החיסון הרביעי נגד הקורונה יעיל במניעת תחלואה סימפטומטית אחרי הידבקות באומיקרון: כך עולה ממחקר של המרכז הרפואי שיבא בתל השומר, שבדק את יעילות החיסון הרביעי בקרב כ-600 עובדי בית החולים.
קראו עוד:
המחקר מעלה כי שיעורי ההדבקה בקרב אלו שקיבלו חיסון שלישי לאלו שהתחסנו בפעם הרביעית, היו דומים יחסית - 20-18% (מנה רביעית) לעומת 25% (שלישית). אבל בנושא התחלואה הסימפטומטית יש פער משמעותי בין שתי הקבוצות: 41-31% ממשתתפי המחקר שקיבלו שלוש מנות סבלו מתחלואה סימפטומטית לאחר שנדבקו בווריאנט האומיקרון, לעומת 15% בלבד מאלו שקיבלו מנה רביעית ונדבקו. עם זאת, עורכי המחקר הדגישו כי "לא נמצא הבדל בשיעור עליית הנוגדנים ובהגנה מפני הידבקות באומיקרון בין אלו שהתחסנו במנה שלישית לאלו שהתחסנו במנה רביעית".
1 צפייה בגלריה
חיסון קורונה רביעי בתל מונד
חיסון קורונה רביעי בתל מונד
מקבלים מנה רביעית בתל מונד, ינואר 2022. "היא חשובה לאוכלוסייה עם גורמי סיכון"
(צילום: gettyimages)
המנה הרביעית של החיסון נגד קורונה ניתנת בישראל לבני 18 ומעלה, אך אין המלצה גורפת להתחסן בה, למעט לקבוצות סיכון כמו מדוכאי חיסון ובני 60 ומעלה.
את המחקר הובילה פרופ' גילי רגב-יוחאי, מנהלת היחידה למניעה ולבקרה של זיהומים בשיבא. כל 600 משתתפי המחקר קיבלו שלוש מנות של החיסון, ו-270 מהם קיבלו גם מנה רביעית, חלק של פייזר וחלק של מודרנה.
"לא נמצאו הבדלים בין שתי הקבוצות מבחינת רמות נוגדני ה-IgG והנוגדנים המנטרלים", אמרה פרופ' רגב-יוחאי. "מבחינת יעילות החיסון הרביעי נגד הדבקה - הן של פייזר והן של מודרנה - מצאנו כי שיעורי ההידבקות בקרב מחוסנים היו רק מעט יותר נמוכים בהשוואה לאלה שבקבוצת הביקורת. יש להדגיש כי המנה השלישית חשובה לכל מי שלא חלה בקורונה, והמנה הרביעית חשובה כנראה לאוכלוסייה עם גורמי סיכון שחיסון רביעי יגן עליה מפני מחלה קשה".
עורכי המחקר הדגישו כי "לא נמצא הבדל בשיעור עליית הנוגדנים ובהגנה מפני הידבקות באומיקרון בין אלו שהתחסנו במנה שלישית לאלו שהתחסנו במנה רביעית"
לפני כחודשיים פורסמו תוצאות ראשוניות של המחקר, שהראו כי המתחסנים במנה רביעית פיתחו רמות נוגדנים גבוהות יותר, אבל היעילות נגד האומיקרון התבררה כלא מלאה. "ההחלטה לתת מנה רביעית לאוכלוסייה הבוגרת הייתה טובה, אבל לא יהיה נכון לתת אותה לכלל האוכלוסייה", אמרה אז פרופ' רגב-יוחאי. מהתוצאות הנוכחיות עולה כי היעילות היא בעיקר נגד תחלואה סימפטומטית.