פודקאסט משחקי בריאות דנה רון איתמר רז רפואה ובינה מלאכותית 

עולם הבינה המלאכותית כבר ממלא מקום בתחומי חיים רבים שלנו, אך כשהוא מגיע לעולם הרפואה, הוא מעלה שאלות עקרוניות בתחום האתיקה הרפואית. בפרק זה של "משחקי בריאות", דנו דנה רון ופרופ' איתמר רז על יכולת הניבוי של מחלות ועל ניתוח נתונים ביחס לסיכויי החלמה.

כיצד בינה מלאכותית תשנה את עולם הרפואה?

"בינה מלאכותית ברפואה זה מצב שבו אנחנו מנצלים הרבה מאוד מידע, דרך המחשב שמנתח את המידע, ויכול לתת תחזיות עתידיות בניצול מידע של מיליוני אנשים וללמוד מכמות המידע העצומה הזו", מסביר פרופ' רז.
"זה מסוג הדברים שרק מחשב יכול לנתח, ועל פיו לחזות את מצבו הרפואי של המטופל. למשל, איזה מחלות אולי יהיו לו, מה צריכה להיות הגישה הטיפולית כדי למנוע את המחלות וכן הלאה".
פרופ' רז כמובן אינו מבטל בכך את הרפואה האישית ואומר: "יש דבר שנקרא 'רפואה אישית' וכל רופא צריך ללמוד לעשות רפואה אישית. כשאנחנו מוצאים תרופה שעובדת על אלף אנשים או עשרת אלפים אנשים, על חלק היא אינה עובדת. איך נזהה על מי אינה עובדת? זה מה שנותנת הבינה המלאכותית".
לדבריו, בעתיד הקרוב המערכות הללו ינתחו כל אספקט אישי ויוכלו לזהות, על סמך כלל המקרים, מה קורה למטופל הבודד.
פרופ' רז: "הבינה המלאכותית תוכל בעצם לקחת מיליוני אנשים ולראות תכונות מסוימות של אותם אנשים ולחבר את אותן התכונות לבריאותו של האדם".

האזינו לפודקאסט:



האם הבינה המלאכותית תחליף את הרופאים או תהיה כלי עזר כנגדם?

פרופ' רז: "הבינה המלאכותית תוכל, על סמך כל הנתונים שיש לה, להגיד מה רמת הסיכון שתהיה לו ועל סמך אותו מידע לקבוע את דחיפות התור ל-MRI, נניח. זו רק דרך אחת בעזרתה ניתן יהיה לנצל את הטכנולוגיה גם ליעול המערכת ומציין גם את האבחון שיוכל להגיע מוקדם יותר על סמך מודלים של למידת מכונה".
לדבריו, "ברור שאנשים לא יוכלו לחיות עם רובוטים בלבד, הם תמיד יצטרכו כנראה את המגע הרפואי, ויש גם דברים מסוימים שאינטליגנציה אולי לא תוכל לפתור".
פרופ' רז מסביר שאמנם הבינה המלאכותית תשנה את עבודתנו כרופאים, אך החיבור בין הממוחשב לאנושי דרוש. "אסור שמקצוע הרפואה ייעלם מהעולם. אני חושב שמטופלים מעדיפים רופא, השאלה כמה רופאים נגישים להם, כמה זמן יש לרופא להיות נגיש להם, כמה הרופא הוא לא רופא כועס, אלא רופא סימפטי וכן הלאה".
"באופן אישי, אני תמיד מעדיפה בן אדם מולי, מישהו לדבר איתו. זה נותן לי ביטחון, אבל אני מאוד שמחה שיש את כל עניין הבינה המלאכותית שנכנסה לתוך מערכות הבריאות", אומרת רון.

העתיד כבר לגמרי כאן: יכולת אבחון דומה באבחון מחלות עור

תחום העור הוא דוגמה לתחום רפואי שבו יכולת האבחון באמצעות הבינה המלאכותית מקבילה ליכולת האבחון של הרופא, ואף מונעת לעתים טעויות.
"במחקרים ראשונים שנעשו על אבחון מחלות עור, הראו שהייתה אותה הצלחה באבחון לאדם ולמכונה", מסביר פרופ' רז. "גם רופאים יכולים לטעות, לא רק רובוטים".
לדבריו, הבינה המלאכותית משנה דרמטית את יכולות הרפואה.
"היא יכולה לתת לרופא מידע מדויק לגבי אוכלוסיות ולגבי האדם הבודד בכל נושא. מה רמת הסיכון שלו לפתח מחלה מסוימת או להבריא ממנה בעזרת תרופות שונות. אין תחליף לבינה המלאכותית אבל גם אין תחליף לרופא כי רפואה היא שליחות. רופא הוא אדם שרואה בזה שממולו את הדבר היקר לו ביותר וצריך להתנהג בהתאם. אם נחבר את שני הדברים האלה נגיע למקומות שלא חלמנו עליהם".