הקופה הגדולה במדינה פועלת בניגוד לנהלים: נהלי משרד הבריאות קובעים שמנהל מרפאה לא חייב להיות רופא. אלא שבשטח, קופת החולים כללית מציעה תפקידים לניהול מרפאות לבריאות הנפש לרופאים בלבד - בניגוד לנהלים אלו.
קראו עוד:
על פי נוהלי המשרד, בכל מרפאה ניתן למנות מנהל שהוא פסיכיאטר, פסיכולוג קליני, עובד סוציאלי בעל הכשרה בבריאות הנפש או איש צוות סיעודי בעל תואר שני בסיעוד שעבר קורס על בסיסי בפסיכיאטריה וצבר חמש שנות ניסיון בתפקיד ניהולי בתחום בריאות הנפש. הנוהל קובע גם שאם מונה למרפאה מנהל שאינו פסיכיאטר, ימונה פסיכיאטר לתפקיד מנהל רפואי שייעץ למנהל בנושאים הרפואיים הנוגעים למרפאה. אולם בפועל, כשפסיכולוגים, עובדים סוציאליים וחברי צוותים סיעודיים מגישים מועמדות לתפקידים הללו, מתברר להם שהתפקידים פתוחים רק לרופאים. אלו מקבלים גמולים ותוספות נדיבות עבור ניהול המרפאות.
"כשכל המנהלים הם פסיכיאטרים, השירות הוא פסיכיאטרי בעיקרו, וכמעט כל המטופלים מקבלים ישר תרופות. שכל המטפלים הם מאותו סקטור, ההטיה בטיפול גדולה. לא כל המטופלים זקוקים לתרופות כקו טיפולי ראשון, פעמים רבות ליווי פסיכולוגי וסוציאלי תחילה - יכולים להיות יעילים יותר"
לנוהל זה, שכאמור מנוגד לנהלים שקבע משרד הבריאות, יש גם היבט נוסף. גורמים בענף טוענים שהובלת המרפאות לבריאות הנפש על ידי פסיכיאטרים גורמת לגישה טיפולית שבהכרח תעדיף טיפול תרופתי על פני ליווי פסיכו-סוציאלי. בנוסף, בפורום הארגונים למען הפסיכולוגיה הציבורית אומרים שהחלטת הקופה מייצרת מצב שבו חוסמים לפסיכולוגים את האפשרות להתקדם.
1 צפייה בגלריה
"כשכל המנהלים הם פסיכיאטרים, השירות הוא פסיכיאטרי בעיקרו, וכמעט כל המטופלים מקבלים תרופות", נטען
"כשכל המנהלים הם פסיכיאטרים, השירות הוא פסיכיאטרי בעיקרו, וכמעט כל המטופלים מקבלים תרופות", נטען
"כשכל המנהלים הם פסיכיאטרים, השירות הוא פסיכיאטרי בעיקרו, וכמעט כל המטופלים מקבלים תרופות", נטען
(צילום: shutterstock)
גורם המעורה בפרטים אומר: "על פניו, בכללית אומרים שהם רוצים את המנהלים הכי טובים ואת השירות הכי טוב, אבל כשאנשים שאינם פסיכיאטרים מנסים להגיש מועמדות, מעבירים אותם מאדם לאדם, ובסוף אומרים להם שהם לא יכולים לקבל את התפקיד. מאחורי הקלעים פועלים ועדי עובדים. גמול הניהול שהקופה משלמת לפסיכיאטרים הוא גבוה מאוד, מדובר בהרבה מאוד כסף. גם פסיכולוגים מקבלים תוספת, אבל היא נמוכה יותר.
"כשכל המנהלים הם פסיכיאטרים, השירות הוא פסיכיאטרי בעיקרו, וכמעט כל המטופלים מקבלים ישר תרופות. הרי כל אחד מטפל בכלים שהוא מכיר, וכשכל המטפלים הם מאותו סקטור, ההטיה בטיפול גדולה. לא כל המטופלים זקוקים לתרופות כקו טיפולי ראשון, פעמים רבות ליווי פסיכולוגי וסוציאלי תחילה - יכולים להיות יעילים יותר".
אותו גורם מוסיף כי "רוב העבודה הניהולית בכלל לא מתעסקת בניהול הרפואי". לדבריו, כללית לא מפרסמת מכרזים רשמיים לתפקידים הללו, ואין קריטריונים ברורים, מה שמעורר חשד למינהל לא תקין. "הם לא רוצים שהדבר הזה יהיה כתוב, ומנסים לחרטט", הוא טוען.
פורום הארגונים למען הפסיכולוגיה הציבורית מסר: "מצער לשמוע שבעת זו, כשמרפאות משוועות למציאת מנהלים מסורים ומקצועיים בתחום הטיפול הנפשי, כללית מתכחשת לעמדתה הרשמית שבה מותר לפסיכולוגים לנהל, ובפועל מונעת מהם לגשת למכרזי הניהול. זאת, בזמן שפסיכולוגים מנהלים בהצלחה שירותים פסיכולוגיים במגוון מקומות ציבוריים, ביניהם קופות חולים אחרות. עמדה מבטלת כזו כלפי מקצוע הפסיכולוגיה ותרומתו וכלפי יכולתם של פסיכולוגים לנהל בקופה, היא תעודת עניות לכללית ויוצרת נזק הדדי - גם לפסיכולוגים ראויים וטובים שאינם יכולים להתקדם, וגם לקופה שלא זוכה למנהלים מתאימים".
מקופת חולים כללית נמסר בתגובה: "מנהל מרפאה בכללית הוא רופא בהגדרת העיסוק - כך גם על פי ההסכמים הקיבוציים החלים על כללית".
ד״ר צבי פישל, יו״ר המועצה הלאומית לבריאות הנפש: "הרפואה בכלל והפסיכיאטריה בפרט הנן מקצועות המבוססות על המודל הביו-פסיכוסוציאלי, ככזה אמון הפסיכיאטר על המימד הטיפולי הביולוגי על המימד הסוציאלי ועל המימד הפסיכותרפי. כל אנשי המקצוע בבריאות הנפש מקשיבים למטופל ולמשפחתו ונותנים מזור רב מימדי למצוקתו. האיזון בין מימדי הטיפול השונים מותאם למטופל ולמצבו. בבריאות הנפש יש מקום גם לפסיכולוגים גם לעו״סים וגם למקצועות טיפוליים נוספים בנוסף כמובן לרופאים".
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה לדברים: "בהתאם לנוהל של משרד הבריאות, מנהל מרפאה יכול להיות פסיכיאטר, פסיכולוג קליני או עובד סוציאלי בעל הכשרה בבריאות הנפש, או אח/ות בעל/ת תואר שני בסיעוד שעבר קורס תחת ההגדרה 'על בסיסי' בפסיכיאטריה וחמש שנות ניסיון בתפקיד ניהולי בתחום בריאות הנפש". במשרד לא התייחסו לשאלת ynet באשר להיעדר יישום הנוהל על ידי הכללית.