ראיון אולפן עם פרופסור ג'וני גרשוני
מה ניתן לעשות עם החיסונים נגד הקורונה בשבועות הספורים שנותרו לפני שתוקפם יפוג? זו השאלה שהופנתה היום (ד') באולפן ynet לפרופ' ג'וני גרשוני, מומחה למערכת החיסון מאוניברסיטת תל אביב. והתשובה שלו: אפשר לעשות איתם הרבה דברים.
קראו עוד:
"לפי הבנתי, יש כמות של חיסונים שתוקפם אמור לפוג ב-31 ביולי, כך שיש לנו זמן שמאפשר לנו לנצל אותם באופן מרבי", אומר פרופ' גרשוני. "ברור שאחרי 31 ביולי יש להיפטר מהם, לצערנו הרב, ואין היגיון בשום פנים ואופן להשתמש בהם. עד 10 ביולי קופות החולים צריכות לצאת למבצע, לפנות לאנשים שעדיין לא התחסנו ולעודד אותם להתחסן כדי שיספיקו לקבל את המנה השנייה עד 31 בחודש.
"יש כמה אוכלוסיות כאלה. אחת מהן היא כמובן ילדים בני 12 ומעלה, אבל יש גם כ-200 אלף בני 50 ומעלה שעדיין לא התחסנו, וצריך לעשות מאמץ ולהביא אותם לחיסון לפני 10 ביולי. הייתי גם מציע למשרד הבריאות לשקול אולי להגמיש את הגיל הצעיר. כלומר, יש לא מעט ילדים שיהיו בני 12 באוגוסט או בספטמבר, ואני לא חושב שיש הבדל משמעותי בינם לבין ילד שמלאו לו 12 לפני 10 ביולי, כך שאני חושב שצריך לחסן גם אותם".
1 צפייה בגלריה
נערים מתחסנים
נערים מתחסנים
מחסנים בני נוער בתל אביב, בשבוע שעבר. "מדוע משרד הבריאות מגמגם?" שואל פרופ' גרשוני
(צילום: רויטרס)
לדבריו, ישראל כבר מבצעת את זה, למעשה. "היו מקרים שחיסנו ילדים שעוד לא הגיעו לגיל שאושר פורמלית על ידי ה-FDA, בגלל מצב רפואי כזה או אחר", הוא אומר. "עכשיו יש לנו עוד אפשרות להכיל ילדים שמגיעים לגיל 12 באוגוסט או בספטמבר, לפי שיקול דעת של משרד הבריאות וההורים".
ויש לו עוד רעיונות. "אנחנו יודעים שלאנשים יש הגנה מסוימת גם אם הם קיבלו רק את המנה הראשונה של החיסון, אז בהחלט הייתי שוקל לנסות לחסן כמה שיותר אנשים מ-11 ביולי עד סוף החודש - ושבבוא העת הם ישלימו את החיסון השני. אפשר גם לתת את החיסון של פייזר כמנה ראשונה, ובמועד הנכון לתת את החיסון של מודרנה כמנה שנייה. אני לא רואה פסול בערבוב החיסונים".
"לאנשים יש הגנה מסוימת גם אם הם קיבלו רק את המנה הראשונה, אז הייתי שוקל לנסות לחסן כמה שיותר אנשים מ-11 ביולי עד סוף החודש - ושבבוא העת הם ישלימו את החיסון השני. אפשר גם לתת את החיסון של פייזר כמנה ראשונה, ובמועד הנכון לתת את החיסון של מודרנה כמנה שנייה"
לשאלה אם הוא חושב שהיה כאן תכנון לא נכון, השיב: "אולי. אני לא מתמצא בשיקולי משרד הבריאות. אני כן חושב שכאשר ה-FDA הודיע במאי השנה שאפשר לחסן גם ילדים, היה קצת גמגום במשרד הבריאות. לפי דעתי, זו הייתה טעות קשה, כי לא רק שלא עודדו מיד את בני ה-12 ומעלה להתחסן, אלא גם עוררו חשד בקרב ההורים.
"מדוע משרד הבריאות מגמגם? למה שולחים אותנו להחליט בעצמנו? אלו היו טעויות. אני מאוד שמח שעכשיו אנחנו נמצאים במבצע שמעודד בני נוער להתחסן. זה מה שצריך לעשות".
מתברר שלא כל בני הנוער מוכנים להתחסן. צפו בריאיון עם שתי נערות בנות 16, שהאחת כבר התחסנה והאחרת חוששת:
אחת חוששת להתחסן, השנייה כבר אחרי: הילה ותמר בנות ה-16 מדברות על חיסונים
(צילום: אבי חי)