בשיתוף אסטרהזניקה
פאנל אולפן סרטן ריאות
סרטן ריאה נחשב לסרטן מסוכן ולגורם התמותה הראשון מבין כל המחלות הממאירות בישראל, אולם בעשור האחרון חלו פריצות דרך בטיפול במחלה שמאפשרות להאריך את חייהם של החולים באופן משמעותי. "בעבר היה ברור שאדם שקיבל אבחנה של סרטן ריאה, זה היה דומה לקבלת גזר דין מוות" אומרת ד"ר אלונה זר, מנהלת האונקולוגיה בקריה הרפואית רמב"ם, "בשנים האחרונות אנחנו רואים שינוי משמעותי כתוצאה מאימוץ של אסטרטגיות טיפוליות חדשות: אסטרטגיה ראשונה היא הטיפולים הביולוגיים והאסטרטגיה השנייה היא הטיפולים האימונותרפיים. שניהם שינו מקצה לקצה את תוחלת החיים של המטופלים עם מחלה גרורתית שמאפיינת את מרבית חולי סרטן הריאה"
בישראל מאובחנים בכל שנה כ-2,600 בני אדם עם סרטן ריאה מכל הסוגים. רוב החולים מאובחנים עם סרטן ריאה מסוג תאים שאינם קטנים ומיעוטם מאובחן עם סרטן ריאה מסוג תאים קטנים. "לצערנו, במגזר הערבי סרטן ריאה שכיח מאוד וגם שיעורי התמותה גבוהים יחסית" אומר ד"ר היתם נסראללה, מנהל תחום קרינה לגידולי ריאה ובית חזה בקריה הרפואית רמב"ם, " הסיבה לכך היא שבמגזר הערבי שיעורי העישון גבוהים ואפילו נרשמה עליה בשיעור הנשים הערביות שמאובחנות עם המחלה. חשוב לעודד גמילה מעישון בקרב האוכלוסייה הזו כי לצערנו השיעורים במגזר הערבי עדין גבוהים בהשוואה למגזר היהודי".
סרטן ריאה מאובחן בשלבים שונים, ובכל שלב תהיה אסטרטגיית טיפול אחרת: "בשלב של מחלה מוקדמת הסיכוי להחלמה גבוה ולכן המטרה היא לרפא את החולה, בשלב של מחלה מקומית-מתקדמת, הסיכוי לריפוי פוחת אך לשמחתנו בשנים האחרונות נרשמה התקדמות משמעותית בשרידות של החולים בזכות טכנולוגיות ותרופות חדשות שפותחו", מסביר ד"ר נסראללה, "בשלב שהמחלה גרורתית הסיכוי לריפוי של החולה נמוך ולכן המטרה היא הארכת תוחלת החיים עד כמה שניתן. כמו כן, ישנם מקרים מסוימים ויוצאי דופן בהם גם במחלה גרורתית ניתן לרפא את המטופל".
1 צפייה בגלריה
סרטן ריאה
סרטן ריאה
(צילום: shutterstock)

התקווה לחולים עם מחלה מקומית מתקדמת

20%-30% מהחולים מתגלים בשלבים 1-2, כ- 30% מתגלים בשלב 3 וכ-40%-50% מתגלים בשלב 4 – שלב של מחלה גרורתית. "את שלב 3 אנחנו מחלקים ל-2 קבוצות", מסבירה ד"ר זר, "הקבוצה הראשונה אלו מטופלים שמסתמנים ככאלו עם מחלה מוקדמת ומופנים לניתוח. בניתוח מתברר שיש להם בלוטות נגועות במיצר – האזור שנמצא בין הריאות. אזור זה לא נתיח מפני שנמצאים בו הלב וכלי דם גדולים. הקבוצה השנייה והעיקרית הם מטופלים שמההתחלה ברור לנו שיש מחלה במיצר או שהמחלה בריאה היא לא נתיחה", מוסיפה ד"ר זר, "אותם מטופלים יקבלו טיפול משולב של כימותרפיה וקרינה. לאחר מכן החולים יקבלו שנה של טיפול, מיצוק עם אימונותרפיה. הטיפול הזה הוכח כמשפר את הסיכוי לריפוי בשלב שלוש. אנו מגיעים כיום לאחוזים מאוד יפים של ריפוי גם במחלה מתקדמת מקומית". לדברי ד"ר זר בעבר שיעורי הריפוי של חולים בשלב זה עמדו על כ- 10%-15% וכיום, בזכות הטיפולים החדשים שיעורי הריפוי מוערכים בכ-30%-40% מהחולים.

