ריאיון עם מומחה בכיר פרופ' ערן סגל
(צילום: שמוליק דודפור)
מה אנחנו יודעים על יעילות החיסון נגד הזן החדש של הקורונה? מנכ"ל חברת מודרנה, סטפן בנסל, פסימי: "תהיה ירידה מהותית ביעילות החיסון", אמר בריאיון שפורסם הבוקר (ג'). לעומתו, פרופ' ערן סגל, מרכיב מודל חיזוי הקורונה של מכון ויצמן, עדיין אופטימי.
קראו עוד:
"השאלות המרכזיות הן האם הזן החדש יותר מדבק, האם הוא גורם לתחלואה יותר קשה, ועד כמה נפגעת, אם בכלל, יעילות החיסון מולו", הסביר פרופ' סגל לאולפן ynet היום. "מצד אחד, אנחנו רואים עלייה מאוד גדולה ומהירה בתחלואה בדרום אפריקה. אנחנו גם רואים מטוס שנוחת בהולנד עם 60 נוסעים חיוביים מתוך 600, מה שמעיד שהווריאנט כנראה יותר מדבק. לגבי הפגיעה ביעילות של החיסון - המוטציות של האומיקרון אופיינו ככאלו שפוגעות ביכולת של חלק מהנוגדנים לנטרל את הנגיף. מצד שני, אנחנו יודעים שבתגובה לחיסון אנחנו מייצרים הרבה סוגים שונים של נוגדנים, ולכן רוב ההערכות הן שתישאר יעילות אל מול הווריאנט הזה, ואפילו טובה.
"אין ספק שהדבר הכי נכון וחשוב לנו לעשות היום, זה פשוט להתחסן. שוב: רוב ההערכות הן שלחיסון תישאר יעילות, אולי אפילו באותה מידה. צריך לומר גם שמקדם ההדבקה בישראל הוא עדיין מעל 1, כך שמכל הסיבות אנחנו חייבים להתחסן. החיסונים של הילדים מדשדשים, יותר ממיליון אזרחים בישראל עוד לא קיבלו בוסטר, ומאות אלפים עדיין לא התחסנו כלל".
2 צפייה בגלריה
נוסעים בשדה התעופה ב יוהנסבורג דרום אפריקה וריאנט אומיקרון
נוסעים בשדה התעופה ב יוהנסבורג דרום אפריקה וריאנט אומיקרון
שדה התעופה של יוהנסבורג, דרום אפריקה, השבוע. "יש שם עלייה גדולה ומהירה בתחלואה"
(צילום: רויטרס)
פרופ' סגל סבור שהמצב בישראל מדאיג גם ללא קשר לזן החדש. "בשבועות האחרונים עלה מקדם ההדבקה מ-0.7 לכיוון 1, והוא עדיין קצת מעל 1, מה שאומר שמספר המאומתים גדל", הסביר. "אנחנו יודעים מגלים קודמים שמגמות כאלו לא מפסיקות מעצמן. אנחנו צריכים להגדיל את שיעור המתחסנים כדי להעלות שוב את רמת החיסוניות הכללית במדינה".

לשאלה, איך אפשר לשכנע הורה לחסן את ילדיו כשיעילות החיסון נגד האומיקרון לא הוכחה סופית, השיב: "השאלה לגיטימית, אבל צריך לזכור שהווריאנט הקודם, דלתא, הוביל למקדם הדבקה גבוה יחסית, ואנחנו רוצים להגן על האוכלוסייה גם מפניו. צריך לזכור גם שברגע שמתחילים את תהליך החיסון של הילדים, לוקח בערך חודש עד שהם מקבלים את ההגנה המלאה: יש שלושה שבועות בין שתי המנות, ועובר עוד כשבוע אחרי המנה השנייה עד שהם מוגנים לגמרי.
"המוטציות של האומיקרון אופיינו ככאלו שפוגעות ביכולת של חלק מהנוגדנים לנטרל את הנגיף. מצד שני, אנחנו יודעים שבתגובה לחיסון אנחנו מייצרים הרבה סוגים שונים של נוגדנים, ולכן רוב ההערכות הן שתישאר יעילות, ואפילו טובה"
"אני חוזר ואומר שכל ההערכות, גם אלו שמגיעות מווירולוגים מובילים בעולם וגם אלו שיוצאות מפייזר, מדברות על כך שהחיסון יהיה יעיל גם נגד הווריאנט החדש - בוודאי במניעה של תחלואה קשה. אם יהיה צורך, יכול להיות שיהיה עדכון לחיסון הזה בהמשך".