ד"ר טל וייסבאך, הרופאה שנפגעה בעינה ממכת"זית במהלך העימותים בין המשטרה למפגינים ליד בית ראש הממשלה ברחוב עזה בעיר, שיחזרה בריאיון ל-ynet את רגע הפגיעה: "כשראינו את המכת"זית, הסתובבנו והלכנו הפוך בכיוון הנגדי מהמכת"זית. על הגב שלי כתוב בצורה בוהקת 'רופא', ובאופן מאוד מפתיע פתאום הרגשתי את הזרם החזק לגב. עפתי באוויר, נחתתי על הגב, יש איזשהו צילום של הנפילה עצמה, וככה הפנים שלי היו מול המכת"זית, בעקבות הנפילה. חטפתי זרם ישירות לעין וזו התוצאה". צפו בריאיון עם הרופאה:
הרופאה שנפגעה בעינה ממכת"זית משחזרת את רגע הפגיעה
(צילום: אסף חן)

במשך כל הלילה שהתה ד"ר וייסבאך במיון עיניים במרכז הרפואי שיבא, שם טופלה בעקבות פגיעת זרנוק המים שהוטח על המפגינים בכינון ישיר, "נראה שמבחינת המבנים בתוך העין, העדשה והרשתית, הכול בסדר. יש לי שריטה בלחמית. כמו שאתם רואים, העין שלי בצקתית וסגורה ויש לי המטומה כחולה. אז ייקח זמן. אני לא יכולה לפתוח את העין, ולא ברור אם יש איזשהו נזק עצבי ושאני לא אוכל לפתוח את העפעף, אז זה ייקח זמן. אני לא יכולה להגיד מבחינה רפואית מה יהיה".
ד"ר וייסבאך מתארת: "באתי להפגנה שאני מזדהה עם המסרים שלה, אבל באתי בתור רופאה, הייתי עם וסט עם ציוד רפואי ושוטטתי בקהל. עד אותו רגע עם המכת"זית, הכול מבחינתי היה על מי מנוחות, הייתה הפגנה, היו הרבה אנשים, היו קריאות, שום דבר שנוגע לאלימות. צעדנו ברחוב עזה כלפי מטה במורד הרחוב ומלמטה ראינו מכת"זית שמגיעה מלפנינו. יש לציין שלא היה שום שוטר בשטח שבא לדבר איתנו, להסביר לנו אם משהו לא בסדר, אם עשינו משהו לא בסדר, פשוט צעדנו".
2 צפייה בגלריה
ד"ר טל וייסבאך נפגעה מכת"זית ליד בית ראש הממשלה רחוב עזה ירושלים
ד"ר טל וייסבאך נפגעה מכת"זית ליד בית ראש הממשלה רחוב עזה ירושלים
ד"ר טל וייסבאך נפגעה ממכת"זית ליד בית ראש הממשלה ברחוב עזה בירושלים
(צילום: לירן תמרי)
אף שהמשטרה טוענת שההפגנה התקיימה ללא אישור, מספרת ד"ר וייסבאך: "צעדנו הרבה אנשים, לא קיבלנו שום אזהרה. זה הפתיע אותי. הסימן היחיד היה המכת"זית שבאה לעברנו ואנחנו גם לא הלכנו אל המכת"זית, הלכנו בכיוון ההפוך. אף אחד לא היה אלים, לא אני ולא הסובבים אותי. לכן מאוד הופתעתי, גם בתור אזרח לא אלים וגם בתור רופאה בתפקיד, לחטוף אלימות משטרתית כזאת".
