מחקר חדש שפורסם בחודש שעבר במגזין הרפואי The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism מצא כי צריכת משקאות המכילים קפאין במידה מתונה קשורה להורדת הסיכון למחלות קרדיו-מטבוליות דוגמת סוכרת ואירועים לבביים ומוחיים. המחקר מאשש מחקרים קודמים שבדקו את ההשפעה המטיבה שיש לצריכת קפאין על הורדת הסיכון למחלות שונות.
מחלות קרדיו-מטבוליות מהוות את אחד מגורמי התמותה הגבוהים בעולם. "אלה מחלות שגורמות לשינויים מטבוליים בתוך הגוף שמובילים למשל למחלות לב", מסביר פרופ' גדי קרן, קרדיולוג מומחה באסותא מרכזים רפואיים. "אנחנו יודעים למשל שסוכרת היא מחלה שיש בה שינויים רבים בכלי דם שבסופו של דבר גורמים לשכיחות יותר גבוהה של טרשת עורקים ומכאן – לאירועי לב ומוח ולתעוקת חזה (אנגינה פקטוריס) – מחלה שמבטאת שינויים שחלים בגלל גורמי סיכון כמו יתר לחץ דם, עישון ועלייה ברמות גבוהות של כולסטרול ובפרט זה מהסוג הרע".
3 צפייה בגלריה
קפה
קפה
לשתייה מתונה ישנם דווקא לא מעט יתרונות בריאותיים. קפה
(צילום: shutterstock)
הוויכוח באשר להשפעותיה של צריכת קפאין לרבות קפה נמצא במוקד מחקרים רבים לא מעט שנים. "יש דילמה בעולם באשר לכמה קפה אפשר לשתות", אומר פרופ' קרן, "מאז שאני זוכר את עצמי כקרדיולוג הדיונים האלה הועלו על הפרק. כנראה בגלל זה הומצא קפה ללא קפאין. מה מראים החוקרים במאמר הזה? הם בדקו נתונים מתוך מאגר נתונים גדול הנקרא 'ביובנק' שנוצר בבריטניה לפני הרבה מאוד שנים.
החוקרים מיפו נתונים רפואיים של בערך חצי מיליון אנשים בטווח הגילים 73-37, בין אם אלה נתונים קליניים, גנטיים או מטבוליים, כל דבר שניתן היה למדוד באותה תקופה, כאשר הם ממשיכים לקיים את המעקב לאורך שנים. כיום קבוצות מחקר מנצלות את בסיס הנתונים הזה כדי לשאול שאלות חכמות על כל מיני נושאים שקשורים למחלות והתפתחות של מחלות. הרי אנחנו נולדים אנשים בריאים ולאורך השנים דברים מתרחשים, במיוחד היום כשאנשים מזדקנים עד גיל די מופלג".
פרופ' גדי קרן, קרדיולוג מומחה, אסותא: "לקפה יצא לפעמים שם קצת לא טוב בגלל שהוא גורם לערנות או במקרים מסוימים לקצב לב מהיר ולחלק מהאנשים הפרעה בשינה. המחשבה הייתה שאם הוא לא עוזר לאנשים אולי הוא יכול להזיק, בעיקר בצריכה עודפת, אך 4-3 כוסות קפה זה בסדר גמור"
כעת החליטו החוקרים לבדוק את ההשפעה של צריכת משקאות המכילים קפאין. החוקרים בדקו 188,091 משתתפים שצרכו קפה ותה באופן קבוע ולא סבלו ממחלות קרדיומטבוליות בתחילת המחקר. "הם ביצעו אנליזה סטטיסטית מאוד מורכבת, גם של התפתחות השלב הראשון של המחלה, וגם הצטרפות של מחלה נוספת", מסביר פרופ' קרן, "כלומר, אם מישהו מפתח סוכרת יכול להיות שכמה שנים לאחר מכן יגיע ביטוי של מחלת לב. על כן החוקרים הסתכלו על צריכת הקפה – מכוס עד מעל לארבע או חמש כוסות, וגם לגבי תה. משקאות יומיומיים שמכילים קפאין באופן כללי. הם העריכו שבכוס קפה יש בערך 70 מיליגרם קפאין ובכוס תה – 40 מיליגרם. מזה הם חישבו פחות או יותר את כמות הקפאין שאדם השותה קפה או תה צורך מדי יום".
3 צפייה בגלריה
זוג שותה קפה
זוג שותה קפה
קפה בריא לכם, חשוב רק לא להפריז בכמויות הסוכר
(צילום: shutterstock)

צריכת קפה ותה: מהי הכמות המומלצת?

