הסרת שיער והשיטות לעשות זאת משתנות עם השנים ועם צווי היופי בכל תקופה. בשנים האחרונות, הסרת שיער הפכה לחלק בלתי נפרד מהחיים של כולנו, והגיל שבו מתחילים הולך ויורד. ניתן לחלק שיטות להסרת שיער לשיטות המסירות את גוף השערה בלבד (דפילציה) ולשיטות המסירות את השיער יחד עם השורש (אפילציה).
5 צפייה בגלריה
הסרת שיער באמצעות לייזר
הסרת שיער באמצעות לייזר
הסרת שיער באמצעות לייזר מבוססת על פגיעה בזקיק השיער מבלי לפגוע בשלמות העור
(צילום: shutterstock)
רוב השיטות מסירות את השיער לזמן מוגבל והוא יצמח שוב. הסרת שיער עם מחט חשמלית (אלקטרוליזה) ולייזר יכולה לתת מענה קבוע או ממושך יותר, אך עדיין אינה מבטיחה הסרה שלמה וקבועה של השיער לצמיתות. האם השיטות מאטות את צמיחת השיער? צפו בתשובה:
(קרדיט: דוברות הדסה)


מהם היתרונות והחסרונות של כל שיטה?

דפילציה: גילוח – שיטה פופולרית, זמינה וזולה להסרת שיער. סכיני הגילוח הראשונות מוכרות עוד מהמאה ה-17. סכינים אלה היו ישרות והצריכו תחזוקה שוטפת (השחזה, חיטוי). במהלך השנים פותחו שיפורים שונים, ובמאה ה-20 הופיעו לראשונה סכינים חד-פעמיות. בתחילה להב חד-פעמי ובהמשך סכין שלמה חד-פעמית. ניתן לגלח עם סכין מתאימה (גילוח רטוב) או מכשיר ייעודי (מכונת גילוח – משמשת בעיקר להסרת שיער הפנים).
הסרת שיער בגילוח חותכת את השערה בקו העור ואינה פוגעת בצמיחת השיער – לכן מצריכה טיפול קבוע ותכוף. גירוי העור בעת הגילוח יכול להוביל לתופעה שנקראת פסאודופוליקוליטיס – צמיחה הפוכה של השערה, לתוך השכבה החיצונית של העור. חשוב לציין כי גילוח אינו גורם לצמיחה מהירה יותר של השיער או לעיבוי שלו, אך החיתוך החד של קצה השיער יכול לגרום למגע נוקשה וזיפי.
5 צפייה בגלריה
הסרת שיער גילוח בית שחי
הסרת שיער גילוח בית שחי
גילוח. אינו גורם לצמיחה מהירה יותר של השיער
(צילום: shutterstock)
משחות כימיות: קיימים חומרים כימיים הממיסים את השערה, חומרים אלה נמרחים על העור ולאחר כמה דקות יש לשטוף אותם. היתרונות – המשחות מהירות וקלות השימוש, לרוב לא גורמות לצמיחה הפוכה של השיער ולהופעת קצה נוקשה וזיפי, חסרונות – עלול להיות ריח לא נעים או לעיתים גירוי כימי של העור עד היווצרות דלקת עור ממגע.
אפילציה: מריטת בפינצטה או בחוט – שיטה פשוטה, זמינה, זולה וקלה להסרת שיער, מאפשרת הסרת שיערות תוך נזק מינימלי לשלמות העור. הסרת השיער והשורש שלה מאפשרת ליהנות מפרק זמן ארוך יותר של עור נקי משיער אך אינה משנה את קצב גדילת השיער. שיטה זו מייגעת למדי ולכן מתאימה להסרת שיער באזורים מוגבלים. חסרונות נוספים הם הופעת דלקת בזקיקי שיער (פוליקוליטיס) עם אדמומיות וגוון כהה יותר של העור באזור זה שנותר לאחר החלמת הנגעים. הסרת שיער מתמשכת המכוונת לשורש השיער, עלולה לגרום לנזק קבוע לזקיק השיער ולהידלדלות בצמיחת השיער עם הזמן.
