ראיון עם פרופ' איתמר גרוטו
(צילום: אבי חי)
ירידה ניכרת במספר החולים הקשים בפתחו של החורף: "אנחנו רואים ירידה משמעותית בתחלואה, וזו בהחלט מגמה חיובית מאוד", כך אומר הבוקר (ה') באולפן ynet, פרופ' איתמר גרוטו, לשעבר המשנה למנכ"ל משרד הבריאות. "אפשר לנסות להסביר את זה בכל מיני דרכים, אבל כפי הנראה בזכות החיסון השלישי, חסכנו הרבה מאוד מקרים קשים ותמותה".
בבריטניה מדווח על 50 אלף מקרים חדשים מדי יום, האם זה גל רביעי? "זה לא גל רביעי, זה הגל האחרון שלא הגיע לכדי ירידה סופית של מספרי החולים ולמעשה נתקע. זה קצת מזכיר את המצב שהיה אצלנו בין הגל השני לשלישי, בעצם לא הגענו אף פעם לאפס נדבקים אלא הייתה ירידה ואחר-כך עוד פעם עלייה מחדש. כדי להתגבר על זה, הם צריכים להגביר מאמץ עם חיסוני הבוסטר".
קראו עוד:
לגבי הזן החדש של הדלתא, מה הסיכוי שהוא יביא איתו התפרצות משמעותית אצלנו? "הזן הזה אחראי לשישה אחוזים מהמקרים בבריטניה ועדיין זן הדלתא חזק יותר. לכן אני חושב שהזן החדש לא יהיה משמעותי לא בבריטניה ולא בישראל. אפילו ארגון הבריאות העולמי עדיין לא הגדיר אותו, לא נתן לו עדיין שם, וכשלא נותנים עדיין שם זה אומר שעדיין בודקים ובהחלט מדובר בשלב מאוד ראשוני".
אבל יכול להיות שהזן לא יהיה משמעותי, אבל הווריאנט הבא יהיה אלים יותר. איך נוכל להתגבר עליו, האם נצטרך לסגור את נתב"ג? "אני לא חושב ותמיד טענתי שבאמצעות סגירת נתב"ג ניתן לעצור וריאנטים. מה שכן, ניתן זה לזהות אותם מוקדם, באמצעות בדיקות. חשוב מאוד לזכור להקים מערך שיוכל לזהות אותם בזמן, אני חושב שמערך כזה כיום עובד בצורה טובה יותר מאשר בעבר.
"ה-FDA אמור לדון בחיסון הילדים בקרוב מאוד, התיק הוגש על ידי פייזר אחרי ניסוי של 44 אלף ילדים, ניסוי מאוד גדול שהראה יעילות ובטיחות. יחד עם זאת אני אומר, שאני לא חושב שצריך להסתמך רק על האישור שלהם. צריך לקיים דיון נוסף, כי המטרה של חיסון ילדים, וצריך להגיד את זה בצורה מפורשת לציבור, שהמטרה של חיסון ילדים היא להגן על המבוגרים"
"צריך לציין שהבריטים מאוד גאים בכך שהם גילו את הווריאנט הזה, כי זה בהחלט מצביע על כך שהם בודקים כמו שצריך. גם אנחנו, זיהינו מהר את הווריאנט אצלנו תוך כמה ימים בזכות היכולות המעבדתיות שלנו, אז בכל מקרה, הייתי פחות מתמקד בנתב"ג".
אבל ברגע שווריאנט כזה כבר נמצא בארץ הסיכוי לעצור את ההתפשטות שלו ממש אפסי. "לא תמיד, תלוי. שוב, החיסון יכול בהחלט להועיל, ואם נעלה את רמת ההתחסנות גם בחיסון הראשון לאנשים שעוד לא קיבלו וגם בחיסון השלישי, נהיה מוגנים יותר מפניו וגם מפני וריאנטים אחרים. אני לא חושב שבזמן הקרוב יגיע וריאנט שהוא עמיד לחלוטין לחיסון ונצטרך להתחיל הכל מהתחלה, לא רואה מצב שכזה מתקיים".
1 צפייה בגלריה
חיסון ילדים פייזר
חיסון ילדים פייזר
"לא לחייב את חיסוני הילדים, אלא רק כהמלצה"
(צילום: Shutterstock)
ומה בנוגע לחיסוני ילדים, האם זה מתקרב? "ה-FDA אמור לדון בזה בקרוב מאוד, התיק הוגש על ידי פייזר אחרי ניסוי של 44 אלף ילדים, ניסוי מאוד גדול שהראה יעילות ובטיחות. יחד עם זאת אני אומר, שאני לא חושב שצריך להסתמך רק על האישור שלהם. צריך לקיים דיון נוסף, כי המטרה של חיסון ילדים, וצריך לומר את זה בצורה מפורשת לציבור, היא להגן על המבוגרים.
"אם אנחנו באמת חושבים שזה נכון, מבחינה אתית ומבחינות אחרות, צריך לעשות דיון משמעותי כדי להחליט האם אנחנו מחייבים את זה. אני חושב שיש הבדל גדול בין לאשר את זה, שזה משהו אחד, לבין לחייב את זה בתו ירוק או בכל מיני אמצעים אחרים. לדעתי, אני לא חושב שנכון יהיה לחייב ילדים להתחסן, גם כשנהיה משוכנעים באישור האמריקני, ניתן יהיה להפוך את זה להמלצה".
כלומר, לדבריך, לא כדאי יהיה לכלול את הילדים בתו הירוק מבחינת חיסונים? "אני חושב שהתו הירוק הוא כלי מוגבל בזמן, כלומר בכל מקרה כשאנחנו נראה ירידה גדולה בתחלואה אני לא בטוח שתהיה הצדקה להמשיך אותו, כך שאם באמת יהיה איזה שינוי דרמטי ופתאום ילדים יתחילו לחלות במחלה קשה או לחילופין זה יביא להתפרצות מחודשת, צריך יהיה לשקול את זה שוב, האם לעשות משהו יותר גורף ומחייב".
אז צריך להחריג אותם מהתו הירוק? "אני בהחלט חושב שכמו שבני 12 מוחרגים מהתו הירוק למרות שהחיסון מאושר אצלם, צריך לעשות אותו דבר לכיוון של ילדים קטנים יותר. יש הרבה הורים שרוצים להגן על הילדים שלהם, רוצים למנוע בידודים וזה כלי שיהיה שימושי, אבל צריך להשאיר אותו להחלטה של ההורים".
ולסיום, מילה על סוגיית המתמחים? "זה בחלט צעד לכיוון הנכון, גם ללא המאבק בקורונה. בכל מקרה, צריך להשקיע יותר בבריאות, אין ספק, לא רק במתמחים. צריך להשקיע כסף במערכת הבריאות, בדיוק כמו שעושים במערכת הביטחון".