תוצאות המחקר מצאו, בין אם באופן מפתיע או לא, שצריכת קפה טובה לבריאות. "הם מצאו קשר ישיר בין עלייה בצריכת קפה ותה לירידה בהתרחשות של סוכרת ואירועי לב ומוח כאשר האפקט האופטימלי הוא באזור השלוש כוסות קפה ביום. לגבי תה מדובר בקצת יותר – 5-4 כוסות, אך קפה היה הנושא המרכזי", מציין פרופ' קרן.
במקביל, ניתחו החוקרים נתונים לגבי 168 מטבוליטים שונים. "בתוך הגוף יש ייצור של הרבה מאוד רכיבים או מולקולות מסוגים שונים: חלבונים, פחמימות, שומנים ושילובים של אלו. לכל אחד מהחומרים האלה יש איזשהו תפקיד שבו הם משתלבים בתוך המבנה המורכב הזה שאנחנו קוראים לו גוף פעיל, עובד, מתאמץ וחושב", מסביר פרופ' קרן.
"החוקרים גילו בסביבות ה-80 מטבוליטים שחלקם, בערך מחצית, עולים עם שתיית הקפה וחלקם יורדים. זה דבר מעניין. למשל, הם הראו שהכולסטרול הרע יורד עם צריכת קפה. מטבוליטים אחרים קשורים למדדי דלקת וגם הגיבו בצורה טובה. מכאן המחקר מצא עדויות שתומכות בזה שלקפה יש אפקט אנטי-דלקתי. העלייה והירידה של ערכי המטבוליטים השונים על ידי קפאין פותחות פתח להמון מחקרים, לאילו כיוונים ללכת ולנסות לפתח פרויקטים מחקריים רלוונטיים".
ומה עם הטענות שצריכת קפה מופרזת עלולה לפגוע בבריאות? "לקפה יצא לפעמים שם קצת לא טוב בגלל שהוא גורם לערנות או במקרים מסוימים לקצב לב מהיר ולחלק מהאנשים הפרעות שינה. המחשבה הייתה שאם הוא לא עוזר לאנשים אולי הוא יכול להזיק, בעיקר בצריכה עודפת, אך 4-3 כוסות קפה הן בסדר גמור", מדגיש פרופ' קרן, "אני מעולם לא אסרתי על חולים שלי לשתות קפה. הכול במידה. בכלל, זה הדבר הכי נכון לכל בעיה ובפרט ברפואה".
3 צפייה בגלריה
תה ירוק
תה ירוק
העדיפו תה ירוק על פני צריכה של תה מסוגים אחרים
(צילום: shutterstock)
לימור מרדי, תזונאית ומנהלת המחלקה לתזונה באסותא מרכזים רפואיים, לא הופתעה במיוחד מתוצאות המחקר. "המחקר הספציפי הזה הוא מחקר גדול ויפה, אך הוא מוכיח דברים שגם ידעו בעבר. בשנת 2021 יצא נייר עמדה של האיגוד הקרדיולוגי בישראל וגם שם צוינו היתרונות של צריכת קפה ותה, בעיקר תה ירוק, יחד עם ההמלצה לשתות קפה בכמות מתונה. שם דיברו על ארבע כוסות, לפי כמות הקפאין. העובדה שצריכת קפה מורידה את הסיכון למחלות לב זה לא משהו חדש, אלא מחזקת דברים שכבר ידענו בעבר".
היא מוסיפה כי מעבר ליתרונות שצוינו במחקר, לצריכת קפה ותה יתרונות נוספים. "אנחנו יודעים שחוץ מקפאין יש בקפה גם הרבה פוליפנולים שהם נוגדי חמצון – מגוון של רכיבים צמחיים שיש להם השפעה טובה על הגוף. גם בתה יש הרבה נוגדי חמצון. בתה הירוק אגב, יש יותר. בנייר העמדה דיברו על זה שאפשר לשלב תה, בעיקר ירוק לשם הורדת רמות הכולסטרול הרע (LDL) וגם לחץ דם.
בנוסף, שתיית קפה הוכחה כמונעת את סרטן הכבד, למשל, ולתה ירוק נמצאה השפעה אנטי-סרטנית באופן כללי. כדיאטנית זה בהחלט משהו שהייתי ממליצה לשלב. מי ששותה קפה – לא היתיי מורידה לו את הקפה מהתפריט. עם זאת, כן יש לשים לב לכמויות הסוכר שצורכים בקפה. קפה קר או אייס קפה יכולים להיות מאוד עשירים בסוכר. גם קפה הפוך. מדובר כאן בסך הכול במשקה שמורכב מהרבה חלב וסוכר ולצרוך אותו חמש פעמים ביום יכול להעמיס לא מעט קלוריות. גם לזה צריך לשים לב", היא מסכמת.