סרטן ריאה מסוג תאים קטנים מהווה כ-15 אחוזים מכלל סרטני הריאה, מיעוט יחסי מכל סוגי סרטן הריאה, אך מדובר בסוג אגרסיבי יותר, המתקדם במהירות. במקרה של אבחנה של סרטן זה, תהיה הנחת העבודה של הצוות הרפואי שכבר נשלחו גרורות לאיברים שונים בגוף, בין אם הן נראות בצילום ובין אם לא, בהתבסס על מידע שעלה ממחקרים ישנים יותר בנושא. בימים אלו נמשך המחקר על טיפול בתרופה חדשה בשם טרלטאמב, המיועדת למטופלים עם סרטן זה עם מחלה נרחבת, שטופלו בכמה טיפולים בעבר.
תוצאות השלב השני במחקר ("פאזה שנייה") בדרך לאישור ה-FDA שהוצגו בכנס ESMO באוקטובר אשתקד היו מרשימות. התרופה הראתה משך תגובה משמעותי וארוך. 40 אחוז מהמטופלים הגיבו לטיפול, כלומר המחלה שלהם התכווצה ביותר מ-30 אחוז.
3 צפייה בגלריה
סרטן ריאה
סרטן ריאה
תקווה לחולי סרטן ריאה מסוג תאים קטנים
(צילום: shutterstock)
אבחון המחלה מתחלק לשני סוגים: מחלה מוגבלת ומחלה נרחבת. אם המחלה נמצאת רק באיזור מוגבל בריאות, היא נקראית מחלה מוגבלת. אם המחלה נמצאת בריאות ובמקומות נוספים, או רק בריאות אבל בצורה מפוזרת בהן, היא נקראית מחלה נרחבת.
כשהמחלה מאובחנת כ"מוגבלת", פרוטוקול הטיפול הוא בשילוב של כימותרפיה והקרנות. במחלה "מורחבת", מטפלים בכימותרפיה, לרוב יחד עם אימונותרפיה, שהיא הסטנדרט בעולם, אך טרם נכללה בסל התרופות בישראל. אימונותרפיה האריכה את ההישרדות בכחודשיים, ואחוז קטן מהמטופלים (כ-12 אחוז בלבד) שורדים גם חמש שנים.
אימונותרפיה נותנת תועלת מסוימת בטיפולים הראשונים, ובקווי טיפול מתקדמים הסיכוי לתגובה הוא נמוך מאוד, והמחלה לרוב לא מגיבה לטיפול. כלומר, בשלבי טיפול מתקדמים, כאשר המחלה החמירה תחת הטיפול הכימותרפי והאימונותרפי, התועלת של הטיפולים הקיימים כיום היא מוגבלת. עם זאת, עדיין ניתן להציע מספר סוגי טיפולים גם בשלבי טיפול מתקדמים, בתלות במצבו וברצונו של המטופל, על מנת לנסות להאריך חיים.
3 צפייה בגלריה
טיפול כימותרפי. חלק מהפרוטוקול
טיפול כימותרפי. חלק מהפרוטוקול
טיפול כימותרפי. חלק מהפרוטוקול
(צילום: shutterskock)

