בשיתוף דנכול שטראוס
מחלה כמעט ללא תסמינים: בשנת 2022 מהווה טרשת העורקים את אחד מגורמי התמותה הגבוהים בעולם. מחלה זו, אשר נגרמת מכך שכולסטרול עלול לגרום לסתימת עורקים, לפגיעה באספקת הדם לאיברים חשובים ולבסוף לאירועי לב, שבץ מוחי, פגיעה בגפיים ואף מוות - נחשבת למגפה של ממש.
"על אף שלרוב במקרים אלו לא ניתן יהיה לוותר על טיפול תרופתי, חשוב לדעת כי גם לאוכל שאנחנו אוכלים יש השפעה לא מבוטלת על התקדמות המחלה והפחתת הסיכונים שלה", מסביר פרופ' יעקב הנקין, מנהל מרפאת הליפידים במחוז דרום של שירותי בריאות כללית.
"ראשית יש להבין שהנזק מכולסטרול לגוף עלול להתקיים לא רק במצב של 'כולסטרול גבוה'. כולסטרול בכל רמה שהיא יכול לגרום לנזק, הכל תלוי בסף הרגישות של האדם. הייתי קורא לזה 'בעיות במשק הכולסטרול ושומני הדם'.
1 צפייה בגלריה
תזונה ים תיכונית מונעת כולסטרול
תזונה ים תיכונית מונעת כולסטרול
תזונה ים תיכונית. יעילה למניעת כולסטרול
(צילום:Shutterstock)
מהו כולסטרול? "הכולסטרול הוא חומר גלם מאוד חשוב בגוף. התאים זקוקים לכולסטרול כדי ליצור את מבנה התא וגם ליצור כל מיני חומרים, כמו הורמונים שהגוף זקוק להם. חלק מהכולסטרול אנחנו מקבלים על ידי תזונה אך רובו מיוצר בכבד, ומשם הוא מגיע לכל התאים בגוף שזקוקים לו.
"מכיוון שכולסטרול ושומני הדם אינם מתמוססים במים, הם אינם יכולים לנדוד בתוך הדם ולכן הם זקוקים לעזרה של חלקיקים הנושאים אותם ממקום למקום. הידועים ביותר, ויש לציין שלשמצה, (ולא בהכרח בצדק), הם חלקיקי ה-LDL, המכונים הכולסטרול הרע, אשר תפקידם הוא להעביר את הכולסטרול מן הכבד אל הרקמות השונות. מנגד, נמצאים חלקיקי ה-HDL, הכולסטרול הטוב, אשר תפקידם לבצע את הפעולה ההפוכה – ניקוי כלי הדם מכולסטרול על ידי הובלתו בכיוון ההפוך בחזרה אל הכבד".
פרופ' הנקין מדגיש כי אמנם ה-LDL נחשב לכולסטרול הרע, אך עם זאת, מהווה רכיב חשוב לגוף אשר אי אפשר להתקיים בלעדיו. "הבעיה מתחילה כשהוא מגיע לרמות גבוהות, או כאשר כלי הדם בגוף רגישים אליו במיוחד, אז מתרחשת היווצרות של טרשת עורקים. בשני המקרים האלה הוא יכול לחדור לתוך דפנות כלי הדם, להצטבר ולסתום את העורקים. כשזה קורה בלב זה יכול לגרום להתקף לב, כאשר זה קורה במוח, זה יכול לגרום לשבץ מוחי, וכן גם בפגיעה בעורקי הרגליים היכולה לגרום לנמק".
פרופ' יעקב הנקין: "תזונה ים תיכונית המבוססת על פירות וירקות, דגנים מלאים, בשרים רזים כמו עוף ודגים ושומנים בריאים (בעיקר שמן זית), היא התזונה שהוכיחה את עצמה במחקרים כמונעת מחלות. כמובן שאם אנחנו מדברים על אנשים בסיכון גבוה מאוד להתקף לב או שבץ מוחי יש גם צורך בטיפול תרופתי"

השפעת התזונה על רמות הכולסטרול

פרופ' הנקין מתייחס לנושא התזונה ואומר: "מה שמעלה את רמת ה-LDL בדם זו בעיקר צריכה של שומן מן החי – בשרים שמנים, מוצרי חלב שמנים וכד', וגם כל מה שמכיל שומן טרנס, למרות שהוא לא בהכרח מגיע מן החי. בנוסף, אכילת פחמימות פשוטות וסוכרים, וגם השמנת יתר מעלים את רמת השומנים בדם, והשילוב של השניים עושה יותר נזק מאשר כל אחד בנפרד.
