המדור בשיתוף "מגדלי הים התיכון"
אלפי מקרי מוות מקורנה, רבים מהנפטרים סבלו מרמות סוכר לא מאוזנות - החיסון יוריד את הסיכון. במהלך המגפה נפטרו מקורונה 3,000 אנשים בישראל ומתוכם אחוז גבוה היה סוכרתי. סוכרת מהווה מחלת רקע מסוכנת בנגיף הקורונה ונראה כי מי שהיה לא מאוזן במהלך התקופה הנוכחית חלה בצורה קשה יותר בקורונה.
ההודעות על אישור חיסון הקורונה על ידי ה-FDA שימחו אנשים רבים כי מצד אחד, רואים את הסוף במגפה. אך מנגד, חלק מהאנשים כבר הצהירו כי לא יהיו הראשונים להתחסן.
ראשית, חשוב לדעת כי מרבית החיסונים שאנו מכירים, כמו למשל, השפעת, מבוצעים על ידי הזרקת נגיפים מומתים או מוחלשים שאינם מסוגלים להתרבות בגופנו אך מחסנים את הגוף מפני הנגיפים הללו וכך נוצרים נוגדנים המכוונים כנגד אזורים רבים על גבי הנגיף.
בחיסון הקורונה שאושר על ידי ה-FDA בשבוע שעבר, החיסון מורכב ממטען גנטי של הנגיף.
המטען הגנטי הזה מוזרק לשריר, ותאי השריר יודעים לקחת את המטען הגנטי הזעיר הזה, ולייצר על פיו מקטע חלבוני.
זהו תהליך שמתרחש כל העת בתאי גופנו, רק שבדרך כלל תאי גופנו מייצרים חלבונים מהמטען הגנטי שלנו, ואילו כאן, תאי השריר מייצרים חלבון ממקטע גנטי זעיר שהעתקנו מהנגיף.
כאן חשוב להבין, שהמטען הגנטי הזה יוצר באופן סינטטי ולא בודד מנגיפי קורונה. אחרי שתאי הגוף מייצרים את החלבון הקצר הזה, מערכת החיסון מזהה את החלבון ה״חדש״ הזה, ומגיבה כנגדו ביצירת נוגדנים.
עוד במדור 60 פלוס:

1 צפייה בגלריה
חיסון לקורונה
חיסון לקורונה
חיסון לקורונה - יעילות מול סכנה
(צילום: shutterstock)

חיסון שאינו מבוסס על נגיף חי

המחקר אשר בחן את החיסונים כלל גם מבוגרים וגם מי שסובלים ממחלות רקע כמו סוכרת, אלה האנשים שהכי חשוב למנוע את הידבקותם בקורונה, וגם אצלם הפגין החיסון יעילות גבוהה.
מתוך 20,000 המשתתפים במחקר רק לשלושה התפתחו תופעות לוואי קשות ו-2 מהם נפטרו.
לדברי החוקרים שעקבו לא היה קשר בין מקרה המוות לבין החיסון. אין בשלב הזה תופעות לוואי ארוכות טווח שכן, מדובר בחיסון חדש שפותח השנה.
מכיוון שהחיסון החדש לקורונה אינו מבוסס על נגיף חי, אין סכנה שהוא יתרבה בגוף, ולכן ניתן לתת את החיסון גם למי שסובלים ממערכת חיסון מוחלשת.
עם זאת יש לזכור כי ייתכן שמערכת החיסון של האנשים האלה לא תצליח לייצר נוגדנים בהיקף הרצוי, ויעילות החיסון במקרה כזה עלולה להיות פחותה.
במקרה הזה, אני קורא במיוחד לאוכלוסייה בגיל המבוגר ולסוכרתיים בפרט לצאת ולהתחסן היות שכפי שעולה ממצאי מחקרים רבים, סוכרתיים אשר חולים בקורונה הם בסיכון גבוה יותר לסיבוכים חמורים, במיוחד אם רמות הסוכר בדמם גבוהות.

הכותב הינו רופא, יו"ר המועצה הלאומית לסוכרת ומנהל רפואי של מרכז DMC לטיפול בסוכרת

פרופ' יהודה אדלר, יו"ר האיגוד האירופאי לקרדיולוגיה בדעה בדקה: "הקורונה מפחידה אותי הרבה יותר מהחיסון"
(צילום: ירון ברנר)


המדור בשיתוף "מגדלי הים התיכון"