ריאיון עם מומחה בכיר פרופ' ערן סגל
(צילום: נויל האריס)

האם ישראל תצטרף למדינות אירופה וזן האומיקרון מאיים להתפשט ולשבור את שיאי התחלואה? פרופ' ערן סגל, מרכיב מודל חיזוי הקורונה של מכון ויצמן, אומר הבוקר (א') באולפן ynet, כי התרחיש הסביר ביותר הוא שנראה כאן בקרוב גל תחלואה משמעותי של וריאנט האומיקרון. "אנחנו כמובן לא יכולים, כמו שאף מדינה אחרת בעולם, למנוע בסופו של דבר את כניסת הזן לישראל. אנו רואים ממדינות רבות כבר, באירופה ובארה"ב, קצב התפשטות שלא הכרנו ולא ראינו בעבר, וגם הכפלה של כל יומיים, שלושה של מספרי המאומתים.
"רק להשוואה, גל הדלתא שהיה גל עם הדבקה יותר מהירה מהגלים הקודמים, היה גל שהכפיל כל עשרה ימים. ההבדלים האלה הם הבדלים דרמטיים. זה אומר שמרגע שנראה את תחילת ההתפשטות נראה מעבר של כמה עשרות מאומתי אומיקרון לכמה אלפים ואפילו תוך שבועיים-שלושה לעבור את שיא המאומתים שהיה לנו בגלים הקודמים".
קראו עוד:
בעוד שבועיים, במסיבות סוף השנה האזרחית, נהיה עם מספר מאומתים גדול? "השאלה מתי הגל בדיוק מתחיל. אנו יודעים שיש מאומתי אומיקרון ויש הדבקה בקהילה אבל לא יודעים שהתחילה ההתפשטות, אז לא יודע להגיד שזה יקרה עוד שבועיים. מהרגע שההתפשטות תתחיל (ואולי כבר התחילה, אנחנו לא יודעים) תוך שבועיים שלושה, אנחנו יכולים לשבור את שיאי התחלואה מבחינת מאומתים. השאלה הגדולה שעליה אין לנו כרגע תשובה זה מה תהיה מידת התחלואה הקשה שאנו נראה וכאן יש כרגע דיווחים סותרים מהעולם.
"מצד אחד יש נתונים מעודדים מדרום אפריקה שמצביעים לכאורה על כך שהאומיקרון גורם פחות לתחלואה קשה, אבל מנגד הנתונים הראשונים שיוצאים מאנגליה לא תומכים בזה כרגע ונכון לעכשיו אין עדות מוכחת לזה שהאומיקרון יגרום לפחות תחלואה קשה. אבל זו התקווה. כרגע אסור לבנות על זה וצריך להיערך לגל תחלואה משמעותי. גם אם בסוף האומיקרון יגרום לירידה של פי שניים אולי פי ארבעה בתחלואה קשה, תוך הכפלה אחת או שתיים, אנחנו נאבד את היתרון הזה. הכפלה אחת או שתיים באומיקרון יכולה להיות עניין של שבוע בסך הכל. לכן כדי שנראה גל תחלואה עם פחות חולים קשה, נצטרך שהאומיקרון יהיה הרבה פחות אלים".
1 צפייה בגלריה
בדיקה בדיקת קורונה מהירה במתחם אקספו תל אביב ל ילדים באי פארק הלגו SPACE PARK
בדיקה בדיקת קורונה מהירה במתחם אקספו תל אביב ל ילדים באי פארק הלגו SPACE PARK
מקדם ההדבקה כבר עבר את 1
(צילום: AFP)
ישראל עושה מספיק כדי שלא נגיע למצב הזה? "כל עניין ההגבלות זה לא פתרון אלא דרך לקנות זמן, וזה באמת קנה זמן בכך שהאריך את המועד שהגל יתחיל. אבל בסוף הגל יתחיל. הבעיה היא שקניית הזמן אמורה להיות מנוצלת לפתרון ארוך טווח – התחסנות האוכלוסייה. לצערי, כאן אנחנו לא מצליחים, מבצע החיסונים מדשדש עד כדי כמעט ולא קיים. יש לנו שלושה מיליון אנשים שצריכים להתחסן, בתוך זה מיליון ילדים שקצת יותר ממאה אלף התחסנו, קצת מעל 10%. יש מיליון מאתיים אלף ישראלים שלא קיבלו את הבוסטר, יש מאות אלפים שלא התחסנו בכלל. ככל שעובר הזמן יש יותר אנשים שמצטרפים למעגל האנשים שאצלם דעך החיסון והם צריכים לקבל אותו ולכן לא ניצלנו את השבועות היקרים שהיו לנו. אני חושב שאנו צריכים לראות כרגע מאות ניידות חיסון מנגישות את החיסונים בייחוד ביישובים שבהם פחות התחסנו, בבתי הספר. צריך לתמרץ באופן חיובי להתחסן כמה שיותר, זה מגן עליהם ברמה האישית".