"תזונה ים תיכונית המבוססת על פירות וירקות, דגנים מלאים, בשרים רזים כמו עוף ודגים ושומנים בריאים (בעיקר שמן זית), היא התזונה שהוכיחה את עצמה במחקרים כמונעת מחלות. כמובן שאם אנחנו מדברים על אנשים בסיכון גבוה מאוד להתקף לב או שבץ מוחי יש גם צורך בטיפול תרופתי", הוא מדגיש.
אז אמנם הפחתה של צריכת שומן מן החי ושומן טרנס, פחמימות פשוטות וסוכרים, ירידה במשקל וביצוע פעילות גופנית חשובים לאין שיעור, אך מתברר כי זהו רק צד אחד של הסיפור.
"באוכל שאנו אוכלים קיימים גם מרכיבים נוספים שיכולים למנוע את טרשת העורקים, וזאת מבלי לשנות את רמת הכולסטרול ושומני הדם", מוסיף פרופ' הנקין, "יש חשיבות רבה בשמירה על בריאות כלי הדם ומניעת התקפי לב, לא רק על ידי הפחתת צריכת מאכלים שמעלים את רמת הכולסטרול בדם, אלא גם במנגנונים אחרים כמו חיזוק כלי הדם ומניעת חדירת הכולסטרול פנימה. זאת ניתן להשיג על ידי צריכה של אנטיאוקסידנטים ופוליפנולים למיניהם הידועים בהשפעות בריאותיות מיטיבות".
מבין רכיבים אלה, רכיב תזונתי שמשחק תפקיד משמעותי במלחמה בעודף הכולסטרול הם הפיטוסטרולים. "מדובר על חומרים מהטבע דמויי כולסטרול המיוצרים על ידי צמחים. יש להם מבנה דומה לכולסטרול וכך הם מתחרים יחד עם איתו על אותם חלבונים במעי, הדרושים לתהליך הספיגה ותופסים את מקומם", מתאר פרופ' הנקין. "זו דרך טבעית להוריד את רמות הכולסטרול בקרב מי שאינו מעוניין להשתמש בתרופות 'כימיות' ועל ידי כך להוריד ב-10-15 אחוזים את רמת ה-LDL בדם. חשוב לציין כי הכל תלוי בחומרת המקרה ובמקרים מסוימים לא ניתן לוותר על טיפול תרופתי".
המקורות הטבעיים המרוכזים ביותר לפיטוסטרולים הם זרעים, אגוזים, נבט חיטה, אבוקדו, קטניות, נבטים ושמנים צמחיים. עם זאת, ריכוז הפיטוסטרולים בהם נמוך למדי, לכן צריכה של יוגורט מועשר בפיטוסטרולים תוכל לסייע לכם להגיע לרף הנדרש.
באשר למאכלי חלב שמנים הדעות חלוקות. "במוצרי חלב יש שומן מן החי אז לכאורה, הוא מעלה את רמת ה-LDL ולכן צריכה של כמויות גדולות של גבינות שמנות אינה מומלצת לאדם עם כולסטרול גבוה בדם. יחד עם זאת, כנראה שהשומן הרווי בחלב שונה במבנה ובתכונות שלו מהשומן הרווי בבשר וכנראה עושה פחות נזק. באופן כללי מומלץ מאוד לצרוך מוצרי חלב, פשוט להימנע מכמויות גדולות של מוצרים שמכילים אחוז שומן רווי גבוה".
ויש גם מאכלים שזוכים לשם רע ולא בצדק, כמו ביצים וקפה. "הפחד מכולסטרול שיש בביצים הוא קצת מוגזם, אין מניעה של צריכה של כמות הגיונית של ביצים", אומר פרופ' הנקין. "אותו דבר נכון לגבי קפה. יש חשש שקפה מעלה את לחץ הדם ועושה הפרעות קצב ואסור לחולי לב לשתות קפה. כנראה שההפך הוא הנכון. קפה בכמויות סבירות עד ארבע כוסות ביום נחשב לבריא ולא צריך לחשוש ממנו".
בשיתוף דנכול שטראוס