העור הוא האיבר הגדול ביותר בגוף האדם ומשקלו מהווה כ-15% מסך משקל האדם. לעור תפקידים רבים, ביניהם הגנה, שמירה על טמפרטורת הגוף, מניעת התייבשות, תחושות כמו כאב, הנאה וטמפרטורה, וייצור חומרים הנחוצים לגוף, בהם ויטמין D. אדם משיל את שכבת תאי העור העליונה (האפידרמיס) מדי 27 יום ולמעשה במהלך חיינו נחדש את שכבת העור כאלף פעמים.
פגיעות עוריות שכיחות מאוד בקרב ספורטאים. הסיבות לכך רבות ומגוונות, אך נובעות בעיקר ממגע של עור בעור, הזעה וחבלות מינוריות. כל אלה גורמים לספורטאים להוות כ-20% מכלל הפניות לרופאי עור. הפניות לרופא עור בקרב ספורטאים נחלקות לשלושה סוגים עיקריים: זיהומים, תגובות לאחר חשיפה לחומרים ותגובות אלרגיות וחבלות.
2 צפייה בגלריה
חבלות עור בקרב ספורטאיות וספורטאים: תוצאה של חבלות, זיהומים וחשיפה לחומרים המעוררים תגובות
חבלות עור בקרב ספורטאיות וספורטאים: תוצאה של חבלות, זיהומים וחשיפה לחומרים המעוררים תגובות
חבלות עור בקרב ספורטאיות וספורטאים: תוצאה של חבלות, זיהומים וחשיפה לחומרים המעוררים תגובות
(צילום: shutterstock)

זיהומים בעור

זיהומים הם הסיבה השכיחה ביותר לפנייה של ספורטאים לרופא עור. זיהומי העור השכיחים בספורטאים עלולים להיות זיהומים חיידקיים, ויראלים או פטרייתים. העור מהווה קו הגנה ראשון מהסביבה החיצונית ועל פניו נמצאים חיידקים רבים שמקורם בסביבה. חדירה של חיידקים אלה אל מתחת לשכבות העור השונות עלולה לגרום למחלה.
החיידק המוכר שבין חיידקי העור נקרא סטאפילוקוק זהוב (Staph Aureus), הגורם לפוליקוליטיס, פרונקל ולעיתים אף לזיהום משמעותי יותר הנקרא אימפטיגו. זיהומים אחרים הם זיהומים ויראליים ממשפחת ההרפס, ובניהם חשוב להזכיר זיהום שהוא המאפיין מתאבקים או שחקני רוגבי הנקרא הרפס גלאדיאטורום, הנגרם לרוב על ידי הנגיף HSV-1 ומועבר על ידי מגע של עור בעור.
זיהומים פטרייתיים גם הם שכיחים בספורטאים, זיהומים אלה יכולים לפגוע בשיער, בעור, בציפורניים, בקפלי עור בעיקר במפשעות, ובכפות הרגלים (מכונים Athletes foot). פטריות מעדיפות סביבה לחה ובטמפרטורה של מעל 30 מעלות ותוארו הדבקות מאדם לאדם וכן לאדם מהרצפה או משטחים כגון מזרנים ואפילו חליפות ג'ודו, כובעים וקסדות.

תגובה לחשיפה או מגע עם חומרים

תגובה לחשיפה או מגע עם חומרים, עלולה להיות כמנגנון אלרגי ושאינו אלרגי. מספר תגובות שכיחות בספורטאים הן דלקת עור ממגע (irritant/allergic contact dermatitis), שיכולה להופיע ממגע או חשיפה לברום או כלור (בבריכה), או כתוצאה מחשיפה למוצרי גומי בכובע רחצה או משקפי שחייה.
באנשים רגישים עלולה להופיע פריחה כתוצאה ממאמץ (Cholinergic urticaria), ומעניין לציין כי באופן נדיר ביותר גם תגובה אלרגית מסכנת חיים הנקראת exercise-induced anaphylaxis , הכוללת גרד, תפרחת, בצקות בפנים ובכפות הידיים והרגליים וקוצר נשימה, תוארה בתגובה למאמץ גופני (לרוב בשילוב עם אלרגן נוסף, כגון מזון).

נגעים חבלתיים בעור

אחד הנגעים השכיחים ביותר הוא הופעה של שלפוחיות כתוצאה מחיכוך (friction bullae), המופיעות בעיקר בכפות הרגליים ומקשות על ההליכה או הריצה. בסוגי ספורט המאופיינים בעצירה פתאומית, כמו בטניס, עלול להגרם נזק לקצות האצבעות והציפורניים (Tennis toe או Athletes toe).
כמובן שלא ניתן לסיים סקירה על פגיעות עור בספורטאים מבלי להזכיר את סרטן העור והקשר שלו לחשיפה מוגברת לשמש. ספורטאים רבים חשופים לשמש שעות ארוכות ביום ודווקא בשעות בהן הקרינה חזקה במיוחד (בין-10:00 ל-16:00). לכן חשוב ביותר להקפיד על הגנה מפני קרני השמש ועל בדיקה לגילוי במוקדם בספורטאים החשופים לשמש.
2 צפייה בגלריה
טניס
טניס
עצירה פתאומית כמו בטניס עשויה לגרום לחבלות בעור
(צילום: Shutterstock)

כיצד ניתן להתמודד עם פגעי עור בספורטאים?

ראשית, יש להקפיד על שטיפת ידיים, על היגיינה אישית ועל ניקיון ציוד הספורט והמשטחים. שנית, יש להקפיד על נעילת כפכפים במקלחות או במלתחות ועל שימוש במגבות אישיות. כמו כן, יש להקפיד על כביסה תכופה של בגדי האימון.
המלצה נוספת היא לעשות שימוש מושכל במסנני קרינה ("קרמי הגנה"). מומלץ למרוח אותם בעיקר על הפנים, האפרכסות והעורף. יעילות מסנני הקרינה מוגבלת בזמן – ולכן בשהייה ממושכת בשמש יש לחדש מריחה. חבשו כובע והגנו על העור בלבוש מתאים.
לבסוף, יש להיבדק בידי רופא עור ברגע שמופיעה פריחה או נגע עורי חדש, כדי למנוע סיבוכים. במידה והופיעה פריחה וטרם אובחנתם או טופלתם, הימנעו ממגע העלול לגרום הדבקה.
פרופ' דני נמט הוא מנהל מרכז הספורט לילדים ונוער במרכז הרפואי מאיר מקבוצת כללית ומנהל רפואי בוועד האולימפי. פרופ' בעז עמיחי הוא מנהל יחידת עור במרכז הרפואי מאיר מקבוצת כללית ויועץ לוועד האולימפי