תארו לכם את הסיטואציה הבאה: חולה יהודי עובר כימותרפיה ושומע את הרופא שלו ואת הצוות הרפואי של בית החולים יוצא בקריאות "אינתיפאדה", "מהנהר לים, פלסטין תהיה חופשית" ו"די לכיבוש הישראלי" מבעד לחלון שלו המשקיף לרחוב. יהודים שמטופלים באוניברסיטת סן-פרנסיסקו UCSF וגם רופאים יהודים שעובדים במקום מתארים מקרים של אנטישמיות בקמפוס הרפואי הנודע.
כאן, שלא כמו בקמפוסים אחרים בקליפורניה, אין סטודנטים לתואר ראשון ובית החולים האוניברסיטאי מתמקד רק במדעי הבריאות. במשך עשרות שנים, המוסד בנה לעצמו מוניטין ככזה שמטפל במגוון רחב של חולים בעיר, ממכורים לפנטניל ועד למיליארדרים מתעשיית ההיי-טק שמחפשים שירותים ברמה עולמית. כתבה שהתפרסמה ב"ניו יורק טיימס" בימים האחרונים מטילה צל כבד מעל למוניטין הזה.
תיעוד האירועים האנטישמיים באוניברסיטת קולומביה

ד"ר ג'ונתן טרדימן, גסטרואנטרולוג יהודי, סיפר בראיון כי ההתנהגות שעשויה להיות נסבלת בקמפוס לתואר ראשון, כמו קריאות "האינתיפאדה", מקבלת משמעות אחרת כשהיא נשמעת בבית חולים. "אנשים באים לכאן לכימותרפיה. יש להם מחלות קשות", אמר ד"ר טרדימן. "כשהקריאה הזו עולה ונשמעת בחדרי הטיפול בחולים, זו בבירור הפרה של החובות המקצועיות שלנו כנותני שירותי בריאות".
ד"ר גיל רבינוביץ', נוירולוג ישראלי-אמריקני המנהל את המרכז לחקר אלצהיימר באוניברסיטת סן-פרנסיסקו, אומר שהוא מזועזע ממה שחווה מאז 7 באוקטובר. "יש הרבה הפחדות בניסיון להשתיק את הקול היהודי ואת הקולות הציוניים". בראיון ל-ynet סיפר על עוינות גלויה כלפי ישראלים ויהודים. "מאשימים את כל היהודים במעשיה של ממשלת ישראל בעזה. יש אנטישמיות ברורה".
5 צפייה בגלריה
הפגנה הפגנות פרו פלסטיניות סן פרנסיסקו
הפגנה הפגנות פרו פלסטיניות סן פרנסיסקו
הפגנה פרו-פלסטינית מול הקונסוליה הישראלית בסן פרנסיסקו. המסרים מחלחלים לתוך בית החולים
(צילום: Editorial Credit Phil Pasquini shutterstock)
רבינוביץ' עובד באוניברסיטה מזה 20 שנה ומתגורר בארה"ב כבר 30 שנה, וכעת נדרש להתמודד עם אווירה רעילה. תלונות שהוא ועמיתיו הגישו נדחו באמתלה של חופש הביטוי, "אבל למעשה, אלו דברי שטנה", הוא אומר. רבינוביץ' מספר על השינוי החד שעבר המוסד: "זה היה תמיד מקום עבודה יוצא דופן שהוקיר את ההכלה שלו לכל האנשים. הנחתי שזה כולל גם ישראלים, ונדהמתי לגלות שכאשר אנו מתלוננים על הסביבה המאוד עוינת הזו, התלונות שהגשנו למשרד למניעת הטרדה ואפליה, נדחו על הסף".
כתבת התחקיר ב"ניו יורק טיימס" הציגה את סיפורו של ד"ר אברהם (אברומי) קנאל, רופא בבית חולים ועוזר פרופסור לרפואה שהביע את דעתו ש"הפסקת אש תחזק את חמאס ותעודד חטיפות תמורת כופר" במייל פנימי ששלח.
