בשיתוף ג'ונסון אנד ג'ונסון מדטק ישראל – חטיבה של ג'יי-סי הלת' קר בע"מ

משחקי בריאות - דנה רון ופרופ' איתמר רז - ניתוח בריאטרי ומטבולי

פעמים רבות, הסובלים מהשמנת יתר חולנית סובלים גם מסוכרת סוג 2. ניתוחים בריאטריים – הידועים גם כניתוחי קיצור קיבה - מסייעים לא רק לירידה במשקל אלא פעמים רבות גם לשיפור מדדי הסוכרת מסוג 2, לעיתים עד כדי איזון מלא של המחלה.
בעבר, רק מי שסבל מהשמנת יתר במדדים גבוהים, עמד בסטנדרטים לניתוחים בריאטריים. כיום, ההמלצה היא לאפשר את הניתוחים הללו גם לבעלי BMI מעל 30, הסובלים מסוכרת לא מאוזנת. זאת, משום שהניתוחים הוכחו כמשפרים את המחלה דרמטית, לעיתים עד לאיזון מלא שלה, ואז המטופל אינו זקוק יותר לתרופות לאיזון רמת הסוכר בדם.

מהו ניתוח בריאטרי מטבולי?

"זו קבוצה של ניתוחים, שהמטרה שלה היא להפחית במשקל של מטופל עם השמנת יתר חולנית, שנכשל בדרכים אחרות בירידה במשקל, אם זה על ידי פעילות גופנית, דיאטה, ושיטות אחרות כולל זריקות", אומר ד"ר חסן קיס, מומחה לכירורגיה כללית המבצע ניתוחים בריאטרים ולפרוסקופים, מנהל השירות במרכז הרפואי שמיר, אסף הרופא.
"לניתוח הבריאטרי יש גם מטרה נוספת והיא לסייע בשיפור של מחלות נלוות להשמנת היתר החולנית, כמו סוכרת סוג 2, יתר לחץ דם, שומנים בדם וכדומה".
שתי המחלות שהניתוחים האלה משפיעים עליהם באופן כמעט מידי הן סוכרת מסוג 2 ודום נשימה בשינה. לאחר כשנה ניתן לראות אפילו שיפור או איזון מלא של אותן מחלות אצל חלק מהמטופלים.
את סוגי הניתוחים הבריאטרים ניתן לחלק לשתי קבוצות עיקריות: קבוצה אחת היא ניתוחים שנועדו להפחית את נפח המזון שאוכלים, כמו ניתוח שרוול שבו מסירים חלק משמעותי מהקיבה, ובכך גם מקטינים את הקיבולת של מזון בחלק שנותר, וגם מפחיתים את ייצור והפרשת הורמון הרעב (מסירים את החלק בו הוא מיוצר).
הקבוצה השנייה, היא של ניתוחים שגם מקטינים את נפח הקיבה וגם מפחיתים את יכולת הספיגה של המזון על-ידי שינוי בנפח הקיבה וקיצור המעי הדק. ניתוח המיני מעקף, המקטין את הספיגה, הוא המוביל היום בישראל, כך שכ-67 אחוז מהניתוחים הבריאטרים בישראל הם מסוג מיני מעקף. כ-20 אחוז הם ניתוחי שרוול, וכ-13 אחוז הם ניתוחים המעקף המלא.

לא מדובר בפתרון קסם אלא בכיוון מחדש לשינוי אורח החיים

"הניתוח אינו פתרון קסם והצלחתו תלויה גם במטופל עצמו, שחייב לשנות את אורח חייו, ובין היתר לשלב אחרי הניתוח פעילות גופנית ולסגל הרגלי אכילה נכונים", מסביר ד"ר קיס, ומזהיר שמשקל שיורד, ללא הקפדה על שני אלה, עלול לעלות חזרה תוך זמן לא רב, גם לאחר ניתוח בריאטרי.

האזינו לפודקאסט:


מי יכול ומי לא יכול לעבור את הניתוח?

רק מטופלים שעומדים בקריטריונים של משרד הבריאות, יוכלו לעבור את הניתוח הבריאטרי. ביניהם, מטופלים עם BMI שהוא מעל 40, מטופלים עם BMI בין 35-40 עם לפחות מחלה נלוות אחת, מתוך רשימת מחלות שקבע משרד הבריאות. למשל: לחץ דם לא מאוזן תחת טיפול תרופתי, סוכרת מסוג 2, כבד שומני (אם הסננה שומנית בינונית לפחות בסונר כבד ומדד 4FIB מעל 1.3), שומנים בדם (דיספליפידמיה עם LDL מעל 60 ו/או TG מעל 300), תסמונת דום נשימה בשינה ועוד.
כמו כן, גם מטופלים שכבר עברו ניתוח בריאטרי, ועלו חזרה במשקל גופם, ושה-BMI שלהם הוא מעל 30. בנוסף, גם מטופלים עם מחלות מעי כמו קרוהן או מחלות דלקתיות של המעי או כל בעיה אחרת במעי הדק, לא יוכלו לעבור ניתוחים המשנים את המעי הדק, כמו ניתוח מסוג מיני מעקף, ויוכלו לעבור ניתוח שרוול שמשנה רק את האנטומיה של הכבד.
לאחר בדיקה של עמידה בקריטריונים, שנקבעו על-ידי משרד הבריאות, מכינים את המטופל, יש להתחיל תהליך אישור והכנה שחשיבותו להצלחת התהליך כולו היא משמעותית מאוד. בתהליך ההכנה, המטופל לומד כיצד להקפיד על תזונה מתאימה ונכונה במספר מפגשים עם דיאטנית, וכתלות בסוג הניתוח ילמד גם אילו ויטמינים ותוספי תזונה הוא יצטרך ליטול לאחר הניתוח, בגלל השינויים ביכולת ספיגת המזון. כמו כן, כל מועמד או מועמדת עוברים הערכה פסיכולוגית, לשם בחינת התאמתם לניתוח.
במקביל, יש לבצע צילומים, בדיקות דם, בדיקות של מערכת העיכול ואולטרסאונד בטן. כל ההערכות והבדיקות מועברות לוועדה מאשרת. ועדה בריאטרית זו מחויבת בכל בתי החולים (ציבוריים או פרטיים) בהם מתקיימים ניתוחים אלה. רק לאחר אישור הוועדה ניתן לתאם מועד לניתוח. "אצל רוב האנשים ההחלמה היא קלה מאוד ולפעמים אפילו משחררים אותם אחרי 24 שעות לביתם", אומר פרופ' רז.

בשיתוף ג'ונסון אנד ג'ונסון מדטק ישראל – חטיבה של ג'יי-סי הלת' קר בע"מ


פורסם לראשונה: 10:27, 26.06.24