כולנו (כמעט) מתייחסים לארוחות החג בדואליות מתבקשת מאליה. אנחנו אוהבים את האוכל, את המפגשים והאווירה, אבל נרתעים מהמחיר הקלורי של כל הטוב הזה. בנוסף, אנחנו מקובעים על כמה מיתוסים שנדמה לנו שמסייעים לנו להתנהל מול הארוחות החגיגיות, אבל בפועל עושים את ההיפך. אלו חמשת המיתוסים העיקריים - והאמת.

1. כדאי לאכול פחות במשך היום ואז אפשר להתנפל על ארוחת החג

לא נכון מדובר במיתוס שלא עומד במבחן המציאות. התוצאה היא שנגיע לארוחת החג רעבים באופן קיצוני מהמצופה. כאשר אנו מצמצמים את האכילה במהלך היום, הגוף נכנס למצב של חיפוש תמידי אחרי מזון, מה שגורם לנו להרגיש רעבים לאורך זמן. התוצאה של תחושת הרעב הזו אינה רק תחושת אי-נוחות אלא גם אכילה מוגברת כאשר סוף סוף מגיעה ארוחת החג.
3 צפייה בגלריה
ארוחת ראש השנה
ארוחת ראש השנה
לעבור את ארוחת החג בלי להעלות במשקל. זה אפשרי
(צילום: shutterstock)
כאשר אנו מגיעים לארוחה רעבים, יש נטייה לצרוך כמויות גדולות בהרבה ממה שהתכוונו, לעיתים מבלי לשים לב. הגוף שמרגיש בחוסר "דורש" יותר קלוריות כדי להשלים את המחסור שהצטבר במהלך היום. התוצאה היא אכילה בלתי מבוקרת שעלולה להוביל דווקא לעלייה במשקל.
אז מה עושים? מומלץ לשמור על איזון ולתכנן את היום כך שנאכל ארוחה אחת קלילה עיקרית במהלך היום, לפני ארוחת החג. כדאי לכלול בה ירקות, חלבונים רזים ומעט פחמימות.
באופן כללי, חשיבה על יום הארוחה כעל "הפיכת סדר הארוחות", עם ארוחה עיקרית קלה בשעות הצהריים וארוחה יותר עשירה בערב – יכולה לסייע במניעת אכילה מופרזת ושמירה על תחושת רוגע ושובע לאורך היום.

2. ביום שאחרי הארוחה, המשקל מראה עלייה בטוחה של כמה ק"ג

לא מדויק אנשים נוטים לחשוב שאם הם רואים מספר גבוה על המאזניים לאחר ארוחה גדולה, המשמעות היא עלייה מיידית במשקל שומן, אך זה רחוק מהמציאות. עלייה כזו במשקל נובעת בעיקר מכמה גורמים פיזיולוגיים שאינם קשורים ישירות לשומן.
טיפים לשמירה על משקל בארוחות החג
ראשית, לאחר ארוחה גדולה, ייתכן שהמזון שצרכנו עדיין נמצא במערכת העיכול, ולא הספיק להתעכל ולהתפנות מהגוף. כמו כן, כאשר אנו אוכלים מזון עשיר במלחים ובפחמימות, הגוף נוטה לאגור יותר מים כתוצאה מהמלח ומהפחמימות שנאגרות בגוף עם נוזלים נוספים. זה יוצר תחושת נפיחות ועשוי להוביל לסטייה זמנית כלפי מעלה על המאזניים, אך זה לא אומר שהשומן בגופנו עלה בצורה כה דרמטית.
מה עושים? להימנע מלהישקל ביום שאחרי ארוחת חג כבדה. במקום זאת, חכו כמה ימים עד שהגוף יתאזן, העיכול יושלם והנוזלים העודפים ישתחררו מהגוף. משקל הגוף נוטה להתייצב לאחר כמה ימים של חזרה לשגרה. כך ניתן לקבל מדד מדויק יותר של המשקל האמיתי, ולא להתרגש מעליות זמניות שנגרמות כתוצאה מארוחה גדולה. לכן ההמלצה היא לא להישקל יום אחרי ערב חג.

