פריצת דרך לנזקקים למשקפי קריאה: ה-FDA, מינהל המזון והתרופות האמריקני, אישר טיפות חדשות המכווצות זמנית את האישון ומתקנות את רוחק הראייה למשך כעשר שעות. הטיפות יימכרו בינתיים בארה"ב בלבד ובמרשם רופא, ומיועדות לבעלי רוחק ראייה קל עד בינוני.
טיפות העיניים, שיימכרו תחת המותג Vuity, נכנסות לפעולה בתוך כ-15 דקות מהשימוש: טיפה אחת בכל עין מספקת ראייה חדה יותר למשך שש עד עשר שעות, בהתאם לפרסומי החברה. הן מיועדות לסובלים מתופעת ה"פרסביופיה" שבה יש קושי לראות עצמים קרובים, כפי שקורה בזמן קריאה.
ראו עוד:
הטיפות מכילות את החומר פילוקרפין, נגזרת של המעביר העצבי אטרופין המשפיע על האישון. התרופה מנצלת את היכולת הטבעית של העין להקטין את גודל האישון שלה. כך היא מרחיבה את עומק המיקוד, ומאפשרת להתמקד בטווחים שונים באופן טבעי.
2 צפייה בגלריה
טיפות עיניים לקריאה
טיפות עיניים לקריאה
הטיפות עובדת באופן מיטבי אצל אנשים בגילים 40 עד 55
(צילום: יח"צ)
אספקה של 30 ימים של התרופה תעלה כ-80 דולר, והיא עובדת באופן מיטבי אצל אנשים בגילים 40 עד 55. תופעות הלוואי שהתגלו בניסוי, שנמשך שלושה חודשים, כללו כאבי ראש ואדמומיות בעיניים. בחברה הדגישו כי התרופה אסורה לשימוש בנהיגה בלילה או בעת ביצוע פעילויות בתנאי תאורה חלשה, משום שהיא גורמת לכיווץ האישונים האחראים על החדרת האור לעין. למשתמשים גם ייתכן קושי זמני בהתאמת המיקוד בין עצמים קרובים ורחוקים.
תופעות הלוואי שהתגלו בניסוי, שנמשך שלושה חודשים, כללו כאבי ראש ואדמומיות בעיניים. בחברה הדגישו כי התרופה אסורה לשימוש בנהיגה בלילה או בעת ביצוע פעילויות בתנאי תאורה חלשה

לא בחשיכה ובעת נהיגה

"מדובר בתרופה מוכרת וידועה ברפואת עיניים המיועדת באופן מקורי לגלאוקומה, שניתנת בדרך כלל במינון של 2%, כשהתרופה החדשה היא במינון של 1.25%", מסבירה ד"ר עלוית וולף, יו"ר החוג לרפואת עיניים בילדים במסגרת איגוד רופאי העיניים בישראל, "היא ניתנת לטיפול אצל אנשים שאיבדו את כושר המיקוד וקשה להם לראות מקרוב".
2 צפייה בגלריה
ראייה
ראייה
"בשנים האחרונות יש מאמצים גדולים לתיקון רוחק ראייה"
(צילום: shutterstock)
"התרופה מכווצת את האישון, ובכך מגדילה את עומק שדה הראייה ומאפשרת חדות ראייה טובה יותר לקרוב. זה לא גורם לשינוי אמיתי במספר של העין, אלא מאפשר לקרני אור יותר מפוקסות לחדור לרשתית. תופעות הלוואי במינון הגבוה עלולות להיות הרגשה של חשיכה בגלל שהאישון מוצר, ובמקרים נדירים היפרדות רשתית. בטיפות החדשות עדיין לא מוכרות תופעות לוואי כאלה, ונצטרך לעקוב למשך זמן אחר תופעות הלוואי".
"בשנים האחרונות יש מאמצים גדולים לתיקון רוחק ראייה", מסביר הפרופ' דוד צדוק, מנהל מחלקת עיניים במרכז הרפואי שערי צדק, "רעיון הטיפות החדשות וטיפות נוספות שנמצאות בתהליכי רישוי, הוא כיווץ האישון ואז עומק השדה גדל וכך אפשר לנסות לראות גם מקרוב ממרחק מסוים. הבעיה עם הטיפות היא שהן מכווצות את האישון ולכן פחות מתאימות לשימוש בחושך ואסורות בנהיגה. הטיפות שאושרו כעת מחזיקות רק כמה שעות ולכן לא ממש נוחות. צפויות טיפות חדשות, שאמורות לפתור את אי-הנוחות בשימוש ושל כיווץ האישון שלא מאפשר ראייה טובה בלילה. אך לפחות זוהי יריית הפתיחה של הטיפולים החדשים ומדובר בבשורה של ממש".