החזרה לחדרי הכושר אחרי הפסקת האימונים בחסות סגרי הקורונה השנה, מעלה את הצורך ברענון בנושא בטיחות בחדר הכושר. תאונות בחדר הכושר, כמו זו שאירעה אתמול (יום א'), במהלכה גבר בן 48 נפצע באורח אנוש מנפילה של משקולת במהלך אימון בחדר כושר בגבעתיים – ניתנות למניעה. פעילות מכוונת בריאות כמו הליכה לחדר הכושר - לא אמורה להעמיד אתכם בסיכון.
קראו עוד:

איך מתאמנים באופן בטוח? 10 עצות בטיחות שכדאי לאמץ:

1. הטכניקה קובעת
כלל ראשון של אימון משקולות הוא: טכניקה לפני משקל. אם אתה לא יכול להרים משהו באופן טוב ונכון, אתה לא צריך לנסות. טכניקה נכונה בחדר הכושר היא אחת הדרכים הטובות ביותר לשמור על עצמך מפציעות. ביצוע נכון של התרגילים לא רק משפר ומחזק אותך, אלא גם מרחיק אותך מ"ספסל הפציעות".
2. השתמש בספוטר או בבן זוג לחדר הכושר
ישנן סיבות רבות לאימון עם בן זוג, אך אחת הטובות ביותר היא שהוא שומר על בטיחותך בזמן האימון. אימון עם ספוטר (כינוי למשגיח בתרגילים) במיוחד בתרגילים בהם מומנט ההתנגדות הוא כלפי הגוף, כמו לחיצת חזה בשכיבה עם מוט, הוא חובה בהרמת משקלים כבדים, שלא לדבר על העזרה שהוא יכול לתת בהשגת תוצאות אפקטיביות יותר לאימון. ספוטר מקצועי גם יכול לבדוק את היציבה והתנועה שלך ולוודא שאתה לא בדרך לגרום לעצמך לנזק מיותר.
3. אל תתייבש
לא סיפור, נכון? נהיה חם ומיוזע בחדר הכושר ואתה זקוק למים כדי לחדש את המאגרים. בנוסף, חלק ממכוני הכושר אינם ממוזגים כפי שהיינו רוצים. אז ודא שאתה מקבל מספיק נוזלים לפני ובזמן האימון.
4. גלה מודעות סביבתית
לעתים קרובות אנחנו אוהבים להיכנס ל-zone בזמן האימון: האוזניות פנימה והעיניים ממוקדות ישר קדימה ומתרכזות בביצוע העבודה. יחד עם זאת, התעלמות מהסביבה עלולה להיגמר רע. אתה לא רוצה להיכנס לטווח התנועה של זה שמרים משקולות לידך או לקבל בעיטה בראש מברך כפופה של מישהו רק כי היית מרוכז מדי בהעמסת משקולות על מכשיר הסקוואט. שמור על ערנות.
1 צפייה בגלריה
חדרי הכושר נפתחו למתאמנים עם התו הירוק
חדרי הכושר נפתחו למתאמנים עם התו הירוק
תלייה במקום של המשקולות בתום התרגיל היא צעד חשוב להפיכת חדר הכושר למקום בטוח יותר
(צילום: AFP)
5. החזר את המשקולות למקום
זה גם מתחשב ומנומס, אך תלייה במקום של המשקולות בתום התרגיל היא צעד חשוב להפיכת חדר הכושר למקום בטוח יותר. השארת משקולות כבדות על הרצפה מזמינה תאונות ופציעות. דפקת פעם את הבוהן על משקולת נודדת בחדר הכושר? תאר לעצמך שאתה נופל על הראש בגלל מעידה על משקולת שלא הוחזרה למקום.
6. תמיד השתמש במגבת
זה לא קשור לפציעה אלא לבריאות הכללית. כולם כבר צריכים לדעת את זה, ובימי הפוסט-קורונה אפשר לצפות שהמודעות רק תיגבר, ובכל זאת נזכיר: ודא שיש לך תמיד מגבת להניח על כל מכשיר כושר (ולהתנגב אם אתה נוטף זיעה) כדי להגן על עצמך מפני חיידקים. בנוסף, תהיה חבר ונקה את הציוד בו השתמשת (כולל המשקולות) בחומר חיטוי. שותפיך חובבי הכושר יודו לך.
7. חימום נכון
לא, אתה לא צריך להתמתח שעות על גבי שעות לפני אימון משקולות, אבל לכל הפחות אתה צריך לעזור לגופך להתכונן. אם אתה משתמש במסלולי ריצה או אופניים, התחל לאט והגבר עומס בהדרגה. אם אתה הולך לאימון HIIT (אימון אינטרוולים בעצימות גבוהה), מומלץ להתחיל בריצה קלה שתגרום לדם לזרום. כשמדובר במשקולות חופשיים או במכשירי כושר, תן קודם לגוף לתרגל את התנועות במשקל קל, כדי להפעיל ולתרגל את השריר. זה נראה מובן מאליו, אבל כשאנחנו לחוצים בזמן בחדר הכושר, קל לשכוח את החימום.
8. קח את הזמן
לכולנו חיים עמוסים וזה יכול להיות קשה למצוא את הזמן אפילו להגיע לחדר הכושר, שלא לדבר על לאפשר לעצמך להתרכז באימון כמו שצריך. עם זאת, הרבה יותר טוב לקחת את הזמן כדי לעשות את זה נכון מאשר למהר ולהיפצע. אל תנסה לשמור על הקצב של בן הזוג של לאימון אם הוא מתקדם ואתה עדיין מתקשה. המתן עד שתהיה מוכן. זה נכון גם לטווח הארוך: צריך להבין שכושר גופני הוא עיסוק לכל החיים והתגמולים מגיעים בהדרגה, לא בבת אחת.
9. הרם רק משקל שתוכל להתמודד אתו
כאמור, בניית כוח לוקחת זמן, אז אל תמהר ללכת על משקלים כבדים מדי כשאתה עדיין לא יכול להתמודד עם זה. מתאמנים מתחילים (או חוזרים לאחר הפסקה) ומתלהבים עלולים להגזים ולגרום לעצמם לפציעה שייקח זמן רב להתאושש ממנה. זו סיבה נוספת לכך שספוטר חשוב לביטחון שלך. מצא דרכים בטוחות יותר לבחון את כוחך - שיפור הטכניקה, העלאת מספר החזרות בכל סט - ותשמור על כשירות ובריאות בטווח ארוך. הכוח יבוא.
10. אם אינך בטוח, שאל מישהו אחר
זו עצה שיש לה את הפוטנציאל הגדול ביותר להפוך את חדרי הכושר למקום בטוח יותר. אף אחד לא רוצה להיות האדם הזה בחדר הכושר שלא יודע לעשות תרגיל מסוים או להשתמש בציוד כמו שצריך, אבל אם רק נבלע את הגאווה ונבקש מחבר מנוסה יותר, אולי נלמד כמה דברים.

