המרכז הרפואי הדסה פתח הבוקר (יום ד') את מרכז השיקום החדש בבית החולים הדסה הר הצופים. המרכז, שמתפרס על פני שמונה קומות ו-30 אלף מ"ר בבניין חדש לחלוטין, הוקם בעלות של כחצי מיליארד שקל. מנכ"ל הדסה, פרופ' יורם וייס, ציין כי המרכז מכיל 140 מיטות אשפוז ועוד 250 עמדות לטיפול בשיקום יום, לעומת 40 מיטות שיקום בלבד במחלקה הישנה. אחד הפצועים הראשונים שעבר הבוקר למרכז הוא סמ"ר שלמה דמה, חובש קרבי במילואים שנפצע קשה בלחימה בעזה. סמ"ר דמה התעקש להתגייס, אף שקיבל פטור ממילואים בעקבות פציעתו במבצע "שובו אחים".
סמ"ר דמה השתתף במשימות מבצעיות רבות בלב עזה עד שנפצע בעצמו באורח קשה בארבע גפיו ובעודו מפונה תחת אש, הדריך בקור רוח את צוות הלוחמים כיצד לטפל בו. כעת הוא משתקם בהדסה הר הצופים לאחר סדרת ניתוחים שעבר בבית החולים הדסה עין כרם.
4 צפייה בגלריה
סמ"ר שלמה דמה חובש קרבי שנפצע קשה בשיקום החדש הדסה הר הצופים
סמ"ר שלמה דמה חובש קרבי שנפצע קשה בשיקום החדש הדסה הר הצופים
הדריך את החיילים כיצד לטפל בו. סמ"ר שלמה דמה, חובש קרבי שנפצע קשה, בשיקום החדש בהדסה הר הצופים
(צילום: דוברות הדסה)
באותה שבת ארורה צפה סמ"ר דמה בטלוויזיה באירועים בעוטף עזה וראה את אחיו מתגייסים למילואים, "כשראיתי מה שקורה, אמרתי לעצמי שאין סיכוי שאני נשאר בבית ואני נלחם כדי לצאת לשטח". הוא עזב את כל עיסוקיו ובמשך שבועיים יצר קשר עם כל מי שאפשר כדי לחזור לשרת כחובש קרבי: "דיברתי עם כל מי שאי פעם הכרתי שיכול איכשהו לעזור לי לחזור למילואים. אחרי שבועיים הצלחתי ליצור קשר עם קצין קישור שמשך אותי לחטיבה 252 של שיריון, לפלוגת החרמ"ש".
סמ"ר שלמה דמה משחזר: "למרות הכאבים האיומים, שמרתי על קור רוח והשתדלתי לא לצעוק מכאב כדי לא להלחיץ את הלוחמים שאיתי. הסברתי להם מה לעשות וככה הם הצילו לי את החיים"
לא עברו 24 שעות וסמ"ר דמה כבר עלה על מדים ונכנס לעזה ביחד עם צוות לוחמים. "אני חובש קרבי, ולכן הצטרפתי ממש לכל משימה של הפלוגה. משימה אחרי משימה, לא נחתי לרגע". לאחר כמה שבועות בתוך הרצועה, כשהוא נלחם ביחד עם חבריו לצוות, הפלוגה יצאה למשימה חטיבתית כשדמה המתמקם בחצר מבנה וחיפה על הכוחות: "במשך כל המשימה היו יריות ופיצוצים. בשלב מסוים היה בום חזק מאוד וקרוב אלינו. ראיתי שחור לכמה שניות ולא הבנתי מה קורה". דמה הוטח בחוזקה לצד השני של החצר. תחת הריסות המבנה, הבין שנפצע: "עברו כמה רגעים, הכל התחיל להתבהר והבנתי שנפצעתי. אני יודע מה צריך לעשות והתחלתי לטפל בעצמי".
הוא נפגע באורח קשה בארבע הגפיים, חבריו לצוות המשיכו בטיפול הרפואי כשהוא מדריך אותם לאורך כל הדרך. "למרות הכאבים האיומים, שמרתי על קור רוח והשתדלתי לא לצעוק מכאב כדי לא להלחיץ את הלוחמים שאיתי. הסברתי להם מה לעשות וככה הם הצילו לי את החיים". תוך פינוי תחת אש, כשהוא פצוע קשה וסובל מכאבים איומים, דמה המשיך להרגיע את הלוחמים שאיתו ולהדריך אותם מבחינה רפואית. הלוחמים קשרו על ארבע גפיו של דמה חמישה חוסמי עורקים כשכל הדרך אל מסוק הפינוי נשאר בהכרה מלאה: "כשהגענו למסוק שמעתי את הרופאים מדברים על מצבי הרפואי. שמעתי שאומרים שיש לי גם חור בחזה ורסיסים בגב ובראש. הבנתי שאכלתי אותה".
