בשיתוף נובו נורדיסק

משחקי בריאות - דנה רון ופרופ' איתמר רז - יחסי רופא חולה
במקרים של מחלות כרוניות, מטופלים מגיעים בקביעות לרופא המלווה. במהלך השנים, מתבססים יחסי אמון וקרבה יוצאי דופן.
טיב מערכת היחסים הנרקמת בין המטופל לרופא המלווה שלו, בהחלט עלולה להשפיע על ההתמודדות עם המחלה ועל ההחלמה ממנה.
בפרק זה של "משחקי בריאות", דנה רון ופרופ' איתמר רז מקיימים דיון על מערכת-היחסים שבין המטופל למטפל עם ד"ר עבדל עזיז ג'ומעה לדיון על חשיבות היחסים בין הרופא למטופליו.
האזינו לפודקאסט:

מעבר לאבחנה ולמתן מרשמים: כיצד הקשר האנושי בין רופא למטופל מקדם ריפוי

בניסיון להבין את משמעות השליחות של הרופא, כתב פרופ' רז את הספר "ברוך רופא חולים". לדבריו, "חלק גדול מאוד
מתפקיד הרופא הוא לא רק בהיבט הרפואי, אלא גם בגישה אל המטופל. ההעצמה, החיזוק, שמירה על כבוד האדם, העברת האהבה אליו, בפרט כשהוא בעת צרה – לכל אלה השפעה רבה על החלמת המטופל".
כדי להרחיב על כך עוד, הזמינו פרופ' רז ודנה רון לפודקאסט שלהם, "משחקי בריאות", את ד"ר עבדל עזיז ג'ומעה, מומחה ברפואת משפחה ורופא סוכרת בקופת-חולים כללית.

על עוצמת הקשר עם הרופא: תקשורת חיובית רותמת את המטופל

"אני חושב שהאמון שנוצר בין מטופל למטפל הוא אחד החוקים הבסיסיים ביותר הנחוצים להצלחת הטיפול", אומר ד"ר עזיז ג'ומעה.
"רפואה לא מסתכמת באבחנה ובטיפול, ויש חשיבות לאמון שנוצר בין המטופל לרופא. ההקשבה, האמפטיה – כל אלה יעודדו אותו להיפתח ולשתף בכל מה שמטריד אותו. התקשורת רותמת את המטופל לעשות את מה שעליו לעשות מבחינה טיפולית כדי לקדם החלמה".
תפקידו של רופא המשפחה הוא גם להקל על המטופל מול קשיי הבירוקרטיה
לדעת ד"ר עזיז ג'ומעה, "הקשר שנרקם בין רופא המשפחה למטופליו הוא ארוך שנים, ולרוב כרוך גם בהיכרות עם בני משפחתו של המטופל. מכאן, הייחודיות שלו".
"מעבר לידע הרפואי, לחשיבות האמפטיה ולליווי של המטופל לאורך השנים, על הרופא גם להקל על המטופל מבחינה בירוקרטית".
מערכת הבריאות היא מאוד גדולה, והמטופל נתקל בלא מעט קשיים בירוקרטיים.
ד"ר עזיז ג'ומעה: "תפקיד רופא המשפחה הוא לנהל את מצבו הרפואי ולקחת אחריות על כל מה שקורה לחולה ולבני משפחתו, מבחינת תיאום עם יועצים אחרים, עם בתי-חולים, עם מעבדות.
"ככל שהוא יגרום למסלול להיות חלק יותר עבורו, הדבר בהחלט יקדם ריפוי וישפר את האמון בין המטופל לרופא המשפחה שלו".

כיצד מבשרים בשורה קשה לחולה?

כמי שחשופים לתיק הרפואי, ונחשפים לעתים ראשונים לתוצאות של בדיקות, רופאי המשפחה נדרשים לעתים לבשר למטופליהם בשורות קשות. "זו אכן משימה קשה לבשר בשורות מרות למטופלים, אך זה חלק מהתפקיד שלנו כרופאי משפחה", אומר ד"ר עזיז ג'ומעה.
"במהלך לימודי רפואה, אחד הקורסים שנלמדים הם כיצד למסור בשורה קשה למטופלים ולבני משפחותיהם. אין ספק שרופא משפחה, שמכיר את מטופליו היכרות מעמיקה יותר משאר הרופאים יכול לעדן את הבשורה, ולומר אותה בצורה אמפטית".
אך לא רק רופאי המשפחה נדרשים לענות על שאלות קשות של מטופלים ושל קרוביהם. גם רופאים מומחים, נדרשים במהלך האבחון ובמשך תקופת הטיפול לעדכן את המטופלים ואת בני משפחותיהם לגבי מצבם הרפואי.
האם יש לומר את האמת לאדם עם מחלה סופנית? הרי מדובר בעניין מורכב, עדין ורגיש מאוד, ולא בטוח שכולם יכולים להתמודד עם המידע.
פרופ' רז: "לכל אדם אתה צריך לבשר את הבשורה שהוא רוצה לשמוע. יש אנשים שרוצים לדעת בדיוק מה יש להם ובדיוק מה הסיכוי שלהם לחיות, ויש כאלה שלא. כרופאים, מתפקידנו להיות רגישים מאוד למה שהאדם שמולנו יכול להכיל".
"אין אמת אחידה שצריך לומר אותה לכל המטופלים", מסכים ד"ר עזיז ג'ומעה.
בשיתוף נובו נורדיסק