במהלך הקורונה יצא לי לשחק במונופול עם הילדים. הצעיר בן התשע אוהב לשמור על הכסף שלו נזיל - לא קונה שום דבר, מתלהב כל פעם מחדש מהמאתיים שקל שהוא מקבל כשהוא משלים סיבוב. הבכור בן ה-16 מתנהג כמו מולטי מיליונר. קונה בתים, אמצעי תחבורה, מלונות – בכל הזדמנות שיש לו.
קשה להכריז על מנצח במשחק מונופול (זו אחת הסיבות שאני לא מתה על המשחק הבלתי נגמר הזה), אבל כל פעם שאני משחקת איתם, אני פושטת רגל. איזה מזל שבחיים אני יותר מחושבת.
3 צפייה בגלריה
משחק
משחק
האחד חוסך, השני קונה מלונות
(צילום: shutterstock)
גם בחיים האמיתיים אנחנו מוצאים את עצמנו מתעסקים לא מעט עם הילדים בכסף – "אבא, תקנה לי את המשחק הזה", "אמא, תני לי כסף לסרט", או ההתלבטות כמה דמי כיס צריך ונכון לתת להם בכל גיל.

כמה כסף כל ילד צריך?

בחודש דצמבר השנה החלטנו לערב את הילדים בתכנון התקציב המשפחתי. במקום לקבוע מראש מה דמי הכיס של כל אחד, ניתן להם לבדוק כמה כסף הם צריכים. כל ילד קיבל דף והתבקש לערוך רשימה של כל הפעילויות שלו, המתנות שחשב לקנות, היציאות הקבועות ולתת לכל אחת מהן תג מחיר.
כל ילד בדק "כמה הוא עולה לנו" או כמה כסף הוא צריך כדי לקנות את כל הדברים שתכנן השנה. אחרי שהשארנו ברשימה רק את ה"מותרות" (הורדנו חוגים, בגדים ופעילויות עליהם הגיוני שאנחנו נשלם), הגדרנו לילדים מה התקציב של כל אחד בהתאם לגיל הילד ומה שנראה לנו סביר.
השלב שבו הילדים הכפילו הוצאות קבועות שתכננו, כמו יציאה לסרט פעם בשבועיים עם פופקורן ושתייה והבינו שהם צריכים למצוא דרך לממן כמעט 400 שקלים חודשיים רק על סעיף זה, היה השלב של נפילת האסימונים.
זה גם היה הרגע שבו הילדים הפכו להיות מאוד יצירתיים בניסיון להגדיל את ההכנסה שלהם – בייביסיטר, שטיפת מכוניות, הוצאת כלבים לטיול וכל מיני רעיונות של מכירות מוצרים באינטרנט, פתיחת ערוץ יוטיוב/אינסטגרם ועוד.
3 צפייה בגלריה
פופקורן
פופקורן
מי משלם על כל הטוב הזה?
(צילום: shutterstock)
הילדים הבינו, שכדי לקנות את מה שהם רוצים, הם צריכים לדאוג גם להכניס כסף, ושכמו שיש רשימת מטרות של כל החלומות שרצו לעצמם – כך יש גם יעד הכנסה חודשי שהם צריכים לדאוג לעמוד בו, או שיצטרכו לדחות חלק מהחלומות.

