תתרגלו לשם "מנת דחף": משרד הבריאות כבר הורה למדוכאי חיסון לקבל את המנה השלישית, שאמורה להקפיץ את רמת ההגנה של מערכת החיסון נגד זן הדלתא החמקמק, בעל יכולת הדבקה פי אלף מזן הקורונה המקורי, ועתה שוקלים במשרד להמליץ על מנת דחף גם לאוכלוסייה המבוגרת מעל גיל 60. אבל מנת הדחף, המכונה גם "בוסטר" נדרשת כמעט בכל חיסון שהוא, מהסיבה הפשוטה שהתגובה החיסונית של הגוף לאחר מנת החיסון הראשונה הולכת ופוחתת עם הזמן, ויש "לעורר אותה" מחדש עם זריקה נוספת.
מנת ה"בוסטר" נדרשת כדי לעורר את מערכת החיסון ליצירת מנגנוני הגנה בתגובה לזריקה. מנות דחף כאלה ניתנות לתינוקות בטיפת חלב, לילדים בבתי הספר, לחיילים לפני הגיוס וגם למבוגרים. למעשה, אין חיסון המאפשר זריקה אחת בלבד, ומנת הדחף הכרחית כדי לשמור על ההגנה החיסונית ההולכת ומתמעטת עם השנים.
קראו עוד:
מנת הדחף מוכרת גם ממרבית החיסונים בעולם, והיא הכרחית כדי לשמר את יכולת ההגנה של החיסון ההולכת ופוחתת ככל שחולפים חודשים ושנים. הנה החיסונים המומלצים כיום למבוגרים ומנות הדחף הנדרשות להם:

הפטיטיס B

איך: בזריקה לשריר.
מתי: בעת הגיוס או כשקיים חשש מהדבקה. החיסון ניתן גם לילדים כחלק מהשגרה. מי שלא חוסן צריך לקבל שלוש מנות חיסון: שנייה לאחר חודש מהחיסון הראשון ושלישית לאחר חמישה חודשים. החיסון בנוסף מיועד לחולי הפטיטיס B.
למה: החיסון מגן בפני נגיף הפטיטיס הגורם לדלקת כבד. זו עלולה להפוך לכרונית ובמקרים קשים גורמת להרס הכבד בתהליך הקרוי שחמת הכבד, ועלולה לגרום גם לסרטן.
איך נדבקים: מהאם לתינוק במהלך הלידה, ביחסי מין, בדקירת מחט מזוהמת ובחשיפה של הריריות לנוזל גוף מזוהם.
כמה זמן מגן החיסון: חמש עד שבע שנים.
מי צריך לחדש את החיסון: הנוסעים לחו"ל ובמיוחד לאזורי המזרח הרחוק, אפריקה ודרום אמריקה, וצוותי בריאות ורפואה.
3 צפייה בגלריה
חיסונים
חיסונים
מנת הדחף מוכרת ממרבית החיסונים בעולם, והיא הכרחית כדי לשמר את יכולת ההגנה של החיסון ההולכת ופוחתת ככל שחולפים חודשים ושנים
(צילום: Shutterstock)

טטנוס

איך: בזריקה לשריר.
מתי: בעת הגיוס לצה"ל ולאחר חתכים עמוקים. ניתן גם לילדים בטיפת חלב ובבית הספר.
למה: מחלת הטטנוס, הנגרמת על ידי החיידק קלוסטרידיום טטני, מאופיינת בהתכווצויות שרירים קשות עד כדי נעילת הלסתות, חנק ומוות. הדבקה בחיידק מתרחשת לאחר פציעה וחדירת נבגי החיידק לזרם הדם.
כמה זמן מגן החיסון: 10 שנים.
מי צריך לחדש את החיסון: מי שלא חוסן בחמש השנים האחרונות ונפצע עם חתך מדמם, או סבל מכוויה צריך להתחסן בתוך 48 שעות מרגע הפגיעה. החיסון מומלץ גם לנוסעים לחו"ל ובמיוחד לאלה היוצאים לטרקים במזרח הרחוק, בדרום אמריקה ובאפריקה, או לאזורים שבהם שירותי הרפואה אינם נגישים.

שעלת

איך: בזריקה לשריר.
מתי: אצל נשים בהיריון, ניתן גם לילדים בטיפת חלב ובבית ספר.
למה: החיידק בורדטלה פרטוסיס גורם למחלה המתבטאת בהתקפי שיעול קשים המתבטאים בהאדמה ותחושת חנק. המחלה עלולה להימשך מספר חודשים כשהטיפול האנטיביוטי אינו מרפא אלא מונע את מעבר החיידק מהחולה לסובבים אותו. בתינוקות מדובר במחלה מסכנת חיים העלולה לגרום גם למוות.
כמה זמן מגן החיסון: חמש עד 10 שנים.
מי צריך לחדש את החיסון: חלק מהמומחים ממליצים להורים המצפים לתינוק להתחסן כדי למנוע את הדבקתו.

