בשיתוף אסם נסטלה
"התחושה של נתינה ושל הערך העצמי בתפקיד הזה היא עצומה. אני מחכה בכל שנה בהתרגשות למבצע שלפני החג. התחושה שאתה נותן הזדמנות למשפחות לחגוג בכבוד גורמת לכל החג להיות משמעותי פי כמה".
אלי טחן הוא אחראי אזורי בארגון "לתת" בתל אביב, רמת גן וגבעתיים. הוא החל את התנדבותו לפני שש שנים בארגון במסגרת מלגת אימפקט והמשיך גם אחר כך. הוא בן 30, נשוי עם שתי בנות וגר באלקנה ולפני חג הפסח, התקופה העסוקה בארגון, הסתובב בין סניפי רשתות המזון, כדי לוודא שמתנדבי הארגון נמצאים שם.
5 צפייה בגלריה
אורזים סלי מזון למשפחות
אורזים סלי מזון למשפחות
אורזים סלי מזון למשפחות
(צילום: shutterstock)
טחן מוסיף שההתנדבות האישית נותנת הזדמנות לילדים ולבני נוער לחוש את השליחות הזו. "יש נוער מדהים בחוץ ורבים מהם נותנים הרבה מעבר לשעות החובה שלהם. בתוך כל המציאות הלא פשוטה מסביב, יש בפעילות הסולידרית הזו משהו מרחיב לב. מגוון של אנשים, מכל מיני מגזרים, מוכנים לתת בשביל האחר ולעזור וזה מרגש".
עוד בפסח של השנה שעברה, הוא מספר, כשהמבצע התנהל באופן שונה לחלוטין בגלל מגבלות הקורונה, הייתה היענות עצומה, גם של המתנדבים וגם של הקהל התורם. "השנה גדל מספרם של הדורשים חבילות מזון, אבל גם ההיענות גדלה", אומר טחן ומוסיף: "הרבה פעמים ניגשו אליי בסניפים וביקשו להודות על העזרה שקיבלו. זו הרגשה של עזרה אמתית, תחושה של שליחות להיות שם".

מתגייסים למען הקהילה

אל התרומה האישית לקהילה, מצטרפות גם חברות – גדולות כקטנות – במשק הישראלי. הן חוברות לארגונים ולעמותות השונים, ויחד הם יוצרים מערך סיוע עצום.
"משבר הקורונה הבריאותית והמשבר הכלכלי שבא בעקבותיו, נתן הצצה מרגשת לתהליך חיובי שמתרחש בשנים האחרונות, בו המגזר העסקי מתגייס, באופן פרו-אקטיבי, לתמיכה במצוקות החברתיות הבוערות", אומרת רוני אבירי, מנהלת מחלקת פיתוח משאבים ישראל, בארגון "לתת". "חששנו שתרומות המגזר העסקי יצטמצמו אבל המצב היה הפוך והארגון הכפיל את הסיוע שהגיע לשטח. "צמצום העוני והפעילות לצמצום אי הביטחון התזונתי בישראל נמצא בליבת הייעוד והפעילות שלנו ולכן החבירה לקידום ושיפור התחום מתבקש וחיוני".
5 צפייה בגלריה
אנשים אוחזים ידיים
אנשים אוחזים ידיים
(צילום: Shutterstock)
"מחקרים מראים שציבור הצרכנים אינו אדיש למהלכים ואף מחפש ודורש אותם מהחברות. הצרכן רוצה לראות את החברות מחזירות חזרה לחברה. זה תהליך חיובי שמייצר מרחב גדל של אפשרויות בו המגזר העסקי והארגונים החברתיים מהווים מכפיל כוח ומייצרים ערך רב לטיפול בסוגיות חברתיות שונות.
"כנציגת ארגון חברתי מוביל, בעל היקף סיוע משמעותי מאד בחברה הישראלית, אני חושבת שיש לשקף ולתקשר ככל הניתן את העשייה החברתית של המגזר העסקי וללא ציניות. בחברות רבות, העשייה החברתית והתרומה שלהם לקהילה הם חלק מה-DNA שלהם וזה נהדר ולכן נכון לעודד ולשתף אותו. בעידן שלנו זה בהחלט משפיע על הבחירה של הצרכנים ועל תפיסתם את המותג".
5 צפייה בגלריה
אורזים סלי מזון למשפחות
אורזים סלי מזון למשפחות
(צילום: shutterstock)

