אחד התסכולים הגדולים בטיפול בדיכאון נובע מהזמן הארוך שחולף עד שמגיע השיפור המיוחל במצב הרוח. אומנם, כשני שלישים מהמתמודדים עם דיכאון ירגישו טוב יותר אחרי שיטופלו בתרופות נוגדות דיכאון, אבל לרוב יידרשו בין ארבעה לשמונה שבועות של טיפול תרופתי עד להופעת ההקלה המיוחלת, ורק שליש מהמטופלים יגיעו להפוגה מוחלטת. בשאר המקרים יהיה צורך להחליף את הטיפול בתרופה אחרת או לשלב בין מספר תרופות נוגדות דיכאון. מסקנות אלו עולות מהמחקר הגדול ביותר שנעשה בתחום, שבו השתתפו כ-3,500 מתמודדים עם דיכאון בארצות הברית.
קראו עוד:
השבועות הרבים שחולפים עד לתחילת השיפור במצב הרוח הם ארוכים ומתסכלים, לא רק למטופלים עצמם אלא גם לבני המשפחה, לחברים ולמטפלים. כשמתחיל השיפור הראשוני בתסמינים – ברמת האנרגיה, באיכות השינה וברמת התיאבון – רבים מהמטופלים עדיין לא מרגישים בשינוי במצב הרוח, מה שמגביר אצלם את תחושת הייאוש. דווקא בזמן שבו הם זקוקים נואשות להקלה מיידית, הטיפול התרופתי עדיין לא משפר את מצבם. בתקופה הרגישה הזו זקוקים המתמודדים עם דיכאון וסיכון אובדני גבוה להשגחה צמודה ולאשפוז שנועדו לסייע להם לשאת את התקופה הקשה עד להופעת השיפור.
אז האם ניתן לרפא דיכאון מהר יותר? האם קיצורי דרך באים בחשבון? מתברר שיש תקווה.
3 צפייה בגלריה
משבר שירותי בריאות הנפש
משבר שירותי בריאות הנפש
חלק גדול מהמתמודדים עם דיכאון מרגישים ייאוש רב לגבי העתיד ומתקשים לדמיין אפשרות לשינוי במצב
(צילום: Shutterstock)

הקשר בין דיכאון לאובדנות

חלק גדול מהמתמודדים עם דיכאון מרגישים ייאוש רב לגבי העתיד ומתקשים לדמיין אפשרות לשינוי במצב. הדיכאון משפיע על האופן שבו הם חווים את העולם. הוא גם מגביר את הביקורת העצמית באופן קיצוני ומוביל לכאב נפשי עמוק. הכאב והייאוש עלולים להביא חלק מהמתמודדים עם דיכאון למחשבות על הטעם לחייהם ולרצון להפסיק את הסבל ולמות. חשוב להדגיש שלא תמיד יש קשר בין חומרת הדיכאון לעוצמת המחשבות האובדניות: לחלק מהמתמודדים, שחווים דיכאון קשה מאוד, אין מחשבות אובדניות. מצד שני, יש מקרים של דיכאון קל באופן יחסי, שמסיבות שונות מלווה בסיכון אובדני גבוה.
מחשבות אובדניות בדרגות חומרה שונות מדווחות על ידי כ-60% מהסובלים מדיכאון, וניסיונות ממשיים לפגיעה עצמית מדווחים על ידי 20-10% מהם. ההערכות הן שכ-3.5% מהסובלים מדיכאון ימותו מאובדנות. הזמן הארוך שנמשך עד לתגובה לתרופות, לצד האינטנסיביות של המחשבות האובדניות, עלולים להוות שילוב קטלני.
מחקר שבדק את יעילות הטיפול באסקטמין הראה תוצאות מעודדות. בהשוואה למתמודדים שקיבלו טיפול סטנדרטי, התוספת של טיפול באסקטמין הקלה על המחשבות האובדניות ועל תחושת העצבות והפסימיות בתוך ארבע שעות ממתן התרופה. האפקט נשאר 24 שעות אחרי מתן התרופה ונשמר במשך כל חודש הטיפול
לפי נתוני התוכנית הלאומית למניעת אובדנות והתאבדות של משרד הבריאות, בישראל מתאבדים מדי שנה כ-500 אנשים, וכ-6,000 מנסים להתאבד. קרוב לוודאי שהמספרים האמיתיים גבוהים עוד יותר. רוב המתאבדים הם גברים, ומחציתם בני 25 עד 65. בכל שנה יש נערים בני פחות מ-14 שמתאבדים. מצד שני, כ-100 מהמתאבדים מדי שנה הם בני יותר מ-65.
