פרופ' רהב על האומיקרון: "הדבקה פי שלושה יותר בקרב משפחות"
כשאיחוד האמירויות ושש מדינות אירופה כבר ברשימת המדינות האדומות, לצד דעיכה ברמת החיסוניות, גובר בארץ החשש מגל תחלואה חמישי. פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי שיבא בתל השומר, אמרה היום (ה') לאולפן ynet: "האומיקרון מתפשט יותר בכל העולם. הזן מידבק הרבה יותר, זה ברור. אנחנו יודעים שבקרב משפחות, ההדבקה היא בערך פי 3.2 יותר מאשר בדלתא. בקרב אנשים שנמצאים ביחד, לא משפחות, אומיקרון מידבק פי שניים או אפילו יותר לעומת דלתא".
פרופ' רהב מציינת את רמת החיסוניות הנמוכה היום בישראל: "ולא רק בילדים. כשאנחנו מסתכלים על אחוז האוכלוסייה בארץ שמחוסנת לחלוטין, זה בערך 63% - זה הרבה מתחת למדינות אחרות. אנחנו נמצאים די בתחתית של החיסונים. בהתחלה היינו מדהימים, היום לא כל כך".
קראו עוד:
לשאלה למה נדרש כבר עכשיו לסגור את הגבולות ולהחיל תו ירוק בקניונים, כשמצב התחלואה בישראל יציב למדי, השיבה פרופ' רהב: "בפנדמיות צריך לעשות עבודה מהירה, התערבות מהירה, כי אם לא עושים התערבות מהירה אז אוי ואבוי. ואני אזכיר לכם מה שהיה בסגר הראשון, כשכולם התנגדו לסגר אבל עשינו את הסגר בגלל איטליה. איטליה חצתה אז את יכולת האשפוזים שלה והגיעה לכן למצב כזה נוראי, שאנשים בגיל 60 ומעלה לא זכו להיות מאושפזים, אנחנו לא רוצים שזה יקרה כאן".
פרופ' רהב התייחסה גם לדשדוש בחיסונים: "קורע לב לראות אנשים חולים כל כך קשה לא מחוסנים, אני באמת לא מבינה את זה. ונכון, צריך לעשות יותר, אני חושבת שזה צריך לבוא מרופאי המשפחה. לפני יומיים נתתי הרצאה לרופאים במכבי וביקשתי: 'קחו את כל האנשים שלא התחסנו במרפאה שלכם, שבו איתם, תדברו אחד לאחד לבדוק למה, מה קורה פה'".
אנחנו עלולים לראות תפוסה מלאה ואפילו יותר מזה בבתי החולים בקרוב? "אני לא יודעת. מה שברור זה שהווירוס כל כך מידבק, אז יש סיכון שתהיה גם תחלואה קשה. המצב בארץ הוא כאילו הכי מסוכן, כי אנחנו קיבלנו קודם את הבוסטר, ומאוד יכול להיות שרמת החיסוניות שלנו יורדת. וכן, יש סיכון שאנשים שקיבלו בוסטר לפני חמישה חודשים או חצי שנה יחלו בצורה קשה כי אלו אנשים מבוגרים".
פרופ' רהב עדיין לא רואה גל תחלואה חמישי באופק: "לבוא ולהגיד כמה האומיקרון משפיע על אשפוזים בבתי חולים? עדיין אין לנו נתונים ואני מקווה שלא יהיה לנו".
בשיבא עוקבים אחרי רמת החיסוניות של מקבלי הבוסטר ומתחילים לבדוק אפשרות של חיסון רביעי. "לשמחתנו, אין עדיין עלייה של ממש בתחלואה בקרב מי שקיבלו בוסטרים, ואין נתונים על עלייה באשפוזים", אומרת פרופ' רהב, "ברור שרמת הנוגדנים יורדת, זה קורה אחרי כל חיסון, גם לא לקורונה, אז זה צפוי. וצריך גם לבדוק את החיסון התאי, לא רק את רמת הנוגדנים. אתמול הייתי בדיון של ארגון הבריאות העולמי, והראו שם שמערכת החיסון התאית שלנו ממש טובה גם כנגד האומיקרון. אולי זה מסביר באמת את התחלואה הלא קשה שאנחנו רואים עד עכשיו. אבל עוד מוקדם להגיד".

חיסוני הילדים: "זה לא עובד כמו שציפינו"

"חיסוני הילדים לא עובדים כמו שציפינו", מודה פרופ' רהב, "אני אפילו לא בטוחה שההורים מפחדים, אלא שהם לא חושבים שזה כל כך דחוף, כי 'התחלואה נמוכה ואין כל כך בעיות'. היא סבורה שדרושה יותר הסברה: "מה שמוביל הורים להתחסן זה באמת מידע. מיליונים התחסנו בארה"ב בלי שום עדויות לתופעות לוואי משמעותיות, מעבר למעט תופעות מקומיות. אין עדויות לדלקת שריר הלב בילדים ובאמת זה בסך הכול נשמע נורא בטוח".
את מסכימה איתנו שבינתיים זה כישלון? "בוא נגיד שזו רמה נמוכה. הרמה של החיסוניות בארץ בילדים היא נמוכה, ולא רק בילדים".
וזה מה שעלול להוביל אותנו לגל חמישי? "כן, בהחלט".
פרו"פ אדלר על חובת תו ירוק בקניונים
גם פרופ' יהודה אדלר, קרדיולוג ויועץ לרשויות המקומיות בענייני קורונה, התייחס היום באולפן ynet לכישלון מבצע החיסונים: "אתה יודע מתי כל מבצע החיסונים קרס? ביום שבנט אמר 'הגל הזה מאחורינו'.
פרופ' אדלר דיבר על התו הירוק והצמידים בקניונים: "תו ירוק הוא נכון בקניונים. אלו שחוסנו לא צריכים לסבול מאלו שלא חוסנו, וצריך לשמור על הבריאות של כולנו. אבל צריך להיות פרקטיים. צריכה להיות הסברה נכונה ואכיפה נכונה. אנחנו צריכים לבקש מהשלטון שלנו קצת היגיון בהחלטות שלו, ולא להפוך כל החלטה שמונה פעמים. בלי פאניקה והיסטריה. זה פשוט לא הולך ככה ומקרין חוסר ביטחון בציבור. מצבנו לא טוב, לא מבחינת ההסברה ולא מבחינת האכיפה".
הוא הוסיף: "יש כאן נתק מוחלט. ההחלטות האלה גורמות רק ליותר חוסר אמון בשלטון. אי אפשר יום אחד להחליט ככה, אחרי שעה להחליט אחרת. אי אפשר להגיד 'אל תטוסו לחו"ל' ולטוס לחו"ל. חבר'ה, זה לא הולך ככה. אי אפשר להגיד ששני ילדים נפטרו בבריטניה מאומיקרון כשלא דובים ולא יער. אי אפשר להגיד 'מצב חירום' כשאין מצב חירום".