"תהליך מרגש ומעצים"

חן ריבנר, מנהלת אחריות תאגידית ועוזרת מנכ"ל באסם-נסטלה, היא חלק ממערך ההתנדבות של עובדי החברה. חשיבות הקשר בין ארגוני סיוע ועמותות לחברות במשק הישראלי באה לידי ביטוי בצורה מובהקת בשיתוף הפעולה האסטרטגי בין "לתת" לאסם-נסטלה שנמשך זה קרוב ל-20 שנה ובפסח ייתרמו סלי מזון בשיתוף של השתיים.
חברת המזון חרתה על דגלה החברתי לפעול לצמצום אי הביטחון התזונתי בישראל ממנו סובלים לפי נתוני דו"ח העוני האלטרנטיבי של ארגון "לתת" כ-656,000 משפחות בישראל, ובשנה האחרונה והמשמעותית, פעל שיתוף הפעולה בכמה ערוצים במקביל – החברה תרמה מוצרי מזון כל הזמן, תמכה כלכלית ל"קרן החירום" של "לתת" ויועדה ישירות לנפגעי הקורונה. עובדי החברה סייעו באריזת חבילות הסיוע וחלוקתם במהלך השנה ועוד.
5 צפייה בגלריה
מארז המזון של אסם נסטלה ולתת
מארז המזון של אסם נסטלה ולתת
מארז המזון של אסם נסטלה ולתת
(צילום: אביגיל עוזי)
"אני מאוד גאה להיות חלק ממערך ההתנדבות של העובדים ולהוביל את הפעילות", אומרת ריבנר. "חשוב לי להיות חלק מחברה שלא רק מייצרת ומספקת מוצרים לכל רחבי הארץ אלא גם תורמת אותם לאנשים הזקוקים להם. המארזים שאנחנו אורזים מגיעים בסוף המסע למשפחות שזקוקות להם. זה תהליך מרגש ומעצים".
ריבנר, שעובדת כבר 18 שנה באסם נסטלה, רואה גם את המשמעות שיש בתרומה עצמה לה, באופן אישי, כאמא לשני ילדים: "אני שמחה שהילדים שלי רואים שחלק מהעבודה שלי היא תרומה לקהילה ויודעת שזה מלמד אותם ערך חשוב. אני בטוחה שזה יהיה חלק מחייהם בעתיד בתוך הקהילה ובעבודה.
"בפעילות המשותפים אנחנו שמים דגש על הצלת מזון, תרומות מזון והתנדבות העובדים שלנו בימי אריזה מרוכזים. דרך ארגון "לתת" ויותר מ-180 העמותות שעובדות תחתיו, אנחנו יכולים להגיע בצורה שוויונית והוגנת לכל מי שזקוק לכך בישראל. רק השנה נארזו קרוב ל-10,000 מארזי מזון על ידי העובדים שלנו יחד עם עשרות אלפי מארזים לקשישים, נזקקים ומעוטי יכולת. גייסנו גם את ילדי העובדים לפעילות האריזה", אומרת ריבנר.
5 צפייה בגלריה
מימין: רותם ליברזון, יעל גולדמן  וחן ריבנר
מימין: רותם ליברזון, יעל גולדמן  וחן ריבנר
מימין: רותם ליברזון, יעל גולדמן וחן ריבנר
(צילום: אביגיל עוזי)
אבירי מסכמת ואומרת: "שותפות עמוקה ומהותית בה מנכ"ל החברה מתקשר למנכ"ל ארגון 'לתת' ושואל: 'מה אתם צריכים? איך אני עוד יכול לעזור?' זה לא עניין של מה בכך".
שיתוף הפעולה הזה מביא משפחות רבות, שאולי לא יכלו להרשות לעצמן באופן אחר, לחגוג את פסח ואת ליל הסדר בכבוד. חג שמח לכולם אינה עניין של מה בכך.
בשיתוף אסם נסטלה