פנאומוקוק

איך: בזריקה לשריר.
מתי: חיסון פנאומובקס ניתן למבוגרים מעל גיל 65 ללא צורך בהפנייה, לחולי סוכרת נעורים, ומגיל שנתיים לילדים וצעירים בקבוצות סיכון. החיסון, תחת השם "פרבנר" ניתן גם לתינוקות כחלק מחיסוני השגרה בטיפת חלב.
למה: החיסון מונע הדבקה בזנים אלימים של חיידק הפנאומוקוק הגורם לדלקות אוזניים, דלקות ריאות חמורות, דלקת קרום המוח (מנינגיטיס) וזיהום דם (בקטרמיה).
כמה זמן מגן החיסון: כ-10 שנים.
מי צריך לחדש את החיסון: קבוצות סיכון, ובמיוחד הסובלים מכשל חיסוני, סוכרת נעורים, חסר טחול, או מי שעבר טיפול כימותרפי. בארצות הברית מומלץ לחסן גם מעשנים מעל גיל 19.

פפילומה

איך: בזריקה לשריר הזרוע.
מתי: החיסון מומלץ לכל אישה המקיימת יחסי מין. החיסונים גרדסיל וסרבריקס ניתנים לנערות באמצעות מרשם רופא מגיל תשע, אז ניתן החיסון בשתי מנות בהפרש של חמישה חודשים. אחרי גיל 15 יינתן החיסון בשלוש מנות.
3 צפייה בגלריה
נגיף פפילומה
נגיף פפילומה
נגיף הפפילומה
(צילום: shutterstock)
למה: נגיף הפפילומה האנושי HPV מועבר ביחסי מין, נישא על ידי הגבר ועלול לגרום לסרטן צוואר הרחם וליבלות. החיסון גרדסיל מגן בפני כמה זנים של נגיף הפפילומה הגורמים לסרטן צוואר הרחם וליבלות וניתן לקבל אותו עד גיל 25. החיסון סרבריקס מגן רק בפני זנים הגורמים לסרטן צוואר הרחם, אולם ניתן לתת אותו עד גיל 45. לאחרונה הומלץ גם לגברים לקבל את חיסון הגרדסיל כדי למנוע הדבקת נשים, וגם להומואים - למניעת יבלות בפי הטבעת או באיבר המין.
כמה זמן מגן החיסון: עשרות שנים.

מנינגוקוק זנים A,C,W,Y

איך: בזריקה תת עורית.
מתי: עם הגיוס לצה"ל ושבועיים לפני נסיעה לארצות אקזוטיות. בנוסף ניתן החיסון למבוגרים ולילדים מעל גיל שנתיים הסובלים מטחול לא מתפקד ולמי שעבר כריתת טחול. החיסון מומלץ גם לסטודנטים הגרים במעונות. בארצות הברית נהוג לחסן כבר בגיל 16. בינתיים משרד הבריאות בארץ לא אימץ המלצה זו.
למה: החיסון מכיל תרכובת סוכרית של מעטפת החיידק (קופסית) מנינגוקוק מזנים A,C, Y, W139 אשר גורם לדלקת קרום המוח וזיהום דם. המחלה קטלנית ביותר.
כמה זמן מגן החיסון: שלוש עד חמש שנים.
מי צריך לחדש את החיסון: הנוסעים לארצות אקזוטיות לאחר זמן תפוגת החיסון, חולים מעל גיל שנתיים הסובלים ממחלות טחול או לאחר כריתת טחול.

מנינגוקוק זן B

איך: בזריקה תוך שרירית.
מתי: החיסון אינו בסל הבריאות אך מומלץ לתינוקות, ילדים ומתאים גם למבוגרים הנמצאים בסיכון להדביק או להידבק.
למה: החיסון מגן בפני זן המנינגוקוק B, השכיח בישראל. הוא אושר לפני כשלוש שנים תחת השם "בקסרו" לתינוקות מגיל חודשיים, לילדים ולמבוגרים וניתן תחת מרשם רופא.
לכמה זמן מגן החיסון: שלוש עד חמש שנים.

וריסלה זוסטר

איך: בזריקה תת עורית.
מתי: החיסון מומלץ למבוגרים בני 65 ומעלה, הנמצאים בסיכון למחלה קשה כתוצאה מהדבקה בנגיף "וריסלה זוסטר".
3 צפייה בגלריה
שלבקת חוגרת
שלבקת חוגרת
שלבקת חוגרת
(צילום: shutterstock)
למה: בגיל הילדות גורם הנגיף לאבעבועות רוח. אצל חלק מהנדבקים הוא נותר רדום בגוף במערכת העצבים, ובגיל מבוגר עלול לפרוץ ולגרום למחלת "שלבקת חוגרת" המתאפיינת בחום גבוה, חולשה, כאבי ראש, כאבי שרירים והופעת שלפוחיות מכאיבות ביותר הנקראות "שינגלס". הכאב עז ביותר ועלול להימשך שבועות ארוכים ולעתים גם שנה, במיוחד במבוגרים מעל גיל 50.
כמה זמן מגן החיסון: על פי ההערכות החיסון מגן למשך ח שנים, אולם עדיין לא ידוע אם יש צורך במתן מנה נוספת.