5 צפייה בגלריה
בית החולים לילדים באוקלנד סן פרנסיסקו
בית החולים לילדים באוקלנד סן פרנסיסקו
העדויות שמטילות צל כבד על הפעילות בבית החולים האוניברסיטאי
(צילום: Editorial credit Michael Vi Shutterstock)
לד"ר קנאל עשרות קרובי משפחה החיים בישראל, בהם אחד שהסתתר במשך שעות מחמאס בפסטיבל הנובה ואחר שעובד בזיהוי פלילי והיה צריך לזהות גופות של ילדים מתים. סבו שרד את אושוויץ, כשזרועו מסומנת על-ידי הנאצים. זמן קצר לאחר ששלח את המייל המטיל ספק בהחלטה על הפסקת אש, נודע לד"ר קנאל שמישהו העביר אותה לרופאה אחרת ב-UCSF, ד"ר רופה מאריה, העוסקת ברפואה פנימית. היא מתחה ביקורת על המייל שלו ב-X כמה פעמים במשך כמה חודשים מבלי לנקוב בשמו אך לבסוף חשפה את שמו. ד"ר קנאל התלונן בפני הנהלת האוניברסיטה אך שום צעד לא ננקט נגדה. ד"ר מאריה גם מרבה לשתף ברשתות החברתיות טענות קשות נגד ישראל, ובהן האשמות ב"רצח עם" בעזה.
5 צפייה בגלריה
הפגנה הפגנות פרו פלסטיניות סן פרנסיסקו
הפגנה הפגנות פרו פלסטיניות סן פרנסיסקו
הסיסמאות נגד ישראל זולגות מהרחוב למרפאות בבית החולים
(צילום: Editorial Credit Sheila Fitzgerald shutterstock)
“אלה לא המילים של הקולגה שלי שמשאירות אותי בתחושה שאני לא רצוי ולמען האמת לא בטוח כאן בעבודה", אמר ד"ר קנאל. "זה חוסר הנכונות המתמשכת של המנהלים שלי לגנות אותה בבירור ולהבטיח את הכללתי בקהילה הרחבה הזו כאן ב-UCSF".
ד"ר רבינוביץ' מסתובב בתחושות דומות ומספר כי בחודשים האחרונים הוא שומע קולגות שלו אומרים שהפשעים האיומים של חמאס היו מוצדקים על בסיס השקפתם שהציונות היא אידיאולוגיה קולוניאליסטית הדוגלת בעליונות לבנה, לטענתם. "הם ממהרים לומר שרופאים הציונים מסוכנים ויש להוציא אותם מהרפואה האמריקנית ושהם אינם יכולים לטפל בחולים שאינם לבנים", אומר רבינוביץ'.
ד"ר גיל רבינוביץ' נוירולוג UCSF סן פרנסיסקוד"ר גיל רבינוביץ' צילום: אלבום פרטי
"הם הצהירו שצה"ל מאמן שוטרים אמריקנים להכות את השחורים בארה"ב. מה שהם עושים בעצם הוא להביא לאיבה גזענית ולהעמיד את כולם נגד אלו המעיזים להאמין בציונות כפי שהיא מוגדרת - זכותו של העם היהודי להגדרה עצמית ולמולדת".
האם ניסיתם להתלונן בפני ההנהלה? "אנחנו מתלוננים כבר תשעה חודשים. זה מדהים אותנו לראות מה קורה, אבל הנה משהו שיזעזע אותך יותר. למרות שההתנגדויות שלנו נדחו, הפנו אותנו ליועצת אם נזדקק לתמיכה נוספת. התברר שהיועצת שאליה הופנינו פרסמה בעצמה את כל ההערות האנטישמיות הנתעבות ביותר. וזה האדם שאליו הופנו יהודים וחברי הקהילה הישראלית לטיפול נוסף. כשהתלוננו על כך בפני ההנהלה, התגובה שלהם הייתה להפנות אותנו ליועץ אחר, כזה שאינו אנטישמי בגלוי".
ד"ר גיל רבינוביץ': "התחלנו לראות סמלים פוליטיים במרחבים הקליניים, רופאים ואנשי צוות רפואי עונדים סיכות אבטיח (סמל לסכסוך), פלסטין החופשית. חולים יהודים שלחלקם קרובי משפחה שנרצחו או נחטפו או ב-7 באוקטובר קיבלו טיפול מרופאים אלה ברגעים הרגישים ביותר"
מה התחלת לראות בבית החולים שלא היה שם קודם לכן? "התחלנו לראות סמלים פוליטיים במרחבים הקליניים, רופאים ואנשי צוות רפואי עונדים סיכות אבטיח (סמל לסכסוך), פלסטין החופשית, מהנהר ועד הים וכדומה. חולים יהודים שלחלקם קרובי משפחה שנרצחו, נחטפו או נעדרים אחרי 7 באוקטובר קיבלו טיפול מרופאים אלה ברגעים הרגישים ביותר עבורם. התכנים האנטישמיים חדרו לתוכניות הלימודים החינוכיות שלנו. יש לנו חברי סגל שבמסגרת קורסים של UCSF ללימודי המשך רפואיים הציגו שקופיות על מה שנקרא 'רצח עם בעזה'".
