכים, ולנקוט צעדים פשוטים של אוורור כדי להפחית את הצטברותו.

8. אמהות - מומלץ להיניק

הוכח כי הנקה מפחיתה את הסיכון לחלות בסרטן שד ושחלה, בנוסף ליתרונותיה האחרים.

9. שמרו על תזונה בריאה ומאוזנת

מחקרים מוכיחים כי אכילה מאוזנת תורמת להפחתת הסיכון לחלות במחלות סרטן שונות. הרבו באכילת ירקות ופירות, דגנים מלאים וקטניות. הימנעו ממזונות עתירי קלוריות, עשירים בשומן או בסוכר, וממשקאות ממותקים. המעיטו בצריכת בשר אדום ומזון מעובד, מעושן, מטוגן, מלוח ומשומר. ודאו שהצלחת שלכם תהיה תמיד צבעונית: ירקות ופירות מוסיפים צבע לצלחת, ולכל צבע - יתרונות בריאותיים משלו.
5 צפייה בגלריה
טבעונות
טבעונות
קצב אכילה איטי וצלחת צבעונית
(צילום: shutterstock)

10. חסנו את ילדכם נגד נגיף הפפילומה האנושי (HPV)

נגיף הפפילומה שכיח מאוד. 80 אחוז מכלל הגברים והנשים הבוגרים יידבקו לפחות בזן אחד של הנגיף במהלך חייהם, לרוב בזמן מגע מיני, לרבות סקס אוראלי. ברוב המקרים, זיהום בווירוס אינו מורגש, אינו גורם לבעיות כלשהן וחולף מעצמו, אך במקרים מסוימים ההדבקה תישאר, וברבות הימים עלול להתפתח ממנה גידול טרום־סרטני או סרטני, בקרב נשים וגברים כאחד.
בקרב נשים עלול הנגיף לגרום ליבלות באיבר המין, לסרטן צוואר הרחם, לסרטן הפות, לסרטן הנרתיק, לסרטן פי הטבעת ולסרטן פה ולוע. בקרב גברים עלול הנגיף לגרום ליבלות באיבר המין, לסרטן הפין, לסרטן פי הטבעת וכן לסרטן הפה והלוע. חיסון נגד נגיף הפפילומה האנושי (HPV) נמצא בסל הבריאות וניתן בשגרה לתלמידות ולתלמידי כיתה ח' בבתי הספר.
5 צפייה בגלריה
חיסון פפילומה
חיסון פפילומה
נמצא בסל הבריאות: חיסון נגד נגיף הפפילומה האנושי
(ShutterStock)

11. הקפידו להשתתף בתוכניות סקר לגילוי מוקדם של סרטן

קחו חלק בתוכניות סקר לאומיות כמו בדיקת ממוגרפיה לגילוי מוקדם של סרטן השד, בדיקת דם סמוי בצואה לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס ובדיקת פאפ לגילוי מוקדם של סרטן צוואר הרחם. אבחון מוקדם מציל חיים.
היו ערניים לשינויים החלים בגופכם. פנו לרופא אם שמתם לב לדברים הבאים: גוש כלשהו, פצע שאינו נרפא, שומה בעורכם, דימום בלתי רגיל או בעיה מתמדת שאינה חולפת, למשל שיעול, צרידות, צרבת, קשיים בבליעה ואיבוד משקל.

12. הימנעו מחשיפה ממושכת לשמש

הימנעו מחשיפה לשמש בין השעות עשר בבוקר וארבע אחר הצהריים. העדיפו שהייה בצל והקפידו על לבוש מתאים, על חבישת כובע, על הרכבת משקפי שמש ועל מריחת העור במסנן קרינה לפי ההמלצות.
לקבלת מידע מפורט וחומרי הסברה אפשר לפנות לטלמידע של האגודה למלחמה בסרטן: 1-800-599-995