בשיתוף מאוחדת
ד"ר רפי המבורגר עוד זוכר את הרגע בו נחשף לראשונה לקשיים של חברי הקהילה הגאה שמגיעים לקבל טיפול רפואי, כשזה הגיע אליו הביתה. "לפני כמה שנים הבן שלי סיפר שהלך לרופאה ששפטה אותו על עצם היותו הומו. היא שאלה אותו: 'למה אתה עושה דברים כאלה?' ועוד שאלות לא נעימות המעידות על חוסר ידע משווע. התקשיתי להאמין שזה עדיין קיים. כמובן שהוא לא חזר אליה לבדיקה נוספת". הדוגמה הזו היא אחת מיני רבות איתן נאלצים להתמודד חברי הקהילה הגאה מדי יום, בעיקר מול צוותי רפואה שלרוב לא מבינים את המשמעויות וההשלכות של הערות אגביות מסוג זה. "בשנות ה-70 וה-80 עוד לא הייתה מספיק מודעות בקרב הרופאים, אבל להפתעתי גם היום יש רופאים שיפוטיים לגבי העדפות מיניות של מטופלים, שמבלבלים בין תפקידם המקצועי לדעותיהם האישיות. מבחינתי, אצא למלחמה על הזכויות שלהם".
3 צפייה בגלריה
ד"ר רפי המבורגר
ד"ר רפי המבורגר
ד"ר רפי המבורגר עם שר הבריאות היוצא ניצן הורוביץ
(צילום: יריב עראמי)
הסיפור האישי הזה הביא ד"ר המבורגר, רופא מומחה ברפואת המשפחה, לחבור אל ד"ר דוד ששה, מומחה למחלות זיהומיות, ולהקים יחד את מערך שירותי הלהט"ב במאוחדת. "התקשורת מלאה בידוענים ובמצליחנים שהם מהקהילה הלהט"בית, ועדיין הומופוביה היא תופעה שלא נעלמה מהעולם", אומר ד"ר ששה, שכיום הוא גם מנהל מערך שירותי הלהט"ב במאוחדת. "המטרה שלנו היא להעניק טיפול שתואם לתפיסה וההעדפה המינית של המטופל מבלי לשפוט אותו, כך שאורח החיים שלו לא ייתפס על ידי הצוות הרפואי כמשהו שצריך להתנצל עליו או להסביר אותו. זה לכאורה אמור להיות הסטנדרט, מאוד מובן מאליו. אבל אנחנו עדיין רחוקים מזה".
מערך השירותים המותאמים אישית לקהילה הגאה, שהושק לאחרונה במאוחדת, מנגיש מגוון טיפולים ושירותים רפואיים ייחודיים לקהילה בכל המרפאות בתל אביב, בנוסף לשירותים היברידיים הניתנים אונליין. בין השירותים הקיימים: מרפאת נשים המתמחה בקהילת הלהט"בית והטראנסית, מרפאת STD המטפלת בזיהומים העוברים במגע מיני, מרפאת אנדוקרינולוגיה לטיפול הורמונלי לטראנסים, רפואת משפחה וילדים למשפחות גאות, שירותי פסיכיאטריה, סיעוד ועוד. "מדובר במהלך חשוב שיסייע לצמצם פערים בין קבוצות שונות באוכלוסייה, ויחזק את הזכות הבסיסית של כל אדם לקבלת טיפול רפואי שווה", מבהיר ד"ר ששה, "ולכן ישנה חשיבות גדולה להקמת עוד ועוד מרכזים דומים ברחבי הארץ, שייתנו מענה שוויוני ובטוח עבור כל הקבוצות באוכלוסייה".
