"אל תתבייש, היה עצוב. אל תצטער, אם תצטער: זאת היא עונה כזאת, חבוב, זה רק הסתיו וזה עובר"...
כך שר אריק איינשטיין בקול הקטיפתי שלו, ומזכיר לנו שהסתיו מביא איתו לפעמים גם הלך נפש כזה. של עצבות, של התכנסות. אולי בגלל זה נבחר צמד המילים "מצב רוח", כדי לתאר את המצבים הרגשיים המתחלפים שלנו. גם הרגשות אנושיים, בדיוק כמו הרוח, באים והולכים. הם לא עומדים במקום.
הסתיו המבצבץ, והרוחות שמגיעות איתו - מביאים הזדמנות מצוינת לדבר על אחד משרירי הנפש הכי חשובים לנו - היכולת להיות גמיש. לדעת להשתנות יחד עם תנאי המשחק המשתנים, להתאים את התגובה שלנו לתנאי הסערה.
1 צפייה בגלריה
שירלי יובל יאיר
שירלי יובל יאיר
להתאים את התגובה לתנאי הסערה. שירלי יובל-יאיר
(צילום: שרון שחר)
בתלמוד מופיעה המלצה מצוינת לתפקוד בסערות מזג האוויר, ובסערות החיים בכלל. "לעולם יהא אדם רך כקנה ואל יהא קשה כארז", כך נכתב במסכת תענית.
משל הקנה והארז מתאר את הארז, הוא אחד העצים החזקים ביותר שיש, העומד יציב וחזק כמעט מול כל פורענות, למעט מצב שבו מגיעה רוח דרומה חזקה. רוח כזו שוברת אותו בבת אחת. הארז הוא גם מהעצים שאם הם נשברים, הגזע שלהם לא מתחלף, לא צומח מחדש. הארז אם כן, עובר בין שני מצבים: הוא או חזק או גמור.
קנה הסוף לעומת זאת, זה העדין החוטי, הוא צמח שרדן בצורה יוצאת דופן, הוא עומד כמעט בכל תנאי, הוא שולח שורשים לעומק ולרוחב, הוא צומח על מצע יבש וגם על רטוב. זוכרים שהוא היה צץ לנו בין הבלטות במלתחות של הצבא?
הקנה הזה הדקיק מרכין ראש כשמגיעה רוח דרומית ומתרומם חזרה כשעובר זעם. הוא יודע לעבוד עם הרוח, להתגמש לנוכח מצבי החיים המשתנים.
לעוד טורים של שירלי יובל-יאיר:
לכל הטורים של שירלי יובל-יאיר - לחצו כאן
גמישות פסיכולוגית משמעותה שיש לנו מספר תגובות אפשרויות למציאות ולא אחת אוטומטית שמופעלת תמיד. כשאנחנו מצליחים למצוא כמה פתרונות שונים לאותה בעיה, כשאנחנו יודעים לשרטט מסלולים שונים בדרך אל היעד, כשאנחנו מוצאים חלון להשתחל דרכו אחרי שדלת נטרקה בפנינו.
אם אנחנו פוגשים את המציאות שלנו עם נוקשות ועם תנאים מוקדמים מראש - של "איך הדברים היו אמורים להיות", אנחנו נידונים לסבל ולאכזבות בלי פוסקות: גשם ירד באמצע החופשה ביוון, הבוס יתגלה כאיש בלתי נסבל וינפץ את כל מה שחשבתי על המשרה הנחשקת שזכיתי בה, חיי הנישואין יתבררו ככאלה שיש בהם גם ימים מעוננים, רחוק מהבטחת ה"חיים באושר ועושר עד עצם היום הזה", המנה שכולם היללו תהיה תפילה לחיכי - שוב ושוב החיים יפתיעו אותי ויעבדו לא כמו התוכנית.
גם גמישות נפשית היא שריר שניתן לטפח ולאמן. להתאמן למשל בלהסתכל על אותו דבר מנקודות מבט שונות, להכריח את עצמנו לחשוב על פתרונות נוספים לבעיה ספציפית שניצבת מולנו.
גמישות נפשית תאפשר לנו בעת סופה גם לדעת להיחלש, לבקש עזרה, להגיד "אני לא יודע", לבקש ללמוד גם מאחרים, לאפשר לאחרים להיות עוגן עבורנו.
מי שחייב להעמיד פני "ארז", כזה ששום דבר לא יכול לקרות לו, עשוי לעבור בבת אחת ממצב של חזק - לשבור.
גמיש הוא אם כן, החזק האמיתי.
שירלי יובל-יאיר היא פסיכולוגית סופרת ומוזיקאית, בפודקאסט שלה "ליהנות מהדרך" היא מזמינה אנשים לשיחה על החיים ועל איך לחיות אותם, על המנגנונים הבריאים שכדאי לבנות לעצמנו על מנת למצוא שיווי משקל נפשי בעידן סוער