תינוקת שלא חוסנה נדבקה בחיידק שגרם לדלקת קרום המוח: בת 7 חודשים אושפזה אתמול (ב') במצב קשה ביחידה לטיפול נמרץ באיכילוב, לאחר שנדבקה בחיידק הפנאומוקוק. מצבה הלך והידרדר והיא הועברה לטיפול נמרץ. בבירור עם ההורים הסתבר כי הם סירבו לחסנה בטיפת חלב. כעת הם אומרים: "קוראים לכל ההורים לחסן את הילדים".
יחיעם וג'וליה האוגארד סעדון, הגיעו אתמול בבוקר יחד עם בתם, מיקה בת השבעה חודשים, למיון ילדים כשהיא עם חום ומרפס בולט, סימנים המחשידים לדלקת קרום המוח. בבירור שנערך עלה כי מיקה לא חוסנה בחיסוני השגרה הניתנים במסגרת מרפאת טיפת חלב. מצבה הידרדר והיא אושפזה ביחידה לטיפול נמרץ ילדים.
ד"ר אפרים שדות, מנהל היחידה לטיפול נמרץ ילדים מתאר: "התינוקת הגיעה אלינו במצב מסכן חיים עם חום גבוה, אפטיות, וישנוניות יתר. בבדיקות שערכנו לה התברר כי היא סובלת מדלקת חיידקית על רקע חיידק הפנומוקוק ומיד החלה בקבלת טיפול אנטיביוטי מתאים".
1 צפייה בגלריה
תינוקת לא חוסנה ובטיפול נמרץ
תינוקת לא חוסנה ובטיפול נמרץ
האב, התינוקת, פרופ' גליה גריסרו. צילום: דוברות איכילוב
(צילום: דוברות איכילוב)
״כשמיקה נולדה, היו לנו הרבה שיחות והתלבטויות לגבי עניין החיסונים", סיפרו ההורים, "כיוון שאנחנו אנשים המאמינים שלגוף יש את היכולת לרפא את עצמו בצורה טבעית וללא עירוב של תרופות או חומרים כימיים החלטנו שיהיה טוב בעבורה שתגדל בלעדיהם. כעת אנו מבינים כעת כמה ברי מזל שמיקה אובחנה בזמן וטופלה נכון. עצם המחשבה שהסיפור הזה יכול היה להיגמר בכך שנאבד אותה הוא קשה לנו לעיכול. כהורים אנחנו לוקחים אחריות על חייו של מישהו אחר וזה נעשה מתוך מחשבה ואהבה ורצון לא לפגוע בדבר היקר לנו מכל. כעת אנו קוראים לכל ההורים: אל תקלו ראש אלא תחסנו את ילדיכם. תאמינו לנו, זה מציל חיים!".
"חיסון הפרבנר לתינוקות עד גיל שנה מונע זיהומים פולשניים של חיידק הפנומוקוק ומוריד בצורה דרסטית את שיעור המחלות ממנו", אמרה פרופ' גליה גריסרו, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בילדים, "חשוב לתת את החיסון הזה כמו את שאר החיסונים בזמן כי עיקר התחלואה במחלות הללו הם בשנתיים הראשונות לחייו של התינוק. אני קוראת להורים שלא חיסנו לחזור ולהתחסן וגם למתנגדי חיסונים להתפכח ולחסן, שאחרת המקרה הבא יהיה בלתי נמנע".
מיקה היום צפויה לעבור מהיחידה לטיפול נמרץ ילדים למחלקת ילדים שם תקבל את המשך הטיפול התומך ותשוחרר לביתה בימים הקרובים.

20% ממקרי המוות בילדים בעולם - מחיידק הפנאומוקוק

חיסון פרבנר נכנס לשגרת החיסונים ביולי 2009, באיחור רב, שנים לאחר מדינות רבות באירופה ובאמריקה. החיסון מגן בפני החיידק פנאומוקוק הגורם לדלקות ריאות, אוזניים, זיהומים בדם ובמקרים קשים גם לדלקות מוח. מחקרים הראו כי לאחר החיסון ירד משמעותית שיעור התחלואה בשל החיידק פנאומוקוק.
מחלות הנגרמות מחיידק הפנאומוקוק מהוות את אחד הגורמים המובילים לתמותת ילדים בעולם. מחלות אלה הורגות מידי שנה כמיליון וחצי אנשים בעולם, מעל למחציתם מתחת לגיל 5. בישראל מאובחן מדי יום ילד הסובל מזיהום פולשני הנגרם מחיידק הפנאומוקוק. 20% ממקרי המוות בילדים בעולם נגרמים מהחיידק. כרבע מהילדים במדינות מתפתחות שילקו בדלקת קרום המוח כתוצאה מפנאומוקוק וישרדו אותה, יישארו עם נזקים מוחיים בלתי הפיכים. מעבר למקרי מוות, מדי שנה נרשמים בעולם 150 מיליון זיהומים כתוצאה מחיידק הפנאומוקוק - עול כלכלי אדיר על מערכות הבריאות.
לפני כשלוש שנים הכריזה החברה היצרנית פייזר כי פיתחה את החיסון החדש המגן בפני 13 זנים של החיידק. החיסון אושר על ידי רשויות הבריאות בארה"ב, באירופה וגם על ידי משרד הבריאות הישראלי שהחליט להחליף את החיסונים הקיימים בחיסון החדש.
כאמור, חיסון הפרבנר החדש מעניק הגנה לפעוטות מפני 13 זנים של חיידק הפנאומוקוק, הכוללים את שבעת הזנים שקיימים בחיסון שניתן עד היום ועוד שישה זנים נוספים הנחשבים לכאלה המסכנים את התינוקות בישראל. בין היתר נוסף חיסון נגד זן A19 של החיידק, שהפך להיות דומיננטי ואף עמיד לאנטיביוטיקה.
החיסון ניתן בישראל בשיטה של שתי מנות בגיל חודשיים וארבעה חודשים, ועוד זריקה בגיל 12 חודשים (סך הכל 3 מנות).
בשנתיים האחרונות הוספה המלצה לחסן גם מבוגרים בחיסון פרבנר: הוא ניתן מעל גיל 65, בנוסף לחיסון פנאומובקס המגן בפני זנים נוספים של חיידק הפנאומוקוק. החיסון פרבנר ניתן לרכישה בהנחה דרך הביטוחים המושלמים של הקופות, גם לשאר קבוצות הגיל.