המדור בשיתוף "מגדלי הים התיכון"

למנוע עיוורון. גלאוקומה הינה מחלה כרונית הפוגעת ב-70 מיליון איש בעולם. היא מהווה את הגורם השני בשכיחותו לעיוורון בלתי הפיך בעולם המערבי. המחלה מכונה "הגנב השקט של הראיה" שכן לרוב אינה מורגשת עד לשלביה המתקדמים.
הגלאוקומה פוגעת באופן הדרגתי בעצב הראיה, מצמצמת את שדה הראיה ומובילה בסופו של דבר לעיוורון. לחץ תוך עיני גבוה מהווה את גורם הסיכון העיקרי למחלה. הלחץ הגבוה נגרם מבעיה בניקוז נוזלי העין הפנימיים והוא מוביל להרס הדרגתי של עצב הראייה עד לעיוורון בלתי הפיך.
בתקופה הנוכחית מבוגרים רבים חוששים לצאת מהבית בעקבות נגיף הקורונה, מצב שגורם לא פעם להתפשטות הגלאוקומה ומה שהיה לפני שנייה ראייה מטושטשת, יכול להידרדר מהר מאוד לפגיעה בלתי הפיכה ולעיוורון.
עוד במדור 60 פלוס:
2 צפייה בגלריה
לא להזניח וללכת לאבחון גם בקורונה
לא להזניח וללכת לאבחון גם בקורונה
לא להזניח וללכת לאבחון גם בקורונה
(shutterstock)

הטיפול בטיפות יעיל אך מסורבל

הטיפול במחלה מתרכז בהורדת הלחץ התוך עיני והוא ניתן במשך כל החיים. עד כה נהוג להמליץ בשלביה הראשוניים של המחלה על טיפול תרופתי.
מדובר בשימוש יום-יומי בטיפות עיניים, תחילה בטיפה אחת אך בהמשך לרוב יש צורך בשילוב של שתי תרופות יותר. זהו טיפול יעיל יחסית אך לטיפות העיניים עלולות להיות תופעות לוואי שונות.
כמו כן הטיפול בטיפות מסורבל ומכביד מאד על חיי המטופל ולכן רבים מהחולים אינם מתמידים בטיפול לאורך זמן וכתוצאה מכך מחלתם מדרדרת.

מחקר: מטיפות לטיפול בלייזר

בשנה החולפת פורסם בעיתון הרפואי היוקרתי Lancet מחקר ה -LiGHT פורץ הדרך. המחקר בוצע בבית החולים Moorfields שבלונדון, מבתי החולים המובילים בעולם.
בניסוי אשר נפרס על פני שלוש שנים, טופלו 718 חולי גלאוקומה. החוקרים השוו בין שני טיפולים ראשוניים במחלה (טיפול קו-ראשון): טיפול בטיפות עיניים לעומת טיפול בלייזר סלקטיבי (טיפול המכונה SLT).
הניסוי בחן את עלות-תועלת הטיפול ומצא כי הטיפול בלייזר היה עדיף על הטיפול בטיפות עיניים בחולים שנבדקו.
המחקר הוביל להודעת משרד הבריאות באנגליה כי בכוונתו לשנות את ההנחיות לטיפול ראשוני בגלאוקומה ולהמליץ לחולי גלאוקומה חדשים לעבור טיפול לייזר כקו-ראשון לטיפול במחלתם.
עוד נמצא כי הטיפול בלייזר פתר את בעיית ההיענות הנמוכה לטיפול התרופתי ומנע את הדרדרות המחלה בחולים המתקשים בשימוש בטיפול תרופתי.
הטיפול בלייזר מבוצע בישראל על ידי רופאי העיניים המומחים בגלאוקומה. טיפול הלייזר (מכונה SLT) מבוצע באמצעות עדשה מיוחדת והוא דורש ידע, מיומנות וניסיון.
על הרופא למקם את העדשה תוך מגע בפני שטח העין, לאתר את האזור בעין המיועד לטיפול, לכוון את קרן הלייזר תוך פעולה סיבובית של העדשה ולירות בעזרת קרן הלייזר כ- 100 יריות בודדות. הפעולה נמשכת כ-10 דקות ובמהלכה נדרש המטופל לשבת ללא תנועה.
2 צפייה בגלריה
ד"ר נועה גפן
ד"ר נועה גפן
ד"ר נועה גפן
(צילום: איתמר כהן)

מחקר ישראלי: טיפול ללא מגע וכאב

ב2017 פורסם ב-Journal of Glaucoma מחקר שבוצע בישראל בהובלתי, אשר השווה בין טיפול לייזר SLT סטנדרטי לבין טיפול לייזר SLT חיצוני ללא שימוש בעדשה.
תוצאותיו המעודדות של המחקר הובילו את חברת הסטארט-אפ הישראלית "בלקין לייזר" לפיתוח ה-DSLT, לייזר סלקטיבי לטיפול לגלאוקומה המבוצע בלחיצת כפתור קצרה.
קבוצת החוקרים הכוללת רופאי עיניים, מהנדסים ואנשי מחשבים, פיתחה מערכת ממוחשבת הנעזרת בבינה מלאכותית המאתרת ומתמקדת באזור הטיפול ויורה את הלייזר באופן ממוקד ומדויק.
הטיפול מבוצע ללא שימוש בעדשה, הוא אורך כשנייה אחת והוא אינו כרוך בכאב או במגע בעין. העדר המגע מפחית סכנת פגיעה בפני שטח הקרנית ומונע סכנת הדבקה בזיהומים, מה שמהווה יתרון ביחוד בתקופת מגפת הקורונה.
ביולי 2020 החל ניסוי קליני בין-לאומי רב מרכזי הבוחן את יעילות ה-DSLT ביחס לSLT- בחולי גלאוקומה פתוחת-זווית.
המחקר מתנהל בימים אלה באנגליה, באטליה, וגם בישראל. בימים אלה מתנהל גיוס של חולי גלאוקומה פתוחת-זווית בבית החולים בלינסון שבמרכז רבין בפתח תקווה, בשערי צדק ובהדסה עין כרם בירושלים, ברמב"ם בחיפה ובבית החולים סורוקה שבבאר שבע.


הכותבת הינה רופאת עיניים ומנתחת, ראש שירות הגלאוקומה במערך העיניים בבית החולים בלינסון, במרכז הרפואי רבין בפ"ת ובמרכז הרפואי עין-טל בת"א. ומרצה בבית הספר לרפואה ע"ש סאקלר באוניברסיטת תל-אביב


המדור בשיתוף "מגדלי הים התיכון"
פורסם לראשונה: 08:58, 01.12.20