(צילום: חגי דקל)

אחרי סגר נוקשה ו-75 ימי מלחמה בנגיף, הפכה בשבוע שעבר ניו-זילנד למדינה הראשונה שניצחה את נגיף הקורונה. במדינה בת חמשת מיליון התושבים נדבקו 1,154 בני אדם בנגיף ומתו 22 בלבד. ד"ר אורי שטיינפלד, רופא משפחה ישראלי המתגורר בניו-זילנד, התראיין הבוקר (א') לאולפן ynet וסיפר על המלחמה הארוכה בנגיף.
"בניו-זילנד יש את התנאים האידיאליים להתגבר על התפרצות ויראלית", הוא מסביר בריאיון. "בשלב מאוד מוקדם הייתה פה מוכנות גבוהה של השלטונות. בנובמבר 2019 נעשתה ביקורת על רמת המוכנות של ניו-זילנד לפנדמיה, בה היא למעשה נכשלה. אחרי הכישלון היה מהלך של הסקת מסקנות ופעולה, שהוביל ראש מערך הבריאות, שהוא אפידמיולוג.
"בנוסף, ב-2011 התרחשה בניו-זילנד רעידת אדמה שהכינה את המדינה להתמודדות עם משבר בפן הכלכלי. היה צריך לתמוך שם מהרגע הראשון בכל המגזרים - שכירים ועצמאים כאחד. כל אלה גרמו להיענות טובה יותר למגפת הקורונה שהגיעה בפברואר".
ד"ר שטיינפלד הוסיף כי הפיזור הגיאוגרפי של האוכלוסייה בניו-זילנד תרם גם הוא למלחמה בנגיף. "שיעורי צפיפות האוכלוסין כאן מאוד נמוכים. האוכלוסייה גרה בבתים פרטיים עם רכבים ובסמיכות לפארקים ציבוריים. זה איפשר לנהל סגר ובידוד חברתי, ובנוסף ההיענות של האזרחים הייתה מאוד גבוהה".
1 צפייה בגלריה
ניו זילנד ראש הממשלה ג'סינדה ארדרן מכריזה הסרת סגר נגיף קורונה
ניו זילנד ראש הממשלה ג'סינדה ארדרן מכריזה הסרת סגר נגיף קורונה
ראשת הממשלה של ניו-זילנד ג'סינדה ארדרן
(צילום: AFP)
גם ממשלת ניו-זילנד, בראשה עומדת ראשת הממשלה ג'סינדה ארדרן, זכתה לשבחים מהעולם על הטיפול בנגיף. "ראשת הממשלה עמדה במרכז הבמה במאבק הזה", הסביר ד"ר שטיינפלד. "היא לא פחדה לקבל החלטות, האמינה בדרך שלה מההתחלה עד הסוף וכנראה שהייתה מוכנה לזה, ועמד לצידה ראש מערך הרפואה שהוא אפידמיולוג שהנחה את כל הצוותים הרפואיים. בנוסף, יש לזכור שהמערכת הרפואית בניו-זילנד, לעומת מדינות אחרות בעולם, היא מבוססת קהילה ולא בתי חולים".
ד"ר שטיינפלד מסכם ואומר: "אחד הדברים החשובים במהלך ההתמודדות עם המגפה היה השקיפות. כל יום בשעה אחת בצהריים הייתה מסיבת עיתונאים של ראשת הממשלה וראש המערך הרפואי. כל יום ראשת הממשלה העבירה מסרים והנחיות לציבור, סיפרה את סיפורו של כל נפטר מ-22 הנפטרים ועמדו חצי שעה ויותר כדי לענות על שאלות של עיתונאים. זה מייצר שקיפות וכמובן אמון מאוד גדול של הציבור במהלך".