סבטלנה וולמן לאחר ניתוח השתלת הכבד
(צילום: דוברות בילינסון)

בערב פסח ניצלו חייה של סבטלנה וולמן בת 55 שנאלצה לעבור השתלת כבד בהולה לאחר שנטלה משככי כאבים מקומיים בבולגריה. כך נודע ל-ynet. לטענת הרופאים המומחים, יש קשר הדוק בין נטילת משככי הכאבים לקריסת הכבד. הם מתבססים על היעדר רקע של מחלות כבד ובעיקר על תוצאות ביופסיית הכבד שעברה בבית החולים: "הייתי אדם בריא לגמרי עד לפני חודש. הניתוח הציל את חיי. קרה לי נס והיום אני חיה", סיפרה.
"סיפרתי לרופאים על משככי הכאב שנטלתי בטיול בבולגריה והם הסבירו שייתכן שבגלל זה הכבד שלי קרס", אמרה וולמן לאחר הניתוח שעבר בהצלחה. לדבריה, היא נסעה לבולגריה כשהיא בריאה לחלוטין וכאמור ללא כל רקע של מחלות כבד או נטילת תרופות שהיו עלולות לפגוע בתפקוד הכבד שלה. לאחר שובה אובחנה עם אי-ספיקת כבד חריפה. ההתערבות המהירה של הצוות הרפואי בבילינסון הצילה את את חייה.
קראו עוד בנושא זה:
1 צפייה בגלריה
סבטלנה וולמן עברה השתלת כבד בבילינסון
סבטלנה וולמן עברה השתלת כבד בבילינסון
סבטלנה וולמן ולצדה ד"ר אביתר נשר, מנהל מחלקת ההשתלות בבילינסון
(צילום: דוברות בילינסון)
"כשאמרו לי שאצטרך השתלת כבד, הייתי בשוק", הוסיפה וולמן. "סיפרתי לרופאים שנסעתי עם בעלי לחופשה בבולגריה. לא הרגשתי טוב וקנינו תרופות מקומיות נגד כאבים וחום. קיבלתי צהבת וכשחזרתי לארץ פוניתי למיון בבית החולים בילינסון. גילו שיש לי בעיה בכבד, שלא מתפקד כמו שצריך ואמרו שאני צריכה השתלת כבד. לא האמנתי ואמרתי ש'זה לא מקובל עליי, זה לא יכול להיות', עד שהבנתי שאני זקוקה לניתוח הזה, והיום אני נראית ככה אחרי הניתוח שהציל את החיים שלי. תודה לאל שאני חיה היום".
פרופ' אמיר שלומאי, יו"ר החברה הישראלית לחקר הכבדפרופ' אמיר שלומאיצילום: דוברות בילינסון
בנוסף להשתלת הכבד, הושתלו בערב החג עוד שתי כליות בשני גברים. לדברי בית החולים, "למבצע המורכב נרתמו עשרות אנשי צוות בבילינסון: כירורגים, רופאי מחלקת השתלות, מרדימים, צוות סיעוד בחדר ניתוח, מתאמות השתלה, צוות טיפול נמרץ, בנק הדם, סניטרים ואנשי מעבדה".
סבטלנה וולמן סיפרה כי משככי הכאבים שנטלה לא היו מוכרים כלל לרופאים הישראלים. פרופ' אמיר שלומאי, מנהל מחלקת פנימית ד', מומחה למחלות כבד ויו"ר החברה הישראלית לחקר הכבד, מסביר על הקשר בין התרופות לתוצאה הקשה. "אנחנו מניחים שיש קשר בין התרופות שסבטלנה נטלה בבולגריה, לבין הכשל של הכבד", הוא אומר. "זה נתמך גם בביופסיה שעשינו וגם בסיפור שהיא סיפרה ובפרק הזמן בו מתפתחת רעילות בכבד. זה ידוע שיש תרופות שהן רעילות לכבד ולכן חייבים להיות זהירים ולוודא שהתרופה שלוקחים אכן נחוצה".
ד"ר מריוס בראון מנהל המכון הארצי למחלות כבד בבילינסוןד"ר מריוס בראון צילום: דוברות בילינסון
ד"ר מריוס בראון, מנהל המכון הארצי למחלות כבד בבילינסון, הוסיף: "פגיעה עקב שימוש בתרופות מהווה את הסיבה העיקרית לאי-ספיקת כבד חדה בעולם המערבי. יש תרופות שפוגעות בתאי הכבד באופן ישיר בגלל מינון גבוה, כמו למשל בהרעלת פרצטמול". עם זאת, הוא מחדד כי זהו אינו המקרה. "יש גם מקרים נדירים שמערכת החיסון הייחודית של המטופל גורמת לפגיעה מתרופות ספציפיות כמו אמוקסיצילין בשילוב חומצה קלוולנית, דיקלופנק, או ניטרופורנטואין. בין גורמי הסיכון הנוספים לפגיעה בכבד עקב תרופות: השמנה, סוכרת, שימוש באלכוהול, מחלות כבד כרוניות וגורמים גנטיים".
בימים הקרובים צפויה וולמן להשתחרר. "השתלת הכבד הייתה דחופה בגלל ההתדרדרות של הימים האחרונים במצבה של סבטלנה ואי-ספיקה חריפה של הכבד", אומר ד"ר אביתר נשר, מנהל מחלקת השתלות בבילינסון. "כעת היא מרגישה טוב ולהערכתי תשוחרר לביתה בתוך מספר ימים".