מצוקת קטועי הרגל: "משרד הבריאות מתעלם איתנו"
(צילום: אסף חן)
קבוצה של ישראלים קטועי רגל התייצבה אתמול (ב') מול ביתו של שר הבריאות, ניצן הורוביץ, בתל אביב וקיימה הפגנת מחאה תחת הכותרת "הרגליים שלנו בידיים שלך". המפגינים זועמים על העובדה שבסל הבריאות אושר להם לקבל פרוטזה ממוחשבת, אבל עדיין לא הושג תקציב לכך, ובעייתם לא נפתרה. אחד ממובילי המאבק, רונן ליטבק, מנהל עמותת "הצעד הבא" למען קטועי גפיים וקטוע רגל בעצמו, התראיין היום (ג') בנושא לאולפן ynet.
קראו עוד:
"הפתרונות האלה קיימים בעולם כבר משנות ה-90", אומר ליטבק, "אבל משרד הבריאות הישראלי נזכר רק בסוף 2021 לתת את הפתרון הזה לקטועי רגליים. עשרות שנים משרד הבריאות מזניח את הקטועים ומתעלם מהם. ציפינו ששר הבריאות הנוכחי, שבא ממפלגה חברתית ונושא דגל חברתי, ידאג לנו יותר".
2 צפייה בגלריה
הפגנה קטועי רגליים קטועי רגל נכים
הפגנה קטועי רגליים קטועי רגל נכים
הפגנת קטועי הרגליים מול ביתו של שר הבריאות. "האנשים האלה מודרים מהחברה וממעגל העבודה"
(צילום: אביעד וייצמן)
אבל הוא אישר את המהלך. "זה בטכנולוגיה זוחלת. מאוד לחצנו שזה ייכנס לסל הבריאות, וזה נכנס, אבל במדינת ישראל כמו במדינת ישראל, ובמשרד הבריאות כמו במשרד הבריאות: נוצר סכסוך תקציבי, קיצצו לבתי המלאכה שעשו לנו את הפרוטזות, והם לא מוכנים לייצר אותן. מדובר ב-3,000 שקל לקטוע. יש 15 קטועים שהפרוטזה אושרה להם בנובמבר 2021, ועד היום הם לא קיבלו אותה. 45 אלף שקל, זה הסיפור".
"הפתרונות האלה קיימים בעולם כבר משנות ה-90, אבל משרד הבריאות הישראלי נזכר רק בסוף 2021 לתת את הפתרון הזה לקטועי רגליים. ציפינו ששר הבריאות הנוכחי, שבא ממפלגה חברתית ונושא דגל חברתי, ידאג לנו יותר"
וזה מתעכב בגלל כ-50 אלף שקל? "את שר הבריאות זה לא מעניין. היו חילופי מכתבים. בינתיים, האנשים האלה מודרים מהחברה וממעגל העבודה".
ואם תלך לבעל העסק ותשים לו כסף? "אסור לנו לעשות את זה, ולבעלי העסקים אסור לקבל את הכסף הזה כי הם ייחשדו בהונאה. זה בניגוד לנהלי משרד הבריאות. הכול קורה על הגב של הקטועים, ואף אחד לא פותר את זה. כתבנו מכתבים, עשינו הכול, עד שלא הייתה ברירה, ואתמול בבוקר התייצבנו ליד ביתו של שר הבריאות כדי להעיר אותו לנושא".
קיבלתם תגובה? "הוא ירד למטה, אבל בגדול, הוא התעלם מאיתנו והמשיך ללכת".
2 צפייה בגלריה
הפגנה קטועי רגליים קטועי רגל נכים
הפגנה קטועי רגליים קטועי רגל נכים
ההפגנה, אתמול. "שר הבריאות ירד למטה, אבל התעלם מאיתנו והמשיך ללכת"
(צילום: אביעד וייצמן)
מה ההבדל בין פרוטזה מתקדמת לבין הדור הישן מבחינת התחושה והיכולת להתנייד? "זה משהו שרק קטועים יבינו, אבל זה כמו ההבדל בין מחשב קומודור 64 למחשבים של היום. זו הליכה הרבה יותר בטוחה, יותר רציפה, יותר קלה. זו ברך שמבינה את תוואי השטח ואת הקצב שלך. היא מבינה שאם אתה עומד למעוד, היא עוצרת אותך. היא נחשבת היום לטכנולוגיה פשוטה, היא כבר משנות ה-90. נכי צה"ל מקבלים אותה לפחות 15 או 20 שנה, אבל קטועי משרד הבריאות לא מקבלים אותה, מה שמקשה עליהם לצאת לעבוד.
"ההבדל בין פרוטזה מתקדמת לדור הישן זה כמו ההבדל בין קומודור 64 למחשבים של היום. זו הליכה הרבה יותר בטוחה, יותר רציפה, יותר קלה. זו ברך שמבינה את תוואי השטח ואת הקצב שלך. היא מבינה שאם אתה עומד למעוד, היא עוצרת אותך"
"וזו לא הבעיה היחידה. ילדים קטועים לא מקבלים תותבת, מה שמונע מהם לצאת לטיולים של בתי ספר ולימי כיף בבריכות. חוסכים עלינו כסף ומדירים אותנו מהחברה".
ליטבק הוסיף כי ב-23 במאי ייערך כנס קטועי גפיים מטעם עמותת "הצעד הבא" שבו יימסר מידע על הזכויות שמגיעות לקטועים ועל טכנולוגיות חדשות.
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "בשנה האחרונה נערך הליך תחרותי בין יבואני הברכיים החשמליות, באמצעות מכון לואיס המנהל את הנושא עבור המשרד, וזאת כדי לקדם את זמינות הברכיים החשמליות לזכאים. עלות ברך חשמלית אחת עולה לכדי 71,000 שקלים, מחיר גבוה משמעותית ממחיר ברך רגילה. משכך, האחוז המשולם לבתי המלאכה עבור התאמת ברכיים חשמליות הינו נמוך מהמשולם עבור ברך רגילה וכך היה הדבר מכניסת השירות לראשונה.
"משמעות הדבר היא למעשה שהתשלום המועבר לבית המלאכה בעבור בניה של תותבת אלקטרונית הינו גבוה משמעותית מאשר לבניה של תותבת עם ברך רגילה. ידוע למשרד כי בית מלאכה ראשון נאות לעבוד בתעריף המשולם וכבר החל בבנייה של תותבות עם ברך אלקטרונית לפונים. המשרד יוודא כי הזכאים יופנו למקומות המתאימים".
מלשכת שר הבריאות נמסר: "השר ניגש למפגינים, שוחח איתם ואף הזמין אותם לפנות אליו אישית בנושא".