(צילום: שמוליק דודפור)
"הפוליטיקאים הסתתרו מאחורי המוטציה. אנחנו שבועיים בסגר - איפה האכיפה?": על רקע העלייה בתחלואה בישראל, ועם למעלה מ-8,000 נדבקים חדשים ביום בנגיף הקורונה, הוחלט אמש (ג') על סגר מהודק שיחל בסוף השבוע.
"התחלואה עולה וגואה", אומר באולפן ynet פרופ' יהודה אדלר, יו"ר האיגוד האירופאי למחלות שריר וקרום הלב ודיקן הפקולטה למדעי הבריאות במרכז האקדמי למשפט ולעסקים ברמת גן. "אני שמח שהפוליטיקאים מסתתרים מאחורי המוטציה, אבל הם נכשלו פעם נוספת. כבר שנה שלמה הם נכשלים ולא מצליחים להפנים שמדובר בחיי אדם, ששלושה וחצי אלף אנשים נפטרו".
אתמול עמד מספר חולי הקורונה בבתי החולים ברחבי הארץ על 1,408 מאושפזים, התפוסה במחלקות הקורונה עומדת כעת על 77% בממוצע בכל בתי החולים בארץ. "אין כרגע מצוקה בבתי החולים", מסביר פרופ' אדלר, "אבל עם קצב חולים חדשים שכזה אין ברירה אלא לשנות נהלים. נתנו עד עכשיו למטוסים להיכנס לארץ בלי בדיקות, אנשים נסעו דרך דובאי כי לא בדקו אותם בכניסה לארץ, שבועיים אנחנו בסגר - איפה האכיפה? ככה לא מנהלים מגפה וכרגע אין ברירה אלא להיכנס לסגר טוטאלי".
באולפן התראיינה גם ד"ר שרית גבאי, רופאת משפחה בקופת החולים כללית, שאמרה כי לבד מהתחלואה בקורונה, קיימת בישראל גם תחלואה נלווית. "גם ביום יום אנחנו עמוסים, ויש עוד מחלות חוץ מקורונה. הצוותים הרפואיים עובדים רצוף במשך שנה, וכרגע עם כל העלייה, ובאמת שיש עלייה, הצוותים פשוט עייפים".
1 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה
מחלקת קורונה
77% תפוסה בבתי החולים בארץ: "אין ברירה אלא לשנות נהלים"
(צילום: שאול גולן)
בדומה למומחים אחרים, תולה ד"ר גבאי את התקווה בחיסון לקורונה, אך עם הפסקת מתן מנת החיסון הראשונה כדי שיהיו מספיק חיסונים למנה השנייה, נותרים בארץ כמיליון אזרחים הנמצאים בסיכון - כשהם חשופים למחלה. "הבשורה הטובה והתקווה היא החיסונים. סגרנו בכללית את האופציה להתחסן למנה הראשונה, ואין אפשרות לקבוע כרגע תור חדש. זאת כי אנחנו לא נפספס את מאות אלפי האנשים שהתחסנו כבר וצריכים לקבל מנה שנייה".
מוקדם יותר הבוקר התראיינה באולפן ynet פרופ' גילי רגב, מנהלת היחידה למניעת זיהומים בבית החולים שיבא, שטענה כי היא תומכת בגישת מיעוט של דחיית מנת החיסון השנייה לאוכלוסייה שכבר התחסנה, לטובת מתן מנת חיסון ראשונה לאזרחים נוספים.
"מדובר על דחייה של חודש שתאפשר לעוד מיליון אנשים בקבוצות הסיכון להתחסן. זה יכול לעזור לנו נגד העלייה בתחלואה ובתמותה. אנשים שקיבלו כבר את המנה הראשונה כנראה מחוסנים מספיק כדי לא לחלות בזמן הקרוב. המתנה של חודש היא המתנה שמבחינת ההיגיון הביולוגי לא מעוררת דאגה".