בארצות הברית חלה עלייה של 35% במקרי ההתאבדות בין השנים 1999 ל-2018, אבל משבר הקורונה הפחית את מקרי האובדנות בכשלושה אחוזים בשנתיים האחרונות. נראה שאסונות ומגפות מחזקים את יצר החיים ואת הלכידות החברתית, אבל קרוב לוודאי שמדובר בהפוגה זמנית, ושצפויה עלייה מחודשת בשיעור האובדנות עם סיום המשבר, כפי שקרה אחרי אסונות קודמים.
3 צפייה בגלריה
דיכאון קורונה פסיכולוגיה מחשבות אובדניות
דיכאון קורונה פסיכולוגיה מחשבות אובדניות
בארה"ב חלה עלייה של 35% במקרי ההתאבדות בין השנים 1999 ל-2018, אבל משבר הקורונה הפחית את מקרי האובדנות בכשלושה אחוזים בשנתיים האחרונות
(צילום: shutterstock)
רבים מהמחקרים הבודקים את יעילות הטיפול נוגד הדיכאון לא כוללים מתמודדים שנמצאים בסיכון גבוה לפגיעה עצמית. יש לכך סיבות שונות, בהן צורך בהשגחה מיוחדת עליהם. גם מבחינה אתית, קשה לגייס למחקר עם קבוצת ביקורת שבה ניתן טיפול פלצבו, מטופלים שנמצאים בסיכון גבוה לאובדנות, ובכך למנוע מהם טיפול שידוע כיעיל. כתוצאה מאלו חסרים נתונים לגבי יעילותם של הטיפולים נוגדי הדיכאון דווקא באוכלוסייה הנזקקת ביותר לטיפול כזה. ממעט הנתונים הקיימים, נראה שדווקא למתמודדים עם דיכאון חמור ולאלו שסובלים ממחשבות אובדניות יש סיכויים נמוכים להגיב לטיפול תרופתי בנוגדי דיכאון בהשוואה לשאר המתמודדים, מה שמעמיד אותם בסיכון גבוה עוד יותר לפגוע בעצמם.
אבל לאחרונה פורסמו מספר מחקרים שבהם השתתפו אנשים עם דיכאון בסיכון גבוה לאובדנות. בספטמבר 2021 פורסמו תוצאות של מחקר שכלל כ-450 מתמודדים עם דיכאון שנזקקו להשגחה רפואית בגלל סיכון אובדני גבוה. הם קיבלו טיפול תרופתי נוגד דיכאון, ומחציתם קיבלו גם טיפול באסקטמין במשך חודש. תוצאות מחקרים אלו הביאו לאחרונה את ה-FDA לאשר את הטיפול בתרסיס אסקטמין לטיפול במצבי חירום של דיכאון שמלווה בסיכון אובדני גבוה.
בניגוד לתרופות נוגדות דיכאון רגילות, שמשפיעות על חומרים מסוימים, כגון סרוטונין ונוראדרנלין, האסקטמין משפיע על חומרים אחרים – גלוטמט ו- GABA. הוא ניתן בשילוב עם תרופות נוגדות דיכאון רגילות, ובחלק מהמקרים מדווחים המטופלים על שיפור במצב הרוח כבר לאחר הטיפול הראשון.
