המחלות לא עוצרות גם בזמן מלחמה ויכולות אף להחריף. כרופא, אני מבין את הלחצים שעמם כולנו מתמודדים כעת. עם זאת, ישנם דברים שאסור לנו לזלזל בהם ולדחות, שכן הזנחתם עלולה להחמיר מצבים רפואיים קיימים ולהוביל לבעיות קשות שניתן היה למנוע אם היינו מטפלים בהן בזמן.
אנשים הסובלים ממחלות כרוניות כמו: סוכרת, לחץ דם, בעיות לב ועוד. מחלות הדורשות בנוסף להקפדה על טיפול תרופתי מדויק, ומעקב רפואי, גם הקפדה על אורח חיים מותאם, כולל פעילות גופנית והתאמות תזונתיות", צריכים להקפיד באופן מיוחד.
1 צפייה בגלריה
תרופות כדורים
תרופות כדורים
גם במלחמה לא להפסיק לשמור על שגרת בריאות
(צילום: shutterstock)
חולי סוכרת למשל, חייבים להקפיד על דיאטה וטיפול תרופתי; חולי אסתמה צריכים לשים לב, במיוחד בחורף, על החמרה במצבם ולפנות מייד לרופא; כך גם אנשים שצריכים לעבור טיפולים מיוחדים ועוד. כמו כן, חשוב להקפיד על המשך מעקב לחולים במחלות כרוניות עם גורמי סיכון.
בגלל המצב אנשים מגיעים אלינו בשיאה של המחלה כיוון שהם מחכים יותר מדי זמן, ואז המקרים יותר מורכבים. אנחנו תמיד מנסים למנוע החמרה אבל לשם כך חשוב להגיע אלינו כבר עם הופעת הסימנים הראשונים. כמובן שמי שמתקשה להגיע פיסית יכול לפנות לרופא גם מרחוק.

פעילות גופנית

בתקופות של לחץ, אנשים נוטים לדלג על שגרת האימון הקבועה שלהם, כשהתירוץ חוסר זמן או אנרגיה. עם זאת, פעילות גופנית אינה רק שמירה על כושר גופני - יש לה תפקיד מכריע בניהול רמות מתח ובריאות נפשית וחשוב לא להזניחה.
פעילות גופנית מעוררת שחרור של אנדורפינים, הידועים בכינויים הורמונים "הרגשה טובה", אלו פועלים כמשככי מתחים טבעיים, עוזרים להקל על החרדה ולשפר את מצב הרוח. יתרה מכך, לעיסוק בפעילות גופנית סדירה יש יתרונות ארוכי טווח לבריאות הלב וכלי הדם, דגש חשוב בייחוד בזמנים לחוצים בהם הסיכון לבעיות הקשורות ללב עשוי להיות מוגבר.

תזונה מאוזנת

בנוסף לפעילות גופנית, יש לתת עדיפות לתזונה מאוזנת ומזינה. בתקופות לחוצות, אנשים נוטים לאכול פחות בריא וצורכים מזונות מנחמים עשירים בסוכרים ושומנים. בעוד שמזונות אלו עשויים לספק נחמה רגעית, הם גורמים לבעיות בריאות ארוכות טווח כמו השמנת יתר, סוכרת, בעיות לב וכלי דם. תזונה מאוזנת, עשירה בפירות, ירקות, דגנים מלאים וחלבונים רזים, חיונית לשמירה על בריאות מיטבית.
תזונה נכונה תומכת לא רק ברווחה גופנית אלא גם בעלת השפעה עמוקה על הבריאות הנפשית. מזונות עשירים בחומרים מזינים מספקים את הוויטמינים והמינרלים הדרושים הממלאים תפקיד חיוני בוויסות מצב הרוח והתפקוד הקוגניטיבי. הזנחת התזונה בתקופות לחוצות עלולה לסכן את יכולת הגוף להתמודד עם לחץ ולהגביר את הסיכון לפתח מצבים בריאותיים כרוניים.
פעילות גופנית סדירה, תזונה מאוזנת, שינה מספקת והקפדה על בדיקות שגרתיות וסדירות, חיוניות לשמירה על רווחה כללית. הזנחה וחוסר הקפדה על כל אלו, פוגעות ביכולתו של הגוף להתמודד ביעילות עם לחץ

שגרת בדיקות

רבים מתקשים להמשיך במעקב הרפואי בגלל הניתוק ממקום המגורים הקבוע ומהמסגרת הרפואית העוקבת בשגרה. חשוב להקפיד על בדיקות רפואיות סדירות ושגרתיות שכן הן חיוניות לאיתור מוקדם של מחלות ולמניעת מצבים בריאותיים שונים. מתח נקשר להחמרה של מצבים בריאותיים רבים, כולל יתר לחץ דם, סוכרת והפרעות אוטואימוניות. ניטור סדיר של לחץ הדם, רמות הסוכר בדם ואינדיקטורים מרכזיים אחרים מאפשר התערבות וניהול בזמן, ומונע התקדמות של סיכונים בריאותיים פוטנציאליים.

שינה איכותית

שינה היא נדבך בסיסי לבריאות טובה, המשפיעה על רווחה גופנית ונפשית כאחד. לעיתים קרובות, מתח משבש את דפוסי השינה, מה שמוביל לנדודי שינה או שינה באיכות ירודה. הגוף והנפש אינם מקבלים את המנוחה המספקת כדי להתאושש ולהתחדש. חוסר שינה כרוני פוגע לא רק בתפקוד הקוגניטיבי ובריכוז, הוא גם מחליש את המערכת החיסונית, מה שהופך את הגוף לרגיש יותר למחלות. ביסוס שגרת שינה עקבית ויצירת סביבת רגועה לפני השינה הן שיטות חיוניות שאסור להתפשר עליהן, אפילו לנוכח לחץ.
ד"ר אורי הראלד"ר אורי הראלצילום: ליאור נורדמן
פעילות גופנית סדירה, תזונה מאוזנת, שינה מספקת והקפדה על בדיקות שגרתיות וסדירות, חיוניות לשמירה על רווחה כללית. הזנחה וחוסר הקפדה על כל אלו, פוגעות ביכולתו של הגוף להתמודד ביעילות עם לחץ. כרופא, למען שמירה על בריאותכם, אני ממליץ לתעדף את ארבע הנקודות הבסיסיות הללו ולייצר שגרת בריאות גם בזמן שגרת מלחמה, מתוך הכרה בכך שטיפול בעצמנו עוזר לנו לנווט בזמנים מאתגרים. זכרו, גוף ונפש בריאים הם הבסיס לחוסן וליכולת שלנו להתמודד עם המצב.
הכותב הוא מומחה ברפואת משפחה במחוז מרכז של קופת חולים מאוחדת