מרטין אדי, פרופסור לרפואת שיניים באוניברסיטת בריסטול בבריטניה, אמר השבוע כי הפעולה האנטי מיקרוביאלית של משחת שיניים בפה עשויה להפחית את העומס הנגיפי של קורונה ברוק, ואף מרמז כי הדבר עשוי למנוע זיהום על ידי כניסה של נגיפים לפֶּה. אדי מדמה את האפקט לזה של שטיפת הידיים בסבון או בחיטוי ידיים.
"רוב, אם לא כל משחות השיניים, מכילות חומרי ניקוי, המעניקים תכונות אנטי-מיקרוביאליות משמעותיות למוצר, ואכן אותם חומרי ניקוי קיימים בתכשירים רבים של שטיפת ידיים, המומלצים כנגד נגיף הקורונה", כתב באפריל במכתב שפורסם ב-Dental British, כתב עת הקורא למומחים לקדם היגיינת פה טובה בתוך המגפה.
קראו עוד במדור בריאות השן
על פי ארגון הבריאות העולמי, נגיף הקורונה מתפשט מהפה ומהאף של החולים המאומתים בחלקיקים נוזליים קטנים המכונים "טיפות נשימה" שמשתחררות לאוויר כשאדם משתעל, מתעטש, מדבר או נושם בכבדות.
עם זאת, מבחינה תאורטית, ההנחה של הפרופסור לרפואת שיניים מאוניברסיטת בריסטול הגיונית. "תאורטית, זה הגיוני כי צחצוח שיניים או שטיפת פה יכולים להפחית את הסיכון להידבק בקורונה מכיוון שאנו יודעים שהזיהום העיקרי מתרחש דרך הפה והאף", אומר ד"ר לירן לוין, ראש מחלקת הפריודונטולוגיה באוניברסיטת אלברטה בקנדה. אולם לוין גם מציין כי אין מחקר המראה כי צחצוח שיניים יפחית את עומס נגיף הקורונה בחלל הפה.
"קשה מאוד לקבל תשובה טובה האם מדובר באמצעי הגנה שיש להמליץ עליו," אמר תוך שהוא מציין כי אין כל נזק לצחצוח שיניים פעם או פעמיים ביום ואפילו יותר.
1 צפייה בגלריה
מי פה
מי פה
מי פה. עשויים להגן מקורונה
(צילום: shutterstock)
באופן דומה, איגוד רופאי השיניים הקנדי (CDA) אומר כי טענות אלה אינן אלא תאורטיות. "מרבית מוצרי השיניים הם אנטי-מיקרוביאליים, זה מה שהם נועדו לעשות, ולכן הם יפחיתו עומסי חיידקים מסוימים בוודאות", אומר ד"ר אהרון ברי, מנהל בכיר באיגוד רופאי השיניים הקנדי.
"משחות שיניים הן בעיקר חומרי ניקוי ואנחנו יודעים כי חומרי ניקוי, בדיוק כמו שטיפת ידיים, יעילים בהפחתת עומסים נגיפיים. אבל למשך כמה זמן נמשכת הפחתת העומס הנגיפי והאם יש לזה בכלל השפעה הגנתית לקורונה - את זה אני לא חושב שאפשר לומר".
ישנם מומחים שמציינים כי שימוש במי פה אנטיספטי עשוי לסייע בהפחתת הסיכון להתפשטות COVID-19 במידה ונדבקים. אך שוב, אין כמעט מחקרים המוכיחים טענות כאלה.
לוין מציין כי בבית הספר לרפואת שיניים באוניברסיטת אלברטה, חולים נדרשים כעת להשתמש במי פה לפני שהם עוברים בדיקות בגלל "התפיסה" שהיא עשויה להפחית את העומס הנגיפי, הוא אומר.
קל חאלד, נשיא איגוד רופאי השיניים באונטריו, אומר שישנן עדויות לכך שמי פה יכולים להפחית את העומס הנגיפי בפה, אך מציין שלא ברור כמה זמן ההשפעה נמשכת.
"במשך תקופה מסוימת אתה עשוי פחות להדביק אחרים (דרך הרוק שלך). השאלה היא כמה זמן. זה יכול להיות 20 דקות, זה יכול להיות 30 דקות, זה יכול להיות שעה. אבל זה יחזור", ציין חאלד.
עם זאת, איגוד רופאי השיניים הקנדי ממליץ לשמור על הטיפול בבריאות הפה תוך כדי המגפה ובכלל - כולל שימוש קבוע במשחת שיניים ובמי פה, המסייעים לשלוט על החיידקים בחלל הפה וכדי למנוע חורים בשיניים ומחלות חניכיים.
הכותב הינו רופא שיניים