"אירוע נדיר - חדר כושר הוא מקום בטוח"

דרור שורש, מאמן כושר ובעל סטודיו לאימונים "פאן פליי באנג'י פיטנס", מסביר שתאונה כמו שקרתה בחדר הכושר בגבעתיים היא "אירוע ממש נדיר. בחדרי הכושר יש מכשירים ייעודיים שמאפשרים אימון בבטיחות גבוהה, וסיכון נמוך יותר לפציעות. ממה שאני מבין, הפצוע אתמול הרים כנראה משקולות חופשיות, שמעלות את הסיכון לפציעות, אבל גם כך רוב המכשירים הם בטוחים. חשוב להדגיש שחדר כושר לא יכול לעבוד בלי אישור של מהנדס בטיחות ובדיקות תקופתיות שנעשות כדי לוודא שהציוד בטוח לשימוש".
מדריך הכושר, מוסיף שורש, צריך להסתובב במשמרת שלו ולא לשבת בצד ולא לעשות כלום. "הוא אמור לעבור לראות מי מתאמן לא בסדר ולהעיר. זה התפקיד של מדריך הכושר". כל מדריך כושר מחויב בריענון של קורס עזרה ראשונה מדי שנתיים. "במקרים של פציעה מהסוג שקרתה אתמול, של משקולת שנפלה על המתאמן, אז קודם כל צריך להרחיק את המפגע כמובן, לא להתקהל, לתת לנפגע מרחב אוויר. מדריך הכושר צריך לנהל את האירוע. במקביל יש להזמין צוות של מד"א ואם הוא לא נושם - לבצע החייאה".