(צילום: שחר גולדשטיין)
בריטניה החלה הבוקר (ג') במבצע חיסונים, ובישראל נערכים לתחילת החיסונים בקרוב: פרופ' דודי גרינברג, מנהל היחידה למחלות זיהומיות בילדים בבי"ח סורוקה ויו״ר החטיבה לרפואת ילדים בבי"ח סורוקה מקבוצת הכללית ורן סער, מנכ"ל שירותי בריאות מכבי, מסבירים באולפן ynet על אתגר החיסונים והיעד שהציבו לעצמם לחיסון האוכלוסייה בישראל.
לדברי סער, האתגר הגדול הוא בעיקר הסברתי. "יש הרבה מאוד קולות שקוראים לא להתחסן, ואנחנו צריכים להוביל את הקריאה למען החיסון. כולנו צריכים לתת דוגמה אישית. כל המנהיגות המקצועית, מנהלי ביה"ח, משרד הבריאות וכמובן המנהיגות הפוליטית. הממשלה צריכה להחליט על תמריץ למי שיתחסן כמו למשל, מעבר בטוח למופעים, לאירועים, לטיסות ועוד. רק במצב כזה, תהיה היענות גדולה לחיסון".
פרופ' גרינברג מוסיף כי יש צורך להעביר את המסרים הנכונים. "ככל שנהיה יותר שקופים, ככל שנעביר את המסרים הנכונים, אנשים יבינו שהם צריכים להתחסן".
בנוגע ללוגיסטיקה של חיסון מאסות גדולות של אוכלוסייה, השניים אומרים כי ניתן להגיע ליעד של שני מיליון מחוסנים בשישה שבועות. "חשוב להבהיר כי בשלב הראשון ילדים לא יהיו בין המחוסנים, בגלל שהחברות עוד לא בדקות את השפעתם עליהם", אומר פרופ' גרינברג. "האוכלוסיות שיתחילו יהיו האוכלוסיות בסיכון, אוכלוסיה מבוגרת עם מחלות רקע. קופות החולים יודעות איך להגיע למבוטחים הללו".
סער מוסיף כי ברמה הפרקטית, כדאי לנצל את המומנטום ולחסן את כולם. "אמנם צריך לעשות זאת על פי התעדופים של משרד הבריאות, אבל לחסן את כולם זה חשוב מאוד. אנחנו מסוגלים לחסן כ-25 אלף אנשים ביום, הכללית יכולים לחסן עוד כ-40 אלף ביום, וגם שאר הקופות יחסנו. היעד של שני מיליון בשישה שבועות נראה ריאלי מאוד, כאמור הכל תלוי בהיענות האנשים".
הוא מוסיף כי לגבי מתחמי החיסונים, הקופות נערכות לקראת פתיחת מתחמים מאוד גדולים כמו דרייב-אינים או באולמות גדולים. "הכוונה כמובן תהיה להפריד את הבריאים מהחולים. חשוב, אנחנו מתכוונים גם להכניס ניידות לתוך השירות כך שנוכל להגיע לכל נקודות הקצה בארץ באמצעות ניידות".

ובמקביל להמתנה חיסונים, 1,837 נדבקים חדשים בקורונה אובחנו אתמול (ב') - המספר הרב ביותר מאמצע אוקטובר. אתמול נערכו כ-66 אלף בדיקות, מהן 2.8% היו חיוביות (3.2% ללא בדיקות סקר). בבתי החולים מאושפזים בסך הכול 562 חולי קורונה, בהם 315 במצב קשה. 107 מהם מונשמים. מפרוץ המגפה נפטרו 2,924 ישראלים שנדבקו בנגיף.
מדו"ח מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה של אמ"ן עולה כי מחריפה העלייה במספר המאומתים החדשים - יותר מ-1,400 נדבקים ליממה בממוצע שבועי לצד עלייה בשיעור הבדיקות החיוביות, למרות הגדלת היקף הבדיקות בשבועות האחרונים. בימים האחרונים ניכרת עלייה גם בשיעור החולים החדשים במצב קשה ותחילת עלייה בתמותה, מדדים שמאחרים להגיב, אך נראה כי החלו גם הם בעלייה מחודשת.
אתמול החליט קבינט הקורונה על הטלת סגר לילי החל מיום רביעי הקרוב ועד 2 בינואר, שיכלול גם הגבלות תנועה. שעת תחילת הסגר ומהות ההגבלות ייקבעו בישיבת הממשלה שתתכנס הערב.