5 צפייה בגלריה
הסרת שיער שעווה רגליים
הסרת שיער שעווה רגליים
הסרת שיער. השיער לא נעלם לצמיתות
(צילום: shutterstock)
שעווה: גם שיטה זו להסרת שיער ידועה אלפי שנים, ובאזורי המזרח התיכון קיימים תיאורים עתיקים על הסרת שיער בתכשיר דביק שהופק מסוכר, מיץ לימון ומים. זוהי שיטה קלה יחסית ליישום באזורים נרחבים יותר, אך היא מחייבת ציוד ומיומנות מתאימה. קיימים מספר סוגי שעווה, כשהחלוקה השכיחה היא לשעווה קרה או חמה.
הסרת שיער בשעווה עלולה להיות כואבת ומלכלכת, שעווה חמה עלולה לגרום לכווייה תרמית בעור, גירוי עורי ולדלקת זקיקים עם שינויים משניים בגוון העור – בדומה להסרת שיער בפינצטה. גם הסרת שיער מתמשכת בשעווה יכולה לגרום לצמיחה דלילה יותר של השיער עם הזמן. חשוב לציין, כי לחולים המטופלים ברטינואידים סיסטמיים (לרוב משמשים לטיפול באקנה או בפסוריאזיס) מומלץ להימנע מהסרת שיער בשעווה בזמן הטיפול (עבור טיפול ברטינואידים מקומיים – ההמלצה היא להימנע מהסרת שיער בשעווה באזורים המטופלים בתכשירים אלה בלבד).
5 צפייה בגלריה
הסרת שיער שעווה פנים
הסרת שיער שעווה פנים
הסרת שיער בשעווה. עלולה לכאוב
(צילום: shutterstock)
לייזר: קיימים סוגים שונים של לייזר המשמשים להסרת שיער. הסרת שיער בלייזר מבוססת על פגיעה בזקיק השיער מבלי לפגוע בשלמות העור. לייזר יעיל יותר כשזקיק השיער שלם ולכן מומלץ להסיר שיער בגילוח בין הטיפולים ולא בשעווה או פינצטה. מכשירי לייזר יכולים לתת מענה למגוון גוני עור וסוגי שיער, ויעילים יותר משיטת IPL. מכשירי קירור המוצמדים למכשירי הלייזר מפחיתים אי-נוחות ופגיעה תרמית (מחימום) בעור.
תופעות לוואי עיקריות לשיטה כוללות אודם, בצקת עורית, דלקת זקיקים, כוויה תרמית (מחימום) ושינויים פיגמנטריים משניים. תופעת לוואי נדירה היא של צמיחת שיער פרדוקסלית ביתר לאחר טיפול זה.
5 צפייה בגלריה
הסרת שיער באמצעות לייזר
הסרת שיער באמצעות לייזר
הסרת שיער בלייזר
(צילום: shutterstock)
IPL: מקור אור שאינו לייזר, שיטה ותיקה יותר להסרת שיער. היתרונות – ניתן לטפל בשטחי עור גדולים, אך לרוב נדרשים מספר רב יותר של טיפולים כדי להגיע לתוצאה טובה. לרוב, שיטה זו תתאים לבעלי עור בהיר ושיער כהה. תופעות לוואי עיקריות כוללות כאב, בצקת, אודם ושינויים בגוון העור (משניים לדלקת עורית).
אלקטרוליזה: שיטה יעילה להסרת שיער קבועה, המשתמשת בזרם חשמלי שהורס את זקיק השערה. זוהי שיטה כואבת, מייגעת ודורשת זמן רב, מאחר שהסרת השיער נעשית עבור כל שערה ושערה בנפרד, ולכן היא גם אינה מתאימה להסרת שיער באזורים נרחבים. תופעות לוואי כולל הצטלקות, זיהום, כאב ושינויים פיגמנטריים.
*הכתבה אינה מהווה יעוץ רפואי.
הכותבת היא רופאה בכירה, במחלקת עור ושירות עור ילדים, הדסה עין כרם