"הרוצח השקט" תוקף נשים מוקדם יותר ומהר יותר: מחקר חדש מגלה שלחץ דם גבוה קיים אצל יותר נשים מגברים, כבר בשנות העשרים לחייהן. המחקר מגלה כי לחץ הדם נוטה לעלות בנשים בצורה מהירה יותר מאשר בגברים, ועלול לגרור סיבוכים רפואיים חמורים.
המחקר הגדול שנמשך יותר מארבעה עשורים פורסם לאחרונה בכתב העת האמריקאי JAMA Cardiology. במסגרת המחקר, עקבו החוקרים אחר כמעט 33,000 נשים וגברים בגילאי 5 עד 98, והבחינו לאורך שנים בעליות חדות יותר כבר החל בגיל 20 בקרב נשים לעומת גברים. העלייה הזו, כך נמצא, נמשכה לאורך כל חייהן.
"המחקר שלנו לא רק מאשר שנשים בעלות פיסיולוגיה שונה לעומת הגברים, אלא ממחיש מדוע נשים עלולות ללקות בסוגים מסויימים של מחלות לב וכלי דם בשונה מהגברים", מסבירה ראש צוות החוקרים - ד"ר סוזן צ'נג מביה"ח סידרס-סיני שבלוס אנג'לס.
"הדרך בה אנחנו מטפלים ביתר לחץ דם צריכה להיות מתואמת יותר למין הנדבק", אמרה צ'נג, שהוסיפה כי יידרשו מחקרים נוספים כדי להבין כיצד מתבטאת עליית לחץ הדם באופן שונה אצל נשים. עם זאת, צעירים צריכים לדעת שיתר לחץ דם אינו מצב שקורה רק במבוגרים - הוא יכול להתחיל בגיל צעיר יותר, וכשזה קורה, חשוב להתחיל ולטפל בו".
1 צפייה בגלריה
סלט ירקות עם לימון
סלט ירקות עם לימון
לחץ דם גבוה בנשים: החל בגיל 20
(צילום: shutterstock)

בניגוד לדעה הרווחת - גם נשים צריכות לעקוב אחר לחץ הדם

"בניגוד למה שנשים רבות סבורות, גם הן פגיעות בדיוק כמו גברים לסיכון יתר לחץ הדם שעלול להתפתח במהירות גבוהה", אומר ד"ר אמיתי אלקיים, מומחה לרפואה פנימית מביה"ח אסותא ויועץ לחץ דם, "הסברה בעבר היתה שנשים מוגנות יותר מגברים בשל הורמונים ושינויים מבניים בכלי הדם ומוגנות עד לאחר המנופאוזה, אבל מחקרים בשנים האחרונות מצביעים על כך שייתכן שנשים חשופות לנזקים לכלי דם ואי ספיקת לב מוקדם יותר מגברים.
"המחקר הנוכחי הוא נדבך נוסף בהבנה שייתכן שלחץ הדם הגבוה מתפתח אצל נשים מוקדם יותר ולא מאובחן בזמן. ייתכן בהחלט שהממצאים ישתקפו בהמלצות לבדיקה תקופתית מוקדמת יותר אצל נשים. יידרשו מחקרים נוספים כדי לאמת את הממצאים, אבל בהחלט ברור שגם נשים צריכות לעקוב אחרי לחץ הדם, בדיוק כמו גברים. כל הזנחה של יתר לחץ דם, עלולה להוביל לתוצאות קשות, ואפילו קטלניות".

הערכות: כרבע מהישראלים סובלים מלחץ דם גבוה

לחץ דם הוא הלחץ שמפעיל הדם על קירות העורקים שבהם הוא זורם. הוא מתבטא בשני ערכים: הגבוה (סיסטולי) מתייחס ללחץ שנוצר בעורקים כתוצאה מהתכווצות הלב, והנמוך (דיאסטולי) מבטא את הלחץ בעורקים בזמן שהלב במנוחה בעת התרפות חדרי הלב, מיד לפני ההתכווצות הבאה. שני הערכים נמדדים מספרית על פי מילימטר כספית. כאמור, לחץ הדם הממוצע הנחשב תקין הוא 120/80. יתר לחץ דם מוגדר בערכים 140/90 ומעלה.
על פי ההערכות כרבע מהאנשים בישראל סובלים מיתר לחץ דם - שיעור דומה לזה שנמדד בארצות הברית. מדי שנה מתגלים עוד כ-70 אלף איש הסובלים מהמחלה. שכיחות המחלה עולה עם הגיל: אצל צעירים בשנות ה-30 לחייהם שכיחות יתר לחץ הדם עומדת על כ-10%, בעוד שיותר מ-75% מבני ה-75 ומעלה יסבלו מיתר לחץ דם.
יתר לחץ הדם מתפתח בגוף במשך שנים בלי סימנים שיעידו על כך, ומגביר באופן משמעותי את הסיכון ללקות במחלות לב וכלי דם, ובהן התקף לב ושבץ מוחי. מסיבה זו יש חשיבות לאבחון בזמן של יתר לחץ הדם ומתן טיפול יעיל. מגיל 40 ומעלה מומלץ למדוד את לחץ הדם לפחות אחת לשנה. אם יתגלה יתר לחץ דם יתחיל הרופא במדידות חוזרות ובאבחון מחלות העלולות לגרום לכך.