יכול להיות שכדי להעלות את רף החיסוניות נצטרך להתחסן בחיסון רביעי בתחילת השנה? "יכול להיות, זה דבר שכרגע נשקל. באופן כללי אנו רואים מדינות באירופה שמקדימות את הבוסטר משישה חודשים לשלושה עד ארבעה חודשים. אני חושב שזה משהו שהרופאים והצוות לטיפול במגפות ישקלו בזמן הקרוב. בסופו של דבר אנחנו יודעים מהגלים הקודמים שנהיה חייבים לעצור את גל התחלואה. בסוף גם את המאומתים נצטרך לעצור, כי לא נוכל לראות מספר מאוד גדול של מאומתים פה, כי גם ביחס המרה נמוך יותר זה עלול להציף את בתי החולים.
"ברמה האישית אנשים צריכים לדעת שאם גל האומיקרון אכן יקרה בישראל וכרגע זה התרחיש הסביר, מספר האנשים שיפגשו ברמה היומיומית, ועשויים להדביק אותם זה מספר גדול. התחסנות תגן עליהם גם מהדבקה ועוד יותר מתחלואה קשה, וללא ספק זה מה שכל המדענים בעולם אומרים, הדבר הנכון לעשות זה להתחסן".
כרגע סף החיסוניות בישראל לא מספיק על מנת למנוע את גל האומיקרון, ניתן לומר זאת בבירור לא? "אני מעריך שאת צודקת. מקדם ההדבקה הנוכחי הוא כבר מעל 1, זה בעצם אומר שההתנהלות שלנו היום, סך ההתנהלות אל מול רמת החיסוניות שיצרנו במדינה, לא מצליחה לבלום גם לא את גל הדלתא שהוא עדיין הגל השולט. ואומיקרון, אנו יודעים שמידבק הרבה יותר, וכרגע במצב הנוכחי כניסת זן יותר מידבק, ברור שתעלה את מקדם ההדבקה מעל 1, ואפילו בצורה משמעותית. כדי לאזן זאת נצטרך לראות חלקים מאוד גדולים מהאנשים שלא התחסנו - מתחסנים. כרגע זה לא קורה".
היית ממליץ לסגור את נתב"ג ולהפוך את כל המדינות לאדומות לאלתר? "כל הפתרונות של הגבלות קונים לנו זמן, אבל זה לא ימנע את גל התחלואה שייתכן שכבר מתחיל להתפשט. הדבר החשוב ביותר כרגע זה לצאת מתוך הנחה שגל האומיקרון כאן או שיהיה כאן מאוד בקרוב – וצריך להתכונן אליו – ולכן להשקיע את כל המאמצים, החשיבה והפעולות בלגרום לכמה שיותר אנשים להתחסן. לדעתי שם אנחנו צריכים למקד את המאמצים".
אם מקדם ההדבקה עולה עוד לפני שהגל התחיל, זה אומר שיש דעיכה בבוסטר? "אני לא חושב שאנחנו יודעים לומר שיש דעיכה בבוסטר, זה כמובן דבר שייחקר ואנחנו נדע בקרוב. ישראל למעשה תהיה המדינה הראשונה שתדע, בגלל שאנחנו הראשונים שקיבלו את הבוסטר. אני חושב שזה אומר שאנחנו באיזשהו סף של שילוב כנראה כמה גורמים, שגרמו למקדם ההדבקה לעלות מעל 1. זה שילוב של עייפות הציבור, פחות הקפדה על הנחיות, ודעיכה שאפילו בלי הבוסטר אנו יודעים שמתרחשת. למשל אם ניקח את בני הנוער – 700 אלף המתחסנים בגל הרביעי, שהרבה מהם התחסנו בקיץ, הם כבר מתקרבים לחמישה - שישה חודשים, חלקם מאז שקיבלו את שתי מנות החיסון ואנו יודעים שיש דעיכה. יש מספר גורמים שכנראה גרמו למקדם לעלות, מה שעוד יותר מגביר את הצורך להתחסן".
היית ממליץ כבר עכשיו לשקול מעכשיו את מסיבות השנה החדשה? הגבלות ממשלתיות? "הייתי מקפיד לבצע את האירועים בכלל בישראל במתווים שאנחנו יודעים שאנשים שמגיעים אליהם הם מחוסנים והייתי משקיע את המאמצים בהתחסנות. בסוף אם עושים את החישובים, ההגבלות זה לא הפתרון, זה יכול לקנות זמן, אבל את המאמצים צריך למקד בהתחסנות, זה הדבר שיבלום בצורה משמעותית את גל התחלואה וגם לאורך זמן".