בשיתוף ד"ר עדי אדר ואינפומד

אחת השאלות הנפוצות ביותר שעולות בכל דיון ציבורי בנושא הפרעות קשב וריכוז, בתקשורת, בפגישות בין ההורים לבין הרופא המטפל ועוד, היא האם ריטלין גורם להתמכרות. תרופות כמו ריטלין נמצאות בשימוש כבר מעל לשישה עשורים. הנושא נחקר ביסודיות וכיום ניתן לקבוע בביטחון כי נטילת ריטלין או תרופות דומות אינה מערבת סכנת התמכרות.
צפו ברופא מסביר:
רק שאלה - האם ריטלין גורם להתמכרות?
אז למה עולה כל פעם הנושא הזה, מהיכן נובע החשש מהתמכרות לריטלין?
תרופות כמו ריטלין מכילות חומרים כימיים בעלי פוטנציאל להתמכרות. עם זאת, ריטלין אשר ניתן על פי התוויות רפואיות, במינונים המקובלים, במתן דרך הפה, אינו מערב סכנת התמכרות. חשוב לציין כי שימוש במינוני ריטלין גבוהים מאלה שהומלצו על ידי הרופא המטפל, או נטילת התרופה שלא דרך הפה, עלולים להוביל לתופעות לוואי שונות ואף לתסמיני התמכרות.
האם ילדים ומבוגרים עם הפרעת קשב הם בעלי נטייה מוגברת לשימוש בסמים או חומרים אחרים?
מתבגרים ומבוגרים עם הפרעות קשב אשר אינם מטופלים תרופתית הם בעלי סיכון מוגבר לעישון, צריכת אלכוהול וכן שימוש בסמים (פי 4-6 מאוכלוסייה ללא הפרעת קשב). לכן, בניגוד לדעה הרווחת טיפול תרופתי בהפרעת קשב מפחית את הסיכון להתמכרות לאלכוהול, עישון וסמים בגיל מבוגר! באופן פרדוקסלי לא רק שריטלין ותרופות דומות לא גורמות להתמכרות, הן אף מפחיתים אפשרות זו בגיל מבוגר!
אם אכן אין סכנת התמכרות מדוע קבלת התרופה מצריכה תשאול מקיף בבית המרקחת?
פקודת הסמים של משרד הבריאות לא מבדילה בין סמים מסוכנים לבין תרופות כגון ריטלין. כלומר, כל חומר בעל פוטנציאל להתמכרות נמצא בפיקוח תחת פקודת הסמים המסוכנים.. חשוב לציין כי במדינות אחרות, כגון ארה"ב, מבדילים בין תרופות אלו לבין סמים מסוכנים. הגיע הזמן שגם בישראל משרד הבריאות ישנה את הגישה לגבי הנפקת תרופות אלו ובכך למנוע מההורים סיטואציות לעתים מביכות ובוודאי מעוררות ספקות לגבי עצם השימוש בתרופות אלו.
מהי עמדת הממסד הרפואי לגבי סכנת ההתמכרות מתרופות כגון ריטלין?
בכירי ההסתדרות הרפואית התייחסו בעבר לנושא התמכרות לתרופות כמו ריטלין. מדבריהם עולה כי ילדים אינם מצויים בסכנת התמכרות לריטלין ועל כן ניתן להפסיק את התרופה בשבתות וימי חופשה מבית הספר ללא סכנה להתפתחות של תופעות גמילה.
כמו כן, צוין בעבר שתרופות אלה (ריטלין, ריטלין SR , ריטלין LA , קונצרטה), משמשות כתרופת הבחירה לטיפול בהפרעת קשב וריכוז.
לסיכום, אין חשש להתמכרות לתכשירי ריטלין ותרופות ממריצות דומות כל עוד התרופה נלקחת בצורה מבוקרת, במינונים המומלצים על ידי רופאים/ות ובנטילה דרך המקובלת (שתייה/בליעה).

בשיתוף ד"ר עדי אדר ואינפומד