בשיתוף מדטרוניק
בשנת 1998 פגש מהנדס האלקטרואופטיקה ומדען הטילים, ד”ר גבי עידן, את שכנו הגסטרואנטרולוג פרופ' איתן סקפה, שסיפר לו על הקושי לבצע אנדוסקופיה במעי הדק. מי היה מאמין שהמפגש האקראי הזה יעשה מהפכה בעולם הרפואה?
ד"ר עידן, שבמשך שני עשורים חשב על דרכים ליישום טכנולוגיות צבאיות בעולם הרפואה, החל לפתח אחרי המפגש גלולה המצוידת במצלמת וידיאו, שתאפשר לרופאים לאבחן מחלות ודימומים. מה שנחשב לרעיון מטורף שאפשרי רק בסרטי מדע בדיוני, הפך תוך כמה שנים למציאות.
3 צפייה בגלריה
קפסולת פילקאם
קפסולת פילקאם
קפסולת פילקאם
"התחלתי את הניסויים שלי יחד עם חברים מרפאל. מצאתי את עצמי בודק את הקונספט של הפיתוח על עוף קפוא שקניתי בסופר", מספר ד"ר עידן, "הכנסתי משדר לתוך העוף כדי לראות מה קולטים דרך רקמה ביולוגית. בסך הכל רציתי להתמודד עם בעיה טכנית, ומצאתי את עצמי מביא ישועה למעי הדק. לא חשבתי לרגע שאלה יהיו ממדי ההצלחה. כמו בכל המצאה, היו נביאי זעם שכל הזמן הסבירו למה זה לא יעבוד, אבל אני הייתי נחוש בדעתי שאת ההרפתקה הזו אני ממשיך עד הסוף".
פרופ' סקפה ביצע את הניסויים הקליניים הראשונים בבני אדם והגלולה הראשונה נבלעה במרפאה הפרטית שלו ברמת השרון. "אני עדיין זוכר את החולה הראשון שבבדיקה לבירור דימום מצאנו לו גידול סרטני במעי הדק. הרגשתי שהגלולה הצילה את חייו".
בשנת 2001, גלולת הפילקאם (PillCam) אושרה לשימוש בישראל, בארצות הברית ובהמשך גם באירופה. החברה שהוקמה על ידי גבי מירון התמקמה ביוקנעם, נרכשה לאחר מספר שנים על ידי תאגיד מדטרוניק העולמי וזו בצעד חסר תקדים השאירה את הפיתוח והייצור בישראל.
"הפילקאם היא הדרך היחידה להסתכל על המעי הדק", מסבירה ד"ר לורנס קסלברנר, מנכ"לית מדטרוניק יוקנעם וסמנכ"לית פיתוח של חטיבת הגסטרו בחברה. "הגלולה מאפשרת הדמיה ישירה של מערכת העיכול בעזרת מצלמה מיניאטורית חד פעמית, בצורה לא פולשנית. בתום הבדיקה, התמונות מועברות למחשב לצורך בדיקה של רופא, והגלולה מופרשת מהגוף באופן טבעי".
3 צפייה בגלריה
ד"ר לורנס קסלברנר
ד"ר לורנס קסלברנר
ד"ר לורנס קסלברנר
אחת המחלות שגלולת הפילקאם הפכה לקלה יותר לאבחון ולטיפול היא מחלת הקרוהן. "עיקר הממצאים הפתולוגיים במחלה זו נמצאים במעי הדק, לעיתים קרובות באזורים שלא ניתנים לסקירה על ידי אמצעים אחרים כמו קולונוסקופיה ובדיקות הדמיה", מסביר פרופ' אורי קופילוב, מנהל השירות למחלות מעי דלקתיות, המכון הגסטרואנטרולוגי מרכז רפואי ע"ש חיים שיבא, תל השומר.
"הגלולה רגישה יותר בזיהוי ממצאים דלקתיים בהשוואה לבדיקת MRI, ומאפשרת גילוי מחלה בשלב מוקדם יותר מעבר לאבחון. הגלולה מאפשרת גם ניטור ומעקב איכותי אחרי תגובה לטיפול במחלת קרוהן".
3 צפייה בגלריה
ד"ר אורי קופילוב
ד"ר אורי קופילוב
פרופ' אורי קופילוב
בהמשך השנים הושקה גם גלולת פילקאם שאפשרה הדמיה של המעי הגס, לגילוי ואבחון פוליפם במעי הגס. "בדיקת קולונוסקופיה לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס, שהוא המחלה הממארת השנייה בשכיחותה, היא לא נעימה. הרבה אנשים מפחדים לעשות את הבדיקה כי מדובר בהליך עם הרדמה ואשפוז", מסבירה ד"ר קסלברנר את חשיבותה של גלולת הפילקאם לאבחון ממצאים במעי הגס. "הגלולה הזו מצילת חיים כי בלעדיה, הרבה מאוד אנשים לא היו עושים בדיקות קולונוסקופיה".

עם הפנים לעתיד: טכנולוגיה מבוססת בינה מלאכותית

ההמצאה הישראלית המהפכנית שהחלה את דרכה ב 2001 עברה התפתחות ושדרוגים רבים במהלך השנים, בעתיד הקרוב תשולב גם טכנולוגיות בינה מלאכותית בבדיקת הגלולה.
טכנולוגיה זו תאפשר לרופא אבחון מהיר ומדויק יותר.
החזון הוא להנגיש את הבדיקה לחולים בקהילה וכבר נעשה שיתוף פעולה ראשוני בין מדטרוניק ל AMAZON .
גלולת הפילקאם היא גאווה ישראלית, שנכנסה לרשימת ההמצאות הישראליות של כל הזמנים, נבלעת כיום על ידי מיליוני בני אדם ברחבי העולם ומשפרת את חייהם. "רק ראש יצירתי יכול היה להמציא גלולה כזו", מסכמת ד"ר לורנס קסלברנר. "היו הרבה אתגרים בדרך, ורק הרעיונות החדשניים והיכולות המדהימות של המהנדסים, שיודעים למצוא פתרונות טכנולוגיים מורכבים, גרמו לגלולה להצליח".
בשיתוף מדטרוניק