3 צפייה בגלריה
דיכאון כאב ראש עייפות אישה אילוס אילוסטרציה
דיכאון כאב ראש עייפות אישה אילוס אילוסטרציה
ההקלה המשמעותית ביותר בחומרת הדיכאון הייתה בקרב המשתתפים שקיבלו את השילוב של אסקטמין יחד עם תרופות נוגדות דיכאון
(shutterstock)

הטיפולים היעילים

טיפול בנזעי חשמל (ECT) הוכח כיעיל ביותר להקלה על דיכאון חמור שמלווה בסיכון אובדני: שיעורי ההצלחה שלו הם בין 60 ל-80% מהמקרים. היעילות הגבוהה יכולה לחסוך מרבים מהמתמודדים את התסכול הכרוך בהמתנה הארוכה להשפעת הטיפול התרופתי, אבל גם הטיפול בנזעי חשמל אינו משפיע מיד: בדרך כלל יחלפו בין שבועיים לארבעה שבועות עד להשגת ההשפעה הרצויה. הטיפול בטוח לשימוש, אבל עלול לפגוע בזיכרון (בעיקר לטווח קצר) למשך מספר חודשים מסיום הטיפול.
החודש פורסמו תוצאות של מחקר שהשתמש בגרייה מגנטית ממוקדת (TMS). זוהי שיטה לא פולשנית, שבה מכוונת אלומה מגנטית לאזור מסוים בקליפת המוח הקדמית. היא משמשת לטיפול בדיכאון יותר מ-20 שנה וניתנת למתמודדים עם דיכאון שלא הגיבו לטיפול תרופתי סטנדרטי. במחקר החדש השתמשו בטיפול אינטנסיבי במיוחד, שכלל עשרה טיפולים ביום במשך חמישה ימים, והתוצאות היו טובות: בתוך חמישה ימים חלה הקלה משמעותית במצבם של כ-50% מהמשתתפים, וההקלה נשמרה באחוזים גבוהים אפילו יותר במהלך החודש שאחרי הטיפול (לעומת 20% בלבד בקבוצת הביקורת). עם זאת, במחקר השתתפו רק 30 מטופלים, ולא נכללו בו מתמודדים עם סיכון גבוה לאובדנות.
החודש פורסמו תוצאות מחקר שהשתמש בגרייה מגנטית ממוקדת: בתוך חמישה ימים חלה הקלה במצבם של כ-50% מהמשתתפים, וההקלה נשמרה באחוזים גבוהים אפילו יותר במהלך החודש שאחרי הטיפול (לעומת 20% בלבד בקבוצת הביקורת)
גם המחקר הגדול ביותר שבדק את יעילות הטיפול באסקטמין להקלה על דיכאון ואובדנות, הראה תוצאות מעודדות. בהשוואה למתמודדים שקיבלו טיפול סטנדרטי בדיכאון, התוספת של טיפול באסקטמין הקלה על המחשבות האובדניות ועל תחושת העצבות והפסימיות בתוך ארבע שעות ממתן התרופה. האפקט נשאר 24 שעות אחרי מתן התרופה, ולמעשה נשמר במשך כל חודש הטיפול. בתום תקופת הטיפול השתפר מצבם הנפשי של רבים מהמשתתפים, גם מבחינת תסמיני הדיכאון וגם מבחינת המחשבות האובדניות. ההקלה המשמעותית ביותר בחומרת הדיכאון הייתה בקרב המשתתפים שקיבלו את השילוב של אסקטמין יחד עם תרופות נוגדות דיכאון. בסיום חודש של טיפול משולב הגיעו 50% להפוגה בתסמיני הדיכאון, לעומת 37% בקבוצה שקיבלה רק טיפול נוגד דיכאון.
תרופה נוספת ניתנת בבליעה ונקראת AXS-05. מחקרים על יעילותה הראו ירידה משמעותית בעוצמת הדיכאון אצל 70% מהמטופלים. מחקר אחר, שכלל 37 מטופלים שסבלו מדיכאון מלווה באובדנות, הראה הפחתה בעוצמת האובדנות בשיעורים של 68% כעבור שבוע של טיפול ו-82% בתום חודש.
קשה לומר שהעתיד כבר כאן, אבל המחקרים הללו ורבים אחרים שמצויים בשלבים שונים של בדיקה ופיתוח, מבשרים על עתיד טוב יותר למתמודדים עם דיכאון ועם אובדנות.
הכותב הוא מומחה בפסיכיאטריה ומנהל התכנית לטיפול בהפרעות במצב הרוח ושל השירות לנוירומודולציה במרכז הרפואי העמק