במשך שבועיים התגרדה תושבת תל אביב ללא הרף באזור בטנה, בעודה שוהה בחו"ל בכמה מדינות. כששבה לארץ והגירוד החמיר, היא פנתה לרופאי "טרם רפואה דחופה", ואלו מצאו כי בתוך גופה חיה קרצייה. הרופאים שלפו את הקרצייה, שעלולה להדביק בזיהומים חמורים, והאישה קיבלה טיפול אנטיביוטי למניעת זיהום.
3 צפייה בגלריה
רופאי טרם רפואה דחופה שלפו קרציה שחיה במשך שבועיים בתוך עורה של מטופלת
רופאי טרם רפואה דחופה שלפו קרציה שחיה במשך שבועיים בתוך עורה של מטופלת
הקרצייה שנשלפה מגופה של האישה אחרי שבועיים של נסיעות לחו"ל
(צילום: טרם רפואה דחופה)
קראו עוד:
המטופלת, כבת 55, החלה להתגרד בעודה טסה בין כמה מדינות: "חשבתי שאולי גירדתי נקודת חן קטנה", סיפרה לרופאיה, "לא חשבתי על זה עוד, כי זה הפסיק לגרד ולא הרגשתי דבר. כעבור כמה ימים נסעתי ליעד אחר, וכששבתי לארץ ראיתי אדמומיות מסביב לנקודת החן שיש לי שם, אבל לא הרגשתי משהו חריג יותר".
כעבור יומיים אחרי הביקור באירופה, היא טסה עם בעלה ליעד נוסף, שם האדמומיות בעור התרחבה מעט והגירוד הלך והחמיר. "בעלי אמר שכשנחזור לארץ, נלך לרופאת עור כדי לבדוק את זה", סיפרה. עם שובה לארץ, בעודה שוהה בירושלים, היא ניגשה למוקד טרם רפואה דחופה שם נבדקה על-ידי הרופאה ד"ר קתרין זרמטי, שמצאה מתחת לעור בטנה חרק הנראה כקרצייה, שכאמור ליוותה את האישה בטיולה בחו"ל.
3 צפייה בגלריה
רופאי טרם רפואה דחופה שלפו קרציה שחיה במשך שבועיים בתוך עורה של מטופלת
רופאי טרם רפואה דחופה שלפו קרציה שחיה במשך שבועיים בתוך עורה של מטופלת
רופאי טרם רפואה דחופה שלפו קרציה שחיה במשך שבועיים בתוך עורה של מטופלת
(צילום: טרם רפואה דחופה)
"כבר ראינו מקרים של חרק שנכנס לעור", מסבירה ד"ר זרמטי, "אבל לרוב הם מתגלים תוך זמן קצר - כעבור כמה שעות עד יומיים. די נדיר שקרצייה, שהיא חרק גדול יחסית, נמצאת מתחת לעור זמן רב כל כך. מאחר שחששנו מזיהום, המלצנו על מתן אנטיביוטיקה, אחרי שהכנסנו את הקרצייה למכל והפנינו את האישה להמשיך בבירור וטרינרי של סוג הקרצייה".

קדחת כתמים ים-תיכונית: התסמינים וסכנת המוות

קרציות עלולות לעבור לאדם בדרכים שונות, לרוב מבעלי חיים ובהם כלבים. אחת הסכנות היא ממחלה זיהומית בשם קדחת כתמים ים-תיכונית, שבה נדבקו עשרות ישראלים בשנים האחרונות. ללא טיפול אנטיביוטי, המחלה הזו עלולה לגרום למוות.
3 צפייה בגלריה
 קרציית הכלה החומה
 קרציית הכלה החומה
קרציית הכלה החומה. מעבירה את החיידק ריקציה קונורי בנשיכה
(צילום: shutterstock)
קדחת הכתמים הים-תיכונית (Mediterranean spotted fever - MSF), המוכרת גם בשם קדחת הבהרות, נגרמת על ידי החיידק ריקציה קונורי, העובר לאדם דרך נשיכת קרציית הכלב החומה. הקרצייה נמצאת על גופם של כלבים, חזירי בר ושועלים.
המחלה תוארה לראשונה בישראל בשנת 1943, ובשנים האחרונות שכיחות המחלה מגיעה ל-0.4 לכל 100 אלף איש, עם 20 עד 50 מקרי הדבקה המדווחים בשנה. ביולי 2020 התגלו מספר מקרים של המחלה באזור חיפה, שבעקבותיהם הזהיר המשרד להגנת הסביבה את הציבור מפניה וקרא לטפל בכלבים ובעשבים על מנת למנוע את ההתפרצות.
המחלה מאופיינת על ידי שלושה תסמינים עיקריים הכוללים חום, כאבי ראש ופריחה. החום נמשך ממספר ימים עד שבועיים, מלווה בפריחה מפושטת בעיקר בכפות הידיים והרגליים, המופיעה ברוב המקרים ביום הרביעי או החמישי של המחלה ונמשכת כשבוע
קדחת הכתמים הים-תיכונית מופיעה בעיקר בחודשי הקיץ: שיא התחלואה נרשמה בחודשים יוני, יולי ואוגוסט, אך מקרים נוספים נרשמים גם בחודשים ספטמבר ואוקטובר. רק כשליש מהחולים זוכרים שננשכו על ידי קרצייה.
המחלה מאופיינת על ידי שלושה תסמינים עיקריים הכוללים חום, כאבי ראש ופריחה. החום נמשך ממספר ימים עד שבועיים, מלווה בפריחה מפושטת בעיקר בכפות הידיים והרגליים, המופיעה ברוב המקרים ביום הרביעי או החמישי של המחלה ונמשכת כשבוע. בנוסף, עלולים להופיע נפיחות של בלוטות הלימפה באזור הנשיכה, כאבי שרירים, הקאות, שילשולים וחולשה. לעתים מופיע כיב או קרום יבש במקום הנשיכה. בכ-3% מהמקרים גורמת המחלה למוות.
האבחנה המדויקת של המחלה מתבצעת על ידי בדיקות דם בהן מבודד החיידק. על פי ההנחיות של משרד הבריאות, מכיוון שהמחלה עלולה להיות קטלנית ללא טיפול, ומשום שלעתים קרובות יש איחור בקבלת תשובת המעבדה, מתבקשים הרופאים להתחיל טיפול מיידי על סמך בדיקת החולה, ולא להמתין לתשובות המעבדה. הטיפול במחלה מתבצע באנטיביוטיקה דוקסיצילין למשך חמישה ימים. במקרים קלים בילדים ובנשים הרות, ניתן לטפל גם באנטיביוטיקה נוספת כמו אזניל.