פריצת דרך בעולם הפסיכיאטריה: מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) אישר לשווק תרופה נוגדת דיכאון חדשה הפועלת בתוך שבוע, בניגוד לנוגדי הדיכאון הקיימים המתחילים להשפיע רק לאחר שישה שבועות לפחות. התרופה כוללת חומר הדומה לסם קטמין ומיועדת לסובלים מדיכאון קליני חמור העמיד לטיפול תרופתי.
קראו עוד:
התרופה החדשה נקראת Auvelity, והיא התרופה הראשונה נגד דיכאון הנלקחת דרך הפה ומשפיעה בתוך זמן קצר כל כך. היא כוללת שני מרכיבים. הראשון דומה לקטמין ("סם המועדונים"), הפועל באמצעות חסימת קולטנים לכאב ומניעת ספיגה מחדש של המוליך העצבי גלוטמאט, שמדענים רבים מאמינים כי הוא אחד האחראיים לתפקוד מוחי תקין. המרכיב השני בתרופה הוא בופרופיון, הידוע כנוגד דיכאון, אבל בתרופה החדשה פועל בדרך שונה המעצימה את פעילותו.
1 צפייה בגלריה
Auvelity תרופה נגד דיכאון
Auvelity תרופה נגד דיכאון
Auvelity, תרופה חדשה נגד דיכאון. "נותנת מענה מהיר לסימפטומים קשים של דיכאון קשה ועמיד, בעיקר אובדני"
התרופה החדשה נבדקה על כ- 1,100 חולים הסובלים מדיכאון קליני והראתה בטיחות גבוהה ויעילות בתוך שבוע. תופעות הלוואי שדווחו: סחרחורת, כאב ראש, שלשולים, ישנוניות, יובש בפה, בעיה בתפקוד המיני והזעת יתר.
את התרופה ניתן להשיג עם מרשם רופא בארצות הברית בלבד, אולם על פי הערכות של מומחים ישראלים לפסיכיאטריה, גם משרד הבריאות הישראלי יאשר אותה כשתוגש לו. את התרופה נוטלים פעם ביום למשך שלושה ימים, ומהיממה הרביעית מועלה המינון לפעמיים ביממה במרווח של שמונה שעות לפחות בין כדור לכדור. המטופל נמצא במעקב כל הזמן, אבל המינון המירבי בכל מקרה הוא שני כדורים ביממה. התרופה נלקחת כתוספת לטיפול בנוגד הדיכאון הרגיל.
ד"ר הדר שלו, מנהל המערך הפסיכיאטרי במרכז הרפואי סורוקה בבאר שבע: "אנחנו תמיד מזכירים למטופלים שתרופות נוגדות דיכאון אינן כדורי אושר ואינן הופכות את האדם לשמח: הן רק מאפשרות לאדם לשוב לחיים נורמליים ולתפקד, בלי הסבל הרב שבדיכאון"
"התרופה החדשה נותנת מענה מהיר לסימפטומים קשים של דיכאון קשה ועמיד, בעיקר אובדני", אומר ד"ר הדר שלו, מנהל המערך הפסיכיאטרי במרכז הרפואי סורוקה בבאר שבע. "אין לנו דרך לרפא דיכאון לגמרי, ולכן חשוב להוציא אדם מהמצב האובדני מהר ככל האפשר כדי לתת מרווח נשימה להמשך הטיפול. אובדנות היא אחת מסיבות המוות המובילות בקבוצות גיל צעירות. כל שנה מתים בישראל מאובדנות יותר מאשר מתאונות דרכים.
"אחוז גבוה מחולי הדיכאון סובלים ממחשבות על מוות. חלקם אף מגיעים לתכנון התאבדות. הטיפול המהיר חשוב במיוחד אצלם, כשהעמידות לטיפול התרופתי היא גבוהה. עם זאת, אנחנו תמיד מזכירים למטופלים שתרופות נוגדות דיכאון אינן כדורי אושר ואינן הופכות את האדם לשמח: הן רק מאפשרות לאדם לשוב לחיים נורמליים ולתפקד, בלי הסבל הרב שבדיכאון".
נוגדי דיכאון

מייאוש וחוסר תקווה למחשבות אובדניות

הדיכאון מוגדר בפסיכיאטריה כאובדן יכולת לווסת רגשות ופגיעה בפעילות הרגשית, החשיבתית, התפקודית והפיזיולוגית. עוצמת התסמינים והופעתם שונות מאדם לאדם. על פי ארגון הבריאות העולמי, דיכאון נמצא במקום השני בסיבות לתמותה בעולם.
אדם הסובל מדיכאון עשוי להיראות עצוב, מיואש וחסר תקווה ולסבול מהתפרצויות בכי, מרגשות אשם, מחרדות, מאי שקט, מבידוד חברתי ומהתמכרות לסמים ולתרופות. אנשים בדיכאון סובלים גם מהפרעות שינה, בין אם זו שינה ממושכת ובין אם קשיים להירדם ויקיצות מרובות. הם גם מתקשים לחשוב בבהירות ולהתרכז ולוקים בהפרעות זיכרון.
המחלה מידרדרת כשהסובלים מדיכאון יורדים במשקל עקב חוסר תיאבון או משמינים בגלל התקפי אכילה והימנעות מפעילות גופנית. לכל אלה מתלווים תסמינים שונים כמו כאבי ראש, כאבים בחזה, בשרירים, בעצמות או במפרקים.
דיכאון גורם גם לפגיעה חברתית: הסובלים ממנו נוטים להתבודד עד כדי אי יציאה מהבית או מהמיטה, נעדרים מהעבודה, סובלים מהפרעות ביחסי מין או מירידה מוחלטת בחשק המיני ואינם מקיימים יחסי מין כלל.
על פי נתונים של ארגון הבריאות העולמי, כ-80% מאוכלוסיית העולם נפגעו או נחשפו לפחות פעם בחיים לדיכאון הפוגע בכלל המישורים של איכות החיים. מרבית הסובלים מדיכאון אינם מטופלים, מאחר שלעיתים המחלה נסתרת ואינה נותנת את אותותיה.