מה התחושה שלך, כרופאה שהגיעה להתנדב, התמונה עם הווסט ברורה, ומסיימת ככה את הלילה הזה? "עד השבוע, עד התקופה האחרונה חשבתי שצוות רפואה וצוות משטרה הולכים יד ביד, לשמור ולטפל באזרחים. עכשיו אני לא לגמרי בטוחה באיזה צד המשטרה וזאת שאלה שאני מעלה למפכ"ל קובי שבתאי. באיזה צד אתם? האם המשטרה בצד של טיפול באזרחים? בחברה דמוקרטית. כמוני, כרופאה, כחלק ממערכת הבריאות הציבורית. אני קמה מדי בוקר, מטפלת באנשים ללא קשר לדעות הפוליטיות, מה איתכם? האם אתם מאפשרים לשוטרים שלכם להתנהג בצורה לא חוקית לפי הדעות הפוליטיות שלהם? האם אי אפשר יותר במדינה דמוקרטית מתוקנת להביע דעה שונה מאשר של הממשלה או של שוטר כזה או אחר?
ד"ר טל וייסבאך: "אני מוכנה לפגוש את אותם שוטרים שירו בי במכת"זית, שנדון על האירוע, ואני אשאל אותם: למה נהייתם שוטרים? נהייתם שוטרים כדי לתקוף בני אדם? זו הסיבה שנהייתם שוטרים?"
"ואיפה אכיפת החוק כלפי שוטרים? האם שוטרים הם מעל החוק? אלה שאלות מאוד חשובות שאני רוצה להעלות למפכ"ל קובי שבתאי, אני מאוד מעריכה אותו, ואני רוצה להאמין שהמשטרה כגוף לא יתקלקל כמו אותם שוטרים בשטח שהלכו לאיבוד. אני מוכנה לסלוח לאותם שוטרים, אני מוכנה לפגוש את אותם שוטרים שירו בי במכת"זית, שנדון על האירוע, ואני אשאל אותם: למה נהייתם שוטרים? נהייתם שוטרים כדי לתקוף בני אדם? זו הסיבה שנהייתם שוטרים? כי אפשר לעשות את זה בעולם הפשע, לא צריך להיות שוטרים בשביל לתקוף?"
את מצפה שמח"ש ייכנס לתמונה? "כן. אני בן אדם שמאוד לא מבין במנגנונים האלה, אבל בטח. מחלקת חקירות שוטרים, שהמפכ"ל, שנשיא המדינה, שראש הממשלה, אני רוצה עוד להאמין שנראה משהו חיובי מראש הממשלה ביבי נתניהו, שגם הוא יתעורר על המוסר שלו. שהוא יתעורר על סדר חברתי. הוא המנהיג שלנו, יש פה חברה שסובלת כרגע מאלימות משטרתית שפשוט הורסת כל מוסד, היא כרגע תוקפת את מוסד הרפואה בישראל, זה מה שהיא עושה. בצורה עיוורת, בלי להבין שגם הם, השוטרים, צריכים אותנו הרופאים, וכל אזרח במדינה הזאת מתישהו צריך רופא. וזה ברמה הפרקטית.
"ברמה הבסיסית האנושית, איפה החמלה שלכם? איפה המוסר שלכם? איפה ראיית בני האדם, באשר הם? איפה? האם כל בן אדם יכול להפוך להיות שוטר? אין מקום שבו בודקים את המוסר? את המצפון? את המוטיבציה. האם שוטר בא כדי להחזיק באקדח ולהרביץ לאנשים? האלימות המשטרתית הולכת ועולה בתקופה האחרונה וצריך לרסן אותה ולחשוב עלינו".
הרופאה שנפצעה דיברה בעצרת תמיכה בשיבא
(צילום: יאיר שגיא )

ד"ר וייסבאך השתתפה בצהריים בעצרת תמיכה בה במרכז הרפואי שיבא, בהשתתפות כמאה רופאים ובהם גם ד"ר אודי בהרב שנעצר בידי המשטרה בהפגנה בקפלן בתל אביב: "אנחנו מקשה אחת יחד בזה. אין פה שום דבר פוליטי אלא צוות רפואי ואני במקרה הזה, שיצא יחד להפגנה. אני מסכימה עם הדעות של המחאה אבל זה לא רלוונטי. הייתי עם וסט של רופא והסתובבתי בין האנשים. באותם רגעים לא היה שום שוטר בסביבה שירתיע. אני אדם צייתן ואם היו אומרים לי שאני צריכה ללכת למקום כזה או אחר, הייתי עושה את זה".
