מי מאיתנו לא התחיל דיאטה בהחלטה רצינית ועם כוונה רצינית להצליח ואז נתקע? כי הק"ג לא נשרו במהירות המתאימה או שהתהליך היה קשה מדי או עוד הרבה מאוד סיבות שגרמו לנו לוותר עוד לפני שניסינו. כולנו מכירים את הניסיונות העקרים וגם את התקווה והרצון לעשות את זה שוב ושוב, כי אולי בסופו של דבר, זה יצליח.
הבעיה היא, כמו שאומרים לא מעט חוקרים, היא בעצם בראש. אנחנו בונים לעצמנו 'תמונת ניצחון או כישלון' והולכים איתה, כדי להוכיח לעצמנו למה זה לא עובד. אבל אם נתחיל לחשוב אחרת, נוכל להצליח בזה.
אלו המכשולים המנטליים שמפריעים לנו להגיע למטרה - וגם הפתרונות, שאולי אפילו לא חשבתם עליהם.

1. הפסיקו להתרפק על העבר

הטעות הראשונה היא להיזכר כמה קל היה לנו פעם, ואיך כל החיים אכלנו מה שאנחנו רוצים ותמיד היינו יפים, וחטובים וחזקים. וגם אם היה לנו חודש שבו הגזמנו קצת עם האוכל ועלינו במשקל, היינו מקזזים קצת בפחמימות, ותוך שבוע חוזרים למשקל הרגיל.
3 צפייה בגלריה
אישה דיאטה משקל
אישה דיאטה משקל
פעם רזינו יותר מהר, אבל בוא נתמקד בעכשיו
(צילום: shutterstock)
רבים מאיתנו אוהבים את ההסבר הזה, שיכול להיות מאוד שהוא נכון, אבל איך זה רלוונטי עבורנו עכשיו? הפתרון הוא לזכור באהבה את מה שהיה, ולהתקדם קדימה עם מה שיש לנו כיום. חשוב שנבין, שמה שהיה זה בעבר, ועכשיו זו המציאות. אולי חילוף החומרים השתנה או קצב הירידה והעלייה, אבל זה מה שיש ועם זה אנחנו צריכים לעבוד ולהגיע לתוצאות הרצויות לנו.

2. הפסיקו להשוות לאחרים

אנחנו לא מפסיקים להשוות את עצמנו ואת ההצלחות והכישלונות בירידה במשקל מול אחרים. יכול להיות שיש אחרים שמצליחים לרדת במשקל יותר מהר מאיתנו, בדיוק כמו חברים שלמדו יחד איתנו למבחן, וקיבלו ציון טוב יותר. אז מה?
הדבר הכי חשוב הוא להתמקד בעצמנו ולעשות את הכי טוב עם החיים שלנו, כי בסוף נצליח, גם אם זה ייקח קצת יותר זמן ממה שחשבנו.
3 צפייה בגלריה
אישה עודף משקל צ'יפס
אישה עודף משקל צ'יפס
אז אם אכלתם יותר, לא קרה כלום. פשוט תמשיכו
(צילום: shutterstock)

3. הימנעו מ"לקזז" לפני ארוחות במסעדות

זו אחת הטעויות הנפוצות בקרב מי שמנסה לרדת במשקל. הרבה פעמים מה שיקרה בעקבות הקיזוז הזה, הוא רעב מוגבר, וה"חיסכון הקלורי", יירד לטימיון ואף יעלה על סך הקלוריות הרצוי.
הפתרון פשוט. ביום שאתם יודעים שמחכה לכם ארוחה גדולה וחגיגית, אכלו משהו קטן ממש לפני היציאה, וכך לא תגיעו לשם מורעבים ותתנפלו על כל דבר. כך, תוכלו לבחור את מה שאתם רוצים לארוחה העיקרית בלי תחושה של רעב וצורך לפצות את עצמכם כל הרעב של כל היום.
"הסיכוי שיהיה לנו זמן אידיאלי שממנו והלאה נוכל להתמסר לתהליך הירידה במשקל הוא נמוך מאוד. תמיד יהיה משהו, כי ככה זה בחיים. אז מתי הזמן הנכון להתחיל? עכשיו. פשוט החליטו ותתחילו"

4. אל תתאמנו יותר כי אכלתם יותר

"היום בצהריים אכלתי מגש פיצה בעבודה, ובערב אנחנו הולכים לאכול גלידה, אז נראה לי שאוסיף עוד 5 ק"מ של ריצה".
זיו זפרניזיו זפרני
הרעיון של מזעור נזקים באמצעות ספורט, לא רק שהוא לא נכון, הוא גם עלול להיות בדיוק הפוך מבחינת תוצאה קלורית. כמות הקלוריות שנשרוף בזמן האימון תהיה מינורית לעומת "התחליף הקלורי", שיגיע מהאוכל.
מה הפתרון? המשיכו להתאמן כרגיל, ולאכול בריא. בתהליך של ירידה במשקל או בכלל, אין כל צורך בקיזוזים.

5. אין 100 אחוז

חשוב להבין, שכל דרך מתחילה בצעד אחד. גם אם נהיה מחויבים ב-70 אחוזים או אפילו נתחיל בשלב אחד ואז נוסיף עוד ועוד שלבים לתהליך זה בסדר גמור, וזה מראה על כך שאתם בדרך להצלחה. מחויבות טוטאלית היא קשה מאוד, לפעמים על גבול הלא-אפשרית, והרצון בה הוא זה שגורם פעמים רבות לכישלון ולחוסר היכולת להתמיד.
כמו בחיים, כך גם בתהליך של ירידה במשקל או שמירה על תזונה נכונה, אין שחור ולבן ויש את החיים עצמם. אז פשוט החליטו שאתם רוצים להצליח, ועשו את הכי טוב שאפשר במסגרת מה שקורה לכם בחיים.
3 צפייה בגלריה
אימון ריצה ספורט כושר
אימון ריצה ספורט כושר
אל תתאמנו יותר כי אכלתם יותר
(צילום: shutterstock)

6. אל תחכו לזמן הנכון להתחיל

אחרי החגים, אחרי החתונה, בסיום תקופת המבחנים, אחרי הנסיעה לחו"ל. החיים דינמיים, ותמיד יהיה משהו שנוכל להיתלות בו כדי לדחות את ההתחלה של תהליך הירידה במשקל. אבל מה שבעצם אנחנו צריכים כדי להתחיל, זה חזה עוף ואורז זמינים וחדר כושר קרוב, או אפילו מכשירי כושר בחוץ.
הסיכוי שיהיה לנו זמן אידיאלי שממנו והלאה נוכל להתמסר לתהליך הירידה במשקל הוא נמוך מאוד. תמיד יהיה משהו, כי ככה זה בחיים. אז מתי הזמן הנכון להתחיל? עכשיו. פשוט החליטו ותתחילו.