4 צפייה בגלריה
מרכז השיקום החדש בבית החולים הדסה הר הצופים
מרכז השיקום החדש בבית החולים הדסה הר הצופים
מרכז השיקום החדש בבית החולים הדסה הר הצופים
(צילום: דוברות הדסה)
הוא פונה במסוק במצב קשה אל בית החולים ועבר בהדסה עין כרם, ועבר ארבעה ניתוחים שונים בזה אחר זה. ד"ר אריה שטבון, רופא במחלקה האורתופדית בהדסה עין כרם, שניתח אותו, מתאר: "הוא הגיע אלינו במצב קשה עם פציעות מרובות בפלג גופו העליון ובגפיים התחתונות מרסיסים והדף. בניתוחים ניקינו את הפצעים שהיו בסכנה גבוהה של זיהום, טיפלנו בשברים ובפגיעה ברקמות". ד"ר מיקלוש באלה, מנהל יחידת כירורגיה דחופה וטראומה בהדסה עין כרם, שהוביל את הטיפול הרפואי: "לשלמה יש עוד דרך לעבור בשיקום, אבל הוא יחזור לתפקוד מלא ויהיה בריא לגמרי".
כעת, הוא החל במסע השיקום, בליווי צוות המרכז בהדסה הר הצופים שיעניק לו טיפולי פזיותרפיה, ריפוי בעיסוק ותרגול מגוון, שחייה טיפולית בבריכות החדישות והמון עבודה המשלבת טיפולים פיזיים ורגשיים, במטרה להשיבו אל היכולות הקודמות בחייו, ערם הפציעה. היום המתמקם בחדרו החדש, ניסה את המיכשור וצפה בטלוויזיה: "הכול חדש ורואים שהייתה פה השקעה אדירה. רואים שהשקיעו מחשבה בכל חלק בחדרים שלנו".
4 צפייה בגלריה
מרכז השיקום החדש בבית החולים הדסה הר הצופים
מרכז השיקום החדש בבית החולים הדסה הר הצופים
בריכה ומכשור מתקדם
(צילום: דוברות הדסה)
מרכז השיקום החדש על שם גנדל נפתח לאחר גיוס תרומות רחב היקף של ארגון נשות הדסה והדסה אינטרנשיונל ביוזמתה של יו"ר דירקטוריון הדסה, דליה איציק, ולווה תקציבית על ידי רשויות המדינה. המרכז נקרא כך לכבוד ג'ון גנדל ופאולין גנדל ממלבורן באוסטרליה, העומדים בראשות קרן גנדל ונחשבים לתורמים המשמעותיים של המרכז בשנים האחרונות, בתרומת ענק שאותה הקדישו למען הקמתו.
המרכז כולל בריכת שחייה טיפולית עם קרקע מודולרית המשתנה בהתאם לצורכי המטופלים, מנופים מתקדמים להנעת פצועים, מערכות ממוחשבות למדידת טווחי תנועה ומעבדת הליכה מתקדמת. מנכ"ל הדסה, פרופ' יורם וייס: "עשינו היסטוריה ועשינו צדק עם אוכלוסיית ירושלים והמדינה כולה. הוספנו מאות מיטות אשפוז בשיקום בשעה שקיים מחסור משמעותי במדינת ישראל לשיקום פצועי המלחמה והענקנו למטופלים שלנו אפשרויות שיקום בטכנולוגיות המתקדמות ביותר בתחום המשלבות טיפול פיזי ורגשי, שיפעלו כעת לראשונה בישראל".
4 צפייה בגלריה
יותם חייל פצוע מהראשונים במרכז השיקום החדש בית החולים הדסה הר הצופים
יותם חייל פצוע מהראשונים במרכז השיקום החדש בית החולים הדסה הר הצופים
יותם, חייל פצוע מהראשונים שנכנסו למרכז השיקום החדש בהדסה הר הצופים
(צילום: דוברות הדסה)
לדבריו, "זו בשורה של ממש עבור מדינת ישראל כולה. המרכז יציע כמובן טיפולים משקמים עבור כלל האוכלוסייה, כפי שמתבצע הלכה למעשה מזה שנים במרכז הוותיק – נפגעי תאונות דרכים, מטופלים לאחר ניתוחים מורכבים או מטופלים עם פגיעות ראש ולמעשה יאפשר לכל אחד את המסלול המותאם לו אישית בטיפולי פזיותרפיה וריפוי בעיסוק מתקדמים, שחייה ותרגולים במכשור חכם".