היא הודיעה שבכוונתה להגיש תביעה על המקרה: "גם אחרי שהייתי על הרצפה המכת"זית המשיכה לירות עליי מים. מעבר לפרטים היבשים, זה אירוע שני שקורה השבוע. יש פה קו אדום, חמור, שנחצה על ידי משטרת ישראל. קו אדום, חמור, בוהק. זו הסיבה שלי לצאת מהבית במקום להישאר בבית ולבכות על מה שקרה לי. זה ממש לא משנה מהן האמונות שלכם, וזה לא רלוונטי. לכולנו יש פה זכות להביע את הדעה שלנו ולהרגיש בטוחים. המשטרה ואנחנו אמורים להיות באותו צד של המתרס ולתת שירות לאזרחים. מפכ"ל המשטרה, תעשו חושבים למה באתם להיות שוטרים. באתם לפגוע באזרחים או לשמור עלינו?"
2 צפייה בגלריה
עצרת תמיכה ברופאה שנפצעה בשיבא
עצרת תמיכה ברופאה שנפצעה בשיבא
עצרת התמיכה בשיבא ברופאה שנפצעה בהפגנה
(צילום: יאיר שגיא )
יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, גינה בחריפות את מה שהגדיר כאלימות משטרתית נגד מפגינים, בהם גם רופאה שהתנדבה להעניק סיוע רפואי. "זו הפעם השלישית השבוע בה פוגעים ברופאים מפגינים וכן תוך טיפול בפצוע. הרופאה ד"ר טל וייסבאך, מומחית למיילדות וגינקולוגיה, שנפגעה בעיניה כתוצאה מהפעלה של מכת"זית בכינון ישיר בניגוד גמור לנהלים ולכל נורמה במשטר דמוקרטי, שכן הייתה לבושה בווסט שמזהה אותה כרופאה בתפקיד".
פרופ' חגי הזכיר שלפני שבוע שיגר מכתבי התראה לשר הבריאות אוריאל בוסו ולמפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי, בדרישה להפסיק לאלתר את האלימות המשטרתית נגד רופאים ונגד מפגינים בכלל. ההסתדרות הרפואית הבטיחה ליווי משפטי לכל רופא/ה שייפגעו במהלך הפגנה.
ד"ר אודי בהרב: "בשבוע שעבר זה הייתי אני, אתמול תקפו את טל ומחר מי יודע את מי המשטרה תתקוף. השוטרים איבדו כל רמה מוסרית"
ד"ר אודי בהרב שנעצר בהפגנה בקפלן בתל אביב הביע אכזבה מהתגובות הרפות: "ציפיתי שמנהלי בתי חולים יגיבו לאירוע, הרי תקפו אותי כי אני רופא והם לא נקטו עמדה. אז בשבוע שעבר זה הייתי אני, אתמול תקפו את טל ומחר מי יודע את מי המשטרה תתקוף. השוטרים איבדו כל רמה מוסרית ופועלים בניגוד להוראות היועצת המשפטית שלהם".
יו"ר ארגון רופאי בריאות הציבור, פרופ' חגי לוין, שמלווה הפגנות רבות בחודשים האחרונים אמר ל-ynet כי "יש אלימות שוטרים חסרת אבחנה שפוגעת בעיתונאים, ברופאים והיא סכנה לבריאות הציבור. ד"ר וייסבאך נפגעה עם אפוד מזהה. הפגיעה משביתה אותה מתפקידה והאלימות הזו יכולה לפגוע בכולנו. צריך לפעול נגד האלימות. המכת"זית פוגעת בצורה חסרת הבחנה וצריך לאסור את השימוש בה לאלתר".