משרד הבריאות מפרסם היום (ב') נתונים על זינוק חד בתחלואת השעלת, מחדד את הנחיות החיסונים וקורא לקופות החולים להציע את החיסון נגד החיידק לנשים הרות ולתינוקות. מתחילת השנה ועד חודש יולי (כולל) נמנו 615 מקרי שעלת, לעומת 18 בתקופה המקבילה אשתקד. 182 מקרים דווחו בחודש יולי לבדו, לעומת 120 בחודש שקדם לו.
משרד הבריאות ממליץ על מתן חיסון לנשים בשליש השלישי להריון, שמאפשר לאשה ההרה לפתח נוגדנים לשעלת ברמה גבוהה ולהעבירם דרך השליה לעובר ברחמה, וכך להעניק לתינוק הנולד הגנה עד שהוא יוכל לקבל את החיסון בעצמו.
2 צפייה בגלריה
חיסון אישה בהריון
חיסון אישה בהריון
נשים הרות נקראות להתחסן
(צילום: shutterstock)
התפרצות מחלת השעלת בילדים שנחשפה לראשונה ב-ynet, גבתה לפני כשלושה חודשים את חייו של תינוק בן עשרה שבועות מאזור ירושלים. רוב מקרי השעלת המדווחים הם ממחוז ירושלים, אולם מקרים רבים דווחו בכל הארץ.
משרד הבריאות מדגיש את חשיבות החיסונים בקבוצות מסוימות. "יש לעודד נשים הרות להתחסן נגד שעלת בין שבועות 27-36 בכל היריון. "מתן חיסון נגד שעלת לנשים הרות נהוגה מזה כעשור, בארץ ובעולם. חיסון זה נמצא בטוח, ומגן על התינוק מזיהום מסכן חיים עד אשר יחוסן בעצמו. בנוסף, יש לעודד חיסון ילדים שאינם מחוסנים, בכל הגילאים, בהתאם לתדריך החיסונים".
קראו עוד:
"מספטמבר 2022 חלה עלייה בתחלואה בשעלת ברחבי העולם", נכתב בפניית משרד הבריאות לקופות ולבתי החולים. "בחודשים האחרונים דווחו מספר מוקדי התפרצות בקנדה, דנמרק, הפיליפינים, מלזיה, דרום אפריקה ובוליביה, כל אחת מהן עם מאות מקרים. מדינות בהן ניכרת תחלואה נמוכה יותר (מקרים בודדים עד עשרות מקרים) הן ארה"ב, אוסטרליה, וניו זילנד". באשר לישראל צוין כי "ישנה מחזוריות במגמת התפרצויות השעלת, כאשר בכל 5-4 שנים אנו עדים לעלייה בתחלואה".
2 צפייה בגלריה
חיסון חיסונים תינוק תינוקות קורונה
חיסון חיסונים תינוק תינוקות קורונה
לחסםן תינוקות משעלת
(צילום: shutterstock)
עוד נכתב: "בחודשים האחרונים אנו עדים לעלייה שכזו בשיעורי התחלואה ובמקרי האשפוז על רקע שעלת. רוב המקרים המדווחים הם ממחוז ירושלים, אך דווחו מקרים בכל הארץ. ההדבקה גבוהה בעיקר באזורים של אוכלוסייה צפופה עם שיעורים נמוכים של קבלת חיסוני השגרה. התחלואה המשמעותית ביותר ורוב האשפוזים הם בקרב תינוקות לא מחוסנים בני פחות מחצי שנה".
על פי נתונים שפורסמו לאחרונה ב-ynet מגמת הירידה החדה ביתר בחיסוני הילדים נרשמה באזור ירושלים. על פי הנתונים, בעוד ש-98 אחוז מילידי 2017 חוסנו בחיסון המרובע, בשנת 2022 הנתון עמד על 91.5 אחוז. בחיסון המחומש נרשמה ירידה חדה יותר: בשנת 2017 92.7 אחוז מהילדים חוסנו לעומת 78.7 אחוז בלבד ב-2022.
משרד הבריאות מזכיר כי שעלת היא מחלה מסוכנת במיוחד לתינוקות עד גיל חצי שנה שעלולה לגרום לסיבוכים ולמוות. החיסון שניתן לתינוקות מגיל שישה שבועות מספק הגנה נגד מספר מחלות, כולל שעלת ופוליו.
המשרד מדגיש את חשיבות מתן חיסוני השגרה נגד מחלות זיהומיות שחלקן עלולות לגרום לסיבוכים קשים ולמוות. הקפדה על חיסוני השגרה חשובה לטובת מניעת התפרצויות של תחלואה בקרב הילדים וסביבתם.