3 צפייה בגלריה
דוד ששה
דוד ששה
מימין: ד"ר דוד ששה, מנכ"לית מאוחדת סיגל רגב רוזנברג ושר הבריאות היוצא ניצן הורוביץ
(צילום: יריב עראמי)

מפגש רפואי בסביבה בטוחה וללא שיפוטיות

מחקרים רפואיים מראים שבקהילת הלהט"ב משתמשים פחות בשירותי רפואה מונעת, ולכן רבים מהם גם מאובחנים מאוחר יותר ועם מגוון של בעיות רפואיות. "אי אפשר להתעלם מכך שלחברי הקהילה יש צרכים ייחודיים, שגורמים לחלקם להימנע מלגשת למרפאות. הם חוששים מדחייה, מאפליה ומדעות קדומות מצד רופאים והצוות הרפואי בכלל", מסביר ד"ר ששה. "למשל, נשים לסביות מקפידות פחות על ביצוע בדיקות לגילוי מוקדם לסרטן השד וגם לסרטן צוואר הרחם. בקרב הקשת הטראנסית זה מורגש אפילו יותר כי הם סוחבים על הגב קושי גדול של דחייה ואלימות מצד החברה וגם מתמודדים יותר עם דיכאון וחרדה בהשוואה ליתר האוכלוסייה. הם חוששים ממפגשים רפואיים, ולרוב אף נמנעים מהם".
עד כמה חשוב הקשר האישי אל המטופל, מעבר להתאמת השירותים הרפואיים? "חשוב מאוד. יש חשיבות גדולה לומר למטופל שהוא מגיע למקום בטוח וללא ביקורתיות, כך שהמפגש לא יהיה טעון ומאיים. כשמחקרים מראים שרבים מהם דוחים או נמנעים לחלוטין מבדיקות ומטיפולים רפואיים עקב תחושה של שיפוטיות מצד הצוות הרפואי או אפילו רק חוסר הבנה של הצרכים הייחודיים שלהם, אנחנו חייבים לפעול ולהתאים את עצמנו. למטרה הזו בדיוק נולדו המרכזים הללו". ד"ר המבורגר מוסיף כי "חשוב להבין את הבעיות הייחודיות הגופניות מהן הם סובלים, אבל באותה מידה גם לטפל ברובד הרגשי. צריך להיות ערים ומודעים לכלל ההיבטים".
3 צפייה בגלריה
מרפאת מאוחדת להט"ב
מרפאת מאוחדת להט"ב
מרפאת מאוחדת ייעודית ללהט"ב בתל אביב
(צילום: רזיאל רובין)
הרופאים במרפאות הייעודיות עברו הכשרות מיוחדות לשם כך? ד"ר ששה: "בוודאי. בחרנו מראש רופאים מכילים יותר שהם בהחלט מהווים סביבה טיפולית בטוחה. מדובר ברופאים ששנים מטפלים בקשת הלהט"בית. במקביל, אנחנו עושים הכשרות ומפגשים במגוון נושאים. זו רק יריית הפתיחה וכבר חברו אלינו רופאים מירושלים, חיפה ומפרדס חנה, כדי שנוכל להנגיש מטריית שירותים שתהיה פרוסה ברחבי הארץ. ככל שיצטרפו אלינו יותר מטפלים, השירותים יהיו יותר נגישים. מדובר בטיפול רפואי שוויוני, כשהמטרה שלנו כרופאים היא להיות מודעים לצרכים, למכשולים ולבעיות הרפואיות הייחודיות להם. לכן מאוחדת הרימה את הכפפה, ושמה לה למטרה להתאים את השירותים הרפואיים שלה למגזרים ולאוכלוסיות השונות".
"בזכות הפרסומים מגיעים אלינו מטופלים חדשים, חלקם נשלחים על ידי הרופאים שלהם שממליצים על המרכזים שלנו וזו בהחלט הצלחה אדירה", אומר ד"ר המבורגר בגאווה. "אבל זה לא נגמר כאן. האתגר הוא, להיות מעודכן במחלות ובטיפולים שמתחדשים כל הזמן, ולהיות מודע לסטרס הנפשי שהם עוברים. רבים מהם בודדים, לא בזוגיות וחלקם מגיעים ממשפחות שלא מקבלות את העובדה שהם להט"בים. מי שמגיעים מבתים חרדים או ערבים, שם הסכנה לחייהם היא לעיתים מוחשית, מקבלים מאיתנו את כל התמיכה הנדרשת".