אבחון מוקדם יכול להפחית את התמותה ב-20%

בשנים האחרונות נרשמה התקדמות משמעותית באבחון ובטיפול של סרטן ריאה בשלב מוקדם. "ראינו מחקרים על בדיקות הדמיה שהראו איך אפשר לגלות את החולים בשלב מוקדם", מסביר ד"ר נסראללה, "בעבר לקחו מעשנים ועשו להם צילום חזה וראו שזה לא משפר את הגילוי המוקדם. אבל כיום יש לנו את בדיקת סקר באמצעות סי-טי נמוך עוצמה שהוכיח יעילות באיתור מוקדם בקרב אוכלוסיית המעשנים", מוסיף ד"ר נסראללה, "בישראל מתקיימת ועדה שמתכננת להתחיל בקרוב פיילוט שנועד לבחון האם באמצעות הבדיקה הזו שמתבצעת אחת לשנה ניתן לשפר את ההישרדות של החולים שעשויים להתגלות כבר בשלב מוקדם ולא בשלב מתקדם וגרורתי". ד"ר זר מוסיפה: "אנחנו יודעים שגילוי של סרטן ריאה בשלב מוקדם יכול להפחית את התמותה ב-20% שזה נתון מדהים".
גם במקרים בהם מתגלה המחלה בשלב מוקדם והגידול מוסר בניתוח, לא ניתן לרפא את כל החולים. "שיעורי ההישרדות למשך חמש שנים של החולים בשלב מוקדם על אף שהם מטופלים באמצעות ניתוח, מוערך בכשני שליש מהחולים", אומר ד"ר נסראללה, "יש שליש מהחולים שעדיין מתים, ולכן לא מספיק רק הגילוי המוקדם, אלא יש צורך גם במעקב". ד"ר זר מוסיפה: "כשני-שליש מהמטופלים יחלימו עם ניתוח בלבד ובשליש מהמטופלים, למרות שהסרטן אותר בשלב מוקדם, המחלה תחזור – ולמרבה הצער במרבית המקרים – בצורה גרורתית". כיום, הטיפול הסטנדרטי באותם מטופלים הוא באמצעות כימותרפיה משלימה לאחר הניתוח. "הכימותרפיה שאנחנו נותנים אחרי הניתוח, מעבר לתופעות לוואי משמעותית, משפרת את הסיכוי לריפוי בערך ב-4 אחוז בלבד", מוסיפה ד"ר זר.
בשנים האחרונות נוספו טיפולים נוספים לשלבים מוקדמים של סרטן ריאה. "האסטרטגיות הטיפוליות שמשמשות אותנו במחלה גרורתית והוכיחו כמאריכות חיים במחלה גרורתית נכנסות היום יותר ויותר למחקרים לטיפול בחולים בשלבים המוקדמים ובודקים את ההיתכנות שלהם כמצילות חיים, כמרפאות", אומרת ד"ר זר, "יש כבר מספר מחקרים שמראים שמטופלים שמקבלים טיפול ביולוגי משלים אחרי הניתוח, או טיפול אימונותרפי משלים אחרי הניתוח, הטיפול מפחית את הסיכון לחזרת המחלה"
בשיתוף אסטרהזניקה