סרטן הפוגע לרוב במעשנים

לעומת מחלת סרטן ריאה מסוגים אחרים, בה גיל המטופלים עומד על ממוצע של 72 שנים, בסרטן ריאה מסוג תאים קטנים עומד הממוצע על סביבות גיל 65 שנים. כלומר, המטופלים צעירים יותר מאשר בסוגים הנפוצים יותר של סרטן הריאה. מדובר בסרטן הקשור יותר לעישון, לעומת סרטן ריאה תאים לא קטנים. כ-95 אחוז מהמטופלים מעשנים ולרוב מעשנים כבדים, כלומר לפחות 30 שנות חפיסה, רובם אף יותר.
הקשר לעישון כה הדוק, עד כי במקרה של מטופל שאינו מעשן, אנחנו בודקים שוב, על מנת לוודא שאין טעות, מאחר שהוא כה נדיר בקרב לא מעשנים. למרות זאת, יש מטופלים שעדיין מתקשים להפסיק לעשן. הפסקת עישון היא נושא המעסיק מאוד את הצוות המטפל. מטופלים עם מחלה מתקדמת שהפסיקו לעשן יחוו פחות תופעות לוואי, ואנחנו מנסים לתמוך במטופלים ולעודד אותם להפסיק לעשן, אפילו בתקופה מאתגרת זו של התמודדות עם המחלה, שכן הפסקת העישון יכולה לשפר את תוצאות הטיפול בכל שלבי המחלה.
הפסקת העישון קשה ויש בה מרכיב פיזיולוגי ומרכיב נפשי, ותהליך הגמילה הוא מהקשים שיש. חלק מהמטופלים החלו לעשן עוד לפני שהמידע על נזקי העישון הפך לנחלת הכלל, והתקשו להפסיק. חשוב לתמוך בכל דרך אפשרית בסביבתנו ולנסות למנוע התחלת עישון וחזרה לעישון של אלו בסביבתנו שהצליחו להפסיק לעשן. בנוסף, חשוב לזכור את התוכנית לאבחון מוקדם של סרטן ריאה באמצעות CT חזה במינון קרינה נמוך אחת לשנה, היכולה לאפשר אבחון מוקדם של סרטן ריאה למעשנים.
3 צפייה בגלריה
עישון
עישון
עישון. קשר הדוק בין העישון למחלה
(צילום: shutterstock)

גילוי מרגש

המחקר בתרופה טרלטאמב כלל מספר קטן של מטופלים - 99 מטופלים בלבד, השפעתו נמדדה על מטופלים שטופלו בעבר, לפחות בשני סוגי טיפולים, והתוצאות היו מרשימות: 40 אחוז מהמטופלים הגיבו לטיפול, כלומר המחלה שלהם התכווצה ביותר מ-30 אחוזים, ומשך התגובה היה כמעט 10 חודשים (חציוני) - תקופה ארוכה מאוד לקבוצת המטופלים הזאת.
תוצאות המחקר כה חסרות תקדים, שהטיפול אושר במסלול מהיר על ידי FDA, וזאת למרות שמדובר במחקר קטן יחסית מסוג פאזה שנייה. על בסיס התוצאות יוצאות הדופן, החלו מחקרים גדולים יותר של פאזה שלישית, בכל קווי הטיפול בסרטן ריאה מסוג תאים קטנים, חלק מהמחקרים האלו זמינים גם בישראל בכמה מרכזי טיפול לסרטן.
ד"ר מור מושקוביץ מנהלת השירות לגידולי ריאה מרכז הסרטן דוידוף בילינסוןד"ר מור מושקוביץ צילום: אלבום פרטי
עם הצגת תוצאות המחקר, נרשמה בכנס התרגשות מאוד גדולה בקרב המומחים והחוקרים. המשמעות הייתה שיש קבוצת מטופלים, שלראשונה, ייתכן שיש מענה עבורם. הטיפול נותן תוצאות שלא נראו בעבר באוכלוסייה הזאת מבחינת משך תגובה. הטיפול נראה מבטיח, ובוודאי האופציה הכי טובה שיש לנו כרופאים מטפלים להציע, עבור מטופלים שהתקדמו על קו טיפול ראשון של כימותרפיה.
במחקר זה, לא רק שרבים מהטופלים הגיבו לטיפול, אלא שגם זמן התגובה לטיפול נמשך זמן ארוך יחסית, וזה משהו שלא נראה עד כה בסרטן ריאה מסוג תאים קטנים. התקדמות המחקר הקליני בטיפולי אימונותרפיה מסוג זה מביא תקווה זהירה לפריצת דרך מיוחלת, שתאפשר תגובה יותר ממושכת, ויעילות טובה יותר בסרטן ריאה מסוג תאים קטנים.
הכותבת היא אונקולוגית בכירה