מעטפת הליווי שמקבלים המטופלים במרפאות כוללת גם תמיכה רגשית ומנהלתית אל מול הביורוקרטיה הנדרשת. "אנחנו מאפשרים גם ליווי פסיכולוגי-סוציאלי שמשמעותי מאוד עבור אנשים בקרב הקהילה", משתף ד"ר ששה. "אני מוצא משמעות גדולה בכך שמגיעים אלינו מצפון ועד דרום. אני מכיר קהלים חדשים ונחשף לבעיות שמביאות אותם אלינו, בעיקר הקושי לשתף את רופא המשפחה שלהם. אצלנו הם מקבלים מענה מקצועי, זמין ותומך".

"הומופוביה ואפליה עדיין קיימות בחברה שלנו"

ד"ר המבורגר לא דמיין שחייו האישיים יובילו אותו למצוא את פרויקט חייו כרופא, בפיתוח שירותים עבור הקהילה הגאה. "שני הילדים שלי יצאו מהארון. אני זוכר את היום כששי, הבכור שלי, שיתף אותי ואת אשתי. הוא היה בתיכון, ישבנו כולנו במטבח, והוא פשוט אמר שהוא הומו. אשתי ואני תמיד אמרנו ושידרנו לילדים שלנו שלא משנה מה, נאהב אותם באותה מידה, מבלי שידענו מראש לקראת מה אנחנו הולכים. כשהוא היה בן 18, יצאתי איתו למצעד הגאווה בירושלים. דיברנו על הקשיים בהם הוא וחבריו נתקלו כניגשו לרופאים, שהעצימו את אי השוויוניות וחוסר ההכלה והקבלה. ככה הצלחתי להבין לעומק עד כמה רבים מחברי הקהילה סובלים מאי הבנה גם בתחום הבריאות".
על שולחן העבודה של ד"ר המבורגר במרכז הטיפולים בפלורנטין, מתנוסס דגל הגאווה. "חשוב לי להראות למטופלים שאני מחובר לעולמם, גם אם הם לא באמת מכירים את החיבור האישי שלי לנושא. באותה מידה, כשעבדתי בירושלים בקהילה חרדית, שם מקובל לפנות לרבנים כדי לקבל התייעצות, קיבלתי את זה בלי שום בעיה. גם אימצתי את סגנון הדיבור והרבתי להשתמש במונחים שיגרמו להם להרגיש איתי בנוח כמו 'בעזרת השם' ו'אם ירצה השם'. זה נתן למטופלים שלי את התחושה שאני לא זר להם והם לא זרים לי, גם אם אנחנו שונים".
"מאוחדת חרתה על דגלה להתאים שירותים רבים ככל האפשר למגזרים ואוכלוסיות מגוונות, מתוך התחשבות בצרכים הייחודים של כל קבוצה. זה חלק בלתי נפרד מהאג'נדה שלנו, להסיר כמה שיותר חסמים שמקשים לקבל את השירות הרפואי הטוב ביותר. אנחנו עושים זאת עם קהילת הלהט"ב, כמו גם עבור נפגעות ונפגעי תקיפה מינית, עבורם יצרנו מערך רפואי מותאם אישית על ידי הכשרת צוותים ייעודיים; ליווי נשים בהיריון באמצעות אפליקציה ראשונה מסוגה שפיתחנו לניהול מדויק ופרואקטיבי של מסע ההיריון, ועוד שירותים רבים שמותאמים אישית"
ד"ר ששה מסכם: "למרות ההתחשבות שלנו במגוון אוכלוסיות, ולמרות הנוכחות הבולטת של קהילת הלהט"ב בחברה, עדיין קיימות הומופוביה ואפליה, מה שמוביל את חלק מחבריה להימנע ממפגש עם איש צוות רפואי. בזכות מערך השירותים החדש שלנו, ישנה ההזדמנות לעשות את השינוי ולתת לכל אחד ואחת מהקשת הלהט"בית, המטופלים שלנו, לקבל שירות שוויוני ומכיל כמו שמגיע לכל אזרח במדינת ישראל".
בשיתוף מאוחדת