פרופ' אדלר על מחדל הכניסה לנתב"ג, ההתפרצות בבנימינה והקשר בין השניים
(צילום: משה מזרחי)
"המצב הוא לא קטסטרופלי, כך שצריך להירגע", אומר היום (א') באולפן ynet המומחה לקרדיולוגיה, לרפואה פנימית ולמינהל רפואי פרופ' יהודה אדלר בעקבות התפרצויות הקורונה בבתי ספר בבנימינה ובמודיעין.
קראו עוד:
מתברר שאנשי משרד הבריאות צפו בשבועות האחרונים תרחיש של התפרצויות מקומיות, נקודתיות, בקרב ילדים בני 12 ומטה, שהם קבוצת האוכלוסייה היחידה בישראל שעדיין לא מחוסנת - ולא ידוע מתי היא תחוסן, אם בכלל. במשרד צופים שבשבועות הקרובים יהיו התפרצויות מקומיות גם באזורים אחרים, אם כי יציאתם של התלמידים לחופשת הקיץ עשויה למנוע אותן, בשל הירידה בהיקף הפעילות של מערכת החינוך.
1 צפייה בגלריה
התפרצות קורונה בבית ספר "כרמים"  בבנימינה
התפרצות קורונה בבית ספר "כרמים"  בבנימינה
בית הספר כרמים בבנימינה, שבו הייתה אחת ההתפרצויות. "צריך לשלוח את הנדבקים לבידוד מוחלט", אומר פרופ' אדלר
(צילום: שמיר אלבז)
ההתפרצות בבנימינה התגלתה בזכות מבצע דיגום נרחב, שהחל עם ילד חולה ראשון בבית הספר כרמים. בעקבות זאת נבדקו עוד תלמידים, ונמצאו תשעה מאומתים נוספים. הדיגומים הורחבו לבתי ספר נוספים. ביום שישי בבוקר נמצאו עוד 35 מאומתים מבתי הספר כרמים ואמירים. המקרים החדשים נמצאים בחקירה של לשכת הבריאות בחדרה.
במועצה המקומית בנימינה גבעת עדה אמרו כי "לאחר התייעצות חירום עם משרד החינוך הוחלט כי בית הספר כרמים לא ייפתח ביום ראשון". במועצה הבהירו כי איש מאנשי הצוות של בית הספר לא נדבק.
התפרצות קורונה נוספת הייתה בבית הספר היסודי אסיף במודיעין, שבו נדבקו תלמידי שכבת ו'. כל 90 תלמידי השכבה נכנסו לבידוד, ופיקוד העורף ערך בדיקות לכל תלמידי בית הספר. ההתפרצות נחשפה לאחר שהתברר כי שני תלמידים מבית הספר נדבקו בנגיף. בתוך זמן קצר נערכו בדיקות לעשרות תלמידים בסיוע קופות החולים בעיר ומשרד החינוך. בבדיקות אלה נמצאו תשעה תלמידים נוספים כחיוביים לנגיף. היום פורסם גם על התפרצות בעמק הירדן.
"הווריאנט ההודי מידבק פי 1.5 יותר מהווריאנטים המוכרים לנו", אומר פרופ' אדלר. "הוא נדבק יותר חזק לתאי הגוף, אבל כנראה שהוא לא יותר מסוכן"
החשד הוא שהאחראי להתפרצויות האחרונות הוא הווריאנט ההודי, המכונה "דלתא". "הוא יותר מידבק", אומר פרופ' אדלר, "מידבק פי 1.5 יותר מהווריאנטים המוכרים לנו. הוא נדבק יותר חזק לתאי הגוף, אבל נראה שהוא לא יותר מסוכן. לפי הדיווחים, החיסון של פייזר יעיל נגדו ב-88% עד 90%, שזה מעולה.
"הדברים האלה היו צפויים. דיברנו על זה כאן, באולפן, מספר פעמים. הקורונה עוד לא נעלמה מחיינו. הרבה מקומות בעולם עדיין אפופים בקורונה, ואנשים מביאים את הווירוס מחו"ל".
לשאלה, מה הוא היה מייעץ לראשי הרשויות של בנימינה ומודיעין לנוכח ההתפרצויות, השיב פרופ' אדלר: "הייתי מייעץ להם לעשות מה שהם עושים כרגע: להטיל חובת עטיית מסכות בבתי הספר - הרי ממילא הם נסגרים היום - ולשלוח את הנדבקים לבידוד מוחלט".