3. בחגים אפשר לאכול בלי חשבון, נתחיל דיאטה "אחרי החגים"

לא מדויק הנטייה לדחות ל"אחרי החג" שינויים בתזונה, היא מוכרת היטב. רבים מאמינים שבמהלך החג אפשר להתפנק ולאכול בלי גבולות, ולאחר מכן להתחיל בדיאטה קפדנית שתעזור להיפטר מכל הקילוגרמים שהתווספו. מדובר בטעות שעלולה להזיק לבריאות ולרווחה האישית.
שירלי מלכהשירלי מלכה
הרעיון שצריך להימנע ממזון מסוים בחג ואז להתחיל דיאטה מחמירה אחרי החג עלול לגרום לאכילת יתר בזמן הארוחה, מתוך פחד שלא יהיה ניתן לאכול את המזון הזה בהמשך. יתרה מכך, דיאטה דרסטית לאחר תקופה של אכילה מוגזמת, עלולה להוביל לתוצאות לא רצויות ואף לכישלון בניהול המשקל בטווח הארוך.
אז מה עושים? ראש השנה מהווה הזדמנות מצוינת להתחיל שנה חדשה בגישה חיובית ובריאה יותר: אכילה מושכלת שמאפשרת ליהנות מהמאכלים המסורתיים מבלי לחוש צורך לפצות עליהם בהמשך.

4. מוותרים לחלוטין על פחמימות

לא נכון אם ניזכר בפעם האחרונה שהגדרנו לעצמנו גבולות כאלה, מה שקרה הוא שאכלנו מכל הבא ליד בזמן ארוחת החג ואפילו כפליים.
3 צפייה בגלריה
גפילטע פיש
גפילטע פיש
גפילטע פיש. מנת חלבון שכוללת בדרך כלל לא מעט פחמימות
(צילום: shutterstock)
אז מה עושים? תבואו מראש בידיעה שהארוחה תהיה עשירה מהרגיל, אבל בהחלט אפשר "למקד" את הבחירה שלכם. קחו מנה חלבונית שמעניינת אתכם, פחמימה בכמות יפה ותדאגו שיהיה סלט ירקות גדול. אל תשכחו להשאיר מקום לקינוח, תבחרו בקינוח שמעניין אתכם והיו סלקטיביים.

5. שתיית מים לפני הארוחה תעזור לשמירה על המשקל

נכון הרבו לשתות מים (לא בכמות מוגזמת) לפני הארוחה ובמהלכה. שתייה מרובה, בעיקר של מים, יכולה לעזור לנו להרגיש שובע מהר יותר במהלך הארוחה. אחד המנגנונים שבהם הגוף מודיע למוח שהוא שבע הוא כאשר הקיבה מגיעה לנפח מסוים. כאשר אנו שותים נוזלים לפני או תוך כדי הארוחה, אנו ממלאים חלק מנפח הקיבה, מה שיכול להפחית את הכמות שאנו אוכלים ולסייע במניעת אכילת יתר.
3 צפייה בגלריה
מים
מים
שתו מים לפני הארוחה. יתפוס חלק מהמקום בקיבה
(צילום: shutterstock)
חשוב להדגיש את החשיבות של שתייה שאינה ממותקת. משקאות מתוקים, כגון מיצים או שתייה מוגזת עם סוכר, מוסיפים כמות גדולה של קלוריות מיותרות לארוחה. גם משקאות אלכוהוליים עשירים בקלוריות ושתייתם במהלך הארוחה תוסיף קלוריות רבות לתפריט שכבר עמוס בקלוריות. לכן, כדי לשמור על משקל תקין ולהימנע מצריכת קלוריות עודפות, מומלץ להימנע משתייה ממותקת ואלכוהולית בזמן הארוחה.
הכותבת היא דיאטנית קלינית באסותא מרכזיים רפואיים