5 צפייה בגלריה
בית החולים לילדים באוקלנד סן פרנסיסקו
בית החולים לילדים באוקלנד סן פרנסיסקו
בית החולים לילדים של UCSF באוקלנד, קליפורניה
(צילום: Editorial credit Sundry Photography shutterstock)
לדברי רבינוביץ', אנשי צוות הציגו דימויים אנטישמיים ותיאוריות קונספירציה על כך שצה"ל אחראי לגזענות נגד שחורים בארצות הברית. במאי השנה החליטה לראשונה UCSF לכבד את חודש המורשת היהודית-אמריקנית. "שמחנו מאוד עד שהתברר שאין אף יהודי או אחד עם ידע כלשהו ביהדות בצוות המתכנן, ולכן ביקשו מאיתנו כחברי הקהילה היהודית לעזור ביצירת תוכן ולתכנן את האירועים. יצרנו תוכן לאתר שדיבר על ההיסטוריה של היהדות. ממש לפני שהתוכן פורסם, גילינו שמישהו שאנחנו לא מכירים ב-UCSF ערך את התוכן שגיבשנו בקפידה ובדקנו עם שני רבנים וניסה למחוק כל קשר בין יהדות לישראל. הם ממש הוציאו את ישראל מהתוכן. היינו צריכים להתלונן לראשי האוניברסיטה כדי להחזיר את התוכן הזה למקומו. הם אפילו הסירו את סמל המגן דוד שבו השתמשנו כרקע".
5 צפייה בגלריה
הפגנה הפגנות פרו ישראליות סן פרנסיסקו
הפגנה הפגנות פרו ישראליות סן פרנסיסקו
הפגנה פרו ישראלית בסן פרנסיסקו. ניסיון להיאבק באנטישמיות ובסנטימנט האנטי-ישראלי
(צילום: Editorial Credit Sheila Fitzgerald shutterstock)
מה שמעתם ממטופלים בבית החולים? "שמענו סיפורים מסמרי שיער ממטופלים שבמצבם הפגיע ביותר, כשהם מקבלים טיפול למחלות מסכנות חיים, נחשפו לשנאה אנטי-יהודית ולסמלים וביטויים פוליטיים ולהערות שליליות. שמעתי שאנשים מודאגים שקיבלו רופאים מסוימים שהם אנטישמיים מאוד וקולניים ברשתות החברתיות. אני לא יכול לומר שיש לנו ראיות לכך שמישהו קיבל טיפול מפלה ואני מתפלל לאלוהים שזה לא המקרה, אבל בהחלט שמענו מחולים שנחשפו לכך. הם היו מודאגים מאוד לקבל את הטיפול שלהם ב- UCSF.
"אני חושב שזו טרגדיה גדולה עבור בית החולים. מטופלים רבים חוששים מפאת מצבם הפגיע להשמיע את דבריהם בפומבי ואני לא יכול לשתף לצערי פרטים קליניים בגלל חשש לפרטיות, אבל אני רק יכול לומר שחלק מהסיפורים באמת מסמרי שיער ולצערי, מעלים זיכרונות טראומטיים מאוד מתקופות אחרות בהיסטוריה שבהן חולים יהודים היו מושא להפרות איומות של האתיקה הרפואית".
רופאים יהודים חוששים להשמיע את קולם? "בהחלט. זו סביבה של הפחדה. אם אתה לא מאמין שהציונות היא אידיאולוגיה קולוניאליסטית, של עליונות לבנה, ינסו לבטל אותך ברשתות החברתיות. השקפה זו נפוצה מאוד בקרב חלק מהדור הצעיר של הלומדים שלנו שהם תמימים ואינם מכירים את ההיסטוריה. יש חשש גדול בקרב עמיתיי להשמיע את קולם משום שהסביבה היא סביבה של הפחדה. אני חושב שההנהלה עשויה להיות מאוימת על-ידי כמה מעמיתיה הקולניים. לקח לנו חודשים רבים להגיע לנקודה שבה חלקנו, כולל אני, היינו מוכנים לצאת ולדבר בפומבי על מה שקורה בבית החולים שלנו".
מה אתם מבקשים בעצם שהנהלת האוניברסיטה תעשה? "אנחנו לא מבקשים שום טיפול מיוחד. כל שאנו מבקשים הוא שיאכפו את קודי ההתנהגות שהם חלק ממדיניות האוניברסיטה כדי להבטיח סביבה מכילה כלפי יהודים. לצערנו, מה שאנו עדים לו הוא מוסר כפול באכיפת מדיניות האוניברסיטה ובסובלנות כלפי מה שהוא בבירור שיח שנאה נגד יהודים".