ללמוד להתנהל בעולם האמיתי

חשוב לציין שלא מדובר פה על מצב של ירידה מתחת לקו העוני, ואנחנו עדיין לא שולחים את הילדים לעשות השלמת הכנסה. מדובר פה על הזדמנות נפלאה לנו ההורים לתת לילדים חינוך פיננסי מגיל צעיר שיועיל מאוד בגיל מאוחר יותר.
כמו בכל תחום בהורות, אנחנו מחנכים הכי טוב דרך דוגמה אישית. אם נסתיר מהילדים דילמות כלכליות איתן אנו מתמודדים, נפסיד פעמיים. פעם ראשונה, בכך שתהיה לנו "דליפה" בסירה המשפחתית - ילד שלא מודע לתקציב ידרוש דברים לעצמו או ישתמש בכסף ללא חשבון. פעם שנייה, נפסיד בכך שנפספס את ההזדמנות ללמד אותו להתנהל בעולם האמיתי.
קראו עוד:
בעבר לא דיברו עם ילדים על כסף אבל השינויים בתרבות הצריכה מחייבים שינוי בשיח הביתי. בבית שבו גדלתי לא דיברו על כסף. מעולם לא ידעתי כמה אבא שלי מרוויח ובטח שלא ידעתי כמה עלתה הדירה שההורים שלי קנו.
מדיניות דמי הכיס הייתה מדיניות של "ארנק פתוח". כשהייתי צריכה משהו, ביקשתי רשות, הלכתי למגירה שבה היה ארנק עם כסף מזומן והוצאתי לי כסף לפי הצורך. כמובן שההחלטה לגבי האם וכמה כסף אני יכולה לקחת עבור בילוי או קנייה מסוימת הייתה שרירותית ותלויה בשאלה משמעותית אחת – האם ההורים שלי חושבים שההוצאה הגיונית/הכרחית או לא.
3 צפייה בגלריה
ארנק
ארנק
ילד שלא מודע לתקציב ישתמש בכסף ללא חשבון
(צילום: shutterstock)
ההתמודדות האמיתית שלי עם כסף התחילה רק כשיצאתי מהבית והתחלתי להרוויח משכורת בעצמי. רק אז, לאט לאט ובכוחות עצמי, למדתי מה אפשרי עבורי ומה לא. אבל האמת היא שאי אפשר להשוות את עולם הצרכנות שבו אנחנו גדלנו לעולם שבו גדלים הילדים שלנו.
החשיפה הגבוהה שלהם לפרסומות ולקידומי מכירות, הפיתוי היומיומי ברכישות האון ליין והמעקב אחר מובילי דעה וצרכנות באינסטגרם וביוטיוב, מחייבים אותנו ההורים לשנות אסטרטגיה ולסייע להם בקבלת החלטות חכמות וזהירות בתחום הצרכנות. כמובן ששיתוף הילדים בכמה אנחנו מרוויחים, על מה אנחנו מוציאים כסף, או כמה עלה לנו הבית, צריך להיות מותאם לגילם.

הילדים רואים אותנו ומאמצים הרגלים

יש דרכים רבות ויצירתיות לחנך מגיל צעיר לצרכנות נבונה ומודעות לכסף. בצהרון של הבן שלי החליטו ללמד את הילדים להתנהל עם תקציב. המדריכים פרסמו רשימה של פעולות בעבורן ירוויחו הילדים כסף משחק ("זוקינים"). במקביל, הם פרסמו רשימה של דברים אותם הילדים יכולים לרכוש. הפעולות היו חינוכיות, כמו לאכול צלחת עם ירקות בצהריים, לעשות שיעורים וכו'. הדברים שפורסמו לרכישה היו משחקים משומשים, ברד או חטיפים.
כבר בשבוע השני של המשחק נדהמתי לגלות שללא כל הכוונה, הילדים התחילו להתנהל כמו גדולים. הם התאגדו לקבוצות, חסכו בשיתוף ואפילו נתנו הלוואות אחד לשני. מסתבר, שבכל גיל יש דרך מתאימה ללמד חינוך פיננסי, והילדים החכמים שלנו רואים, לומדים ומאמצים הרגלים שישמשו אותם בעולם האמיתי.
אל תפספסו הזדמנויות לחנך את הילדים שלכם לצרכנות נבונה ומושכלת. בפעם הבאה שאתם שוקלים אם להסתיר את תלוש המשכורת מהמתבגר, זכרו שבעתיד גם הוא יצטרך להתמודד עם תלוש משלו.
כשעולה התלבטות אמיתית בבית, כמו האם ירידת השכר, בעקבות משבר הקורונה, מחייבת לשקול מחדש את חופשה הקיץ השנתית, על אף החשש הטבעי לערב את הילדים, גם זו יכולה להיות הזדמנות טובה לחינוך לצרכנות נבונה כבר מגיל צעיר.