בשיתוף האיגוד הקרדיולוגי בישראל וחברת נובו נורדיסק בע"מ
סוכרת מהווה בעיה רפואית קשה וחמורה, שהגיעה לממדי מגפה במאה ה-20 וממשיכה גם במאה ה-21, כאשר השכיחות ממשיכה לעלות בצורה מטאורית. בארה"ב, בשנת 2002, האומדן היה כי 6.3% מהאוכלוסייה האמריקאית סובלת מסוכרת, הפוגעת בעיקר באוכלוסייה שמעל גיל 65. הסוכרת פוגעת בהרבה איברי מטרה ככליות, עיניים ולב, פוגעת בעיקר בכלי דם, ועלולה בעקיפין לגרום לחסימתם ועל-ידי כך להביא לאוטם שריר הלב ושבץ מוח.
שבץ מוחי שכיח פי 3.5-4 בחולי סוכרת (21.8%), מאשר באנשים ללא סוכרת (6.2%), ובאלה הסוכרתיים שלקו בשבץ מוחי, הסיכון ללקות בשבץ מוחי נוסף הנו גבוה פי 2. בסוכרתיים שלקו בשבץ מוח, בעיקר נשים, התמותה גבוהה יותר וגם הנכות - הן הפיזית והן המנטלית - הנגרמת להם, הינה קשה יותר מאלה שלקו בשבץ מוח ללא סוכרת.
1 צפייה בגלריה
כאב ראש
כאב ראש
(צילום: shutterstock)
חולי סוכרת אשר לקו בשבץ מוחי, מועדים פי שלוש יותר לפתח הפרעות קוגניטיביות עקב האירוע, מאשר הלא סוכרתיים. ידוע, שסוכרת פוגעת בכלי הדם הקטנים במוח ועלולה לגרום לחסימות שלהם ועל-ידי כך לגרום לאוטם מוחי הנקרא אוטם לקונרי . במידה שנוצרים אוטמים מרובים כאלה במוח, הדבר יכול להביא לדמנציה מעבר לאירוע המוחי החד, עם החסר הנוירולוגי והנכות שבעקבותיו.
סוכרת קשורה בדרך כלל לגורמי סיכון אחרים כיתר לחץ דם, כגון יתר שומנים בדם והשמנת יתר, כחלק ממה שקרוי התסמונת המטבולית, כך שהמאמץ אמור להיות כפול ומכופל, לאזן את כל גורמי הסיכון הללו. התסמונת המטבולית כוללת: יתר לחץ דם (מעל 130/85), השמנת יתר (היקף מותניים מעל 102 ס"מ בגברים ו-88 ס"מ בנשים), HDL-כולסטרול נמוך מ-40 מ"ג/ד"ל בגברים ו-50מ"ג/ד"ל בנשים), רמת טריגליצרידים גבוהה בדם (מעל 150 מ"ג/ד"ל) וסוכרת (מעל 110 מ"ג/ד"ל בצום). לכן, יש לעשות מאמץ עליון לשמור על ערכים מאוזנים של כל אותם גורמים שהוזכרו.

הטיפולים החדשים

בחמש שנים האחרונות חלה פריצה דרך בטיפולים בסוכרת עם שתי משפחות האחת SGLT2INH והשנייה הורמון הומני GLP1ANA.
בסקירה זו ארחיב על הורמון ה-GLP-1: מדובר בהורמון טבעי המיוצר ברירית המעי ומופרש כתגובה לאכילה, עוד כשהאוכל נמצא במעי ולפני שהוא נספג בדם. בין יתר השפעותיו, הוא מווסת את רמות הסוכר בדם. בהתאם לרמות הסוכר בדם, הורמון ה-GLP-1 מתאם את הפרשת האינסולין ועוצר שחרור עודף של הסוכר מהכבד.
בנוסף, מסייע ה-GLP-1 לווסת את עיכול וספיגת המזון על ידי האטה של תהליך הריקון של הקיבה. יתר על כן הוא משרה תחושה של שובע בשל השפעתו על מערכת העצבים המרכזית, דבר המביא לירידה משמעותית בצריכת המזון ולירידה במשקל. ניתן לסכם את השפעתו רחבת ההיקף בכך שהורמון זה משפר את איזון הסוכר וגורם לירידה במשקל.
יתרונות נוספים של הורמון ה-GLP-1 והאנלוגיים שלו: בנוסף להשפעתו על רמות הסוכר הראו עבודות מחקריות שונות אפקטים אחרים בעלי חשיבות גדולה בקרב חולי סוכרת ובעיקר השפעתו המטיבה על המערכת הקרדיווסקולרית, המתבטאת בשיפור התפקוד האנדותליאלי בכלי הדם, שיפור בתפקוד הלב ותפוקתו אצל חולים עם אי-ספיקת לב, הגנה והפחתה של הנזק לשריר הלב במודל המדמה התקף לב בחיה ניסיונית, ירידה ברמות LDL כולסטרול, שיפור בסמנים קרדיווסקולריים אחרים כמו: BNP, PAI-1 ו-CRP וירידה בערכי לחץ הדם הסיסטולי והדיאסטולי.
בשש שנים האחרונות פורסמו מחקרים בהם נוסו התכשירים הורמוני GLP1ANA הומניים על חולי סוכרת עם מחלת כלי דם מוכחת (אוטמים לבביים, שבץ מוחי, מחלות כלי פריפריות), במטופלים אלו התוצאים היו חיובים עם הפחתה בתמותה, התקפי לב ושבץ מוחי חוזר.
תכשירים אלו מעבר לאיזון הסוכר, ירידה במשקל בעלי ערך מוסף להאטה בהתקדמות טרשת העורקים מעבר לטיפול התרופתי בהפחתת כולסטרול בהתאם התוצאים החיובים בהקטנת האירועים הCV בחולי הסוכרת וככל הנראה התסמונת המטבולית.
הכותבת היא מנהלת המערך הקרדיולוגי, המרכז הרפואי בני ציון חיפה
בשיתוף האיגוד הקרדיולוגי בישראל וחברת נובו נורדיסק בע"מ