(צילום: ירון ברנר)

חזרה מלאה לשגרה בסין: הרחובות הומי אדם, מרכזי הקניות, התרבות והפנאי חזרו לשגרה ואיתם גם הכלכלה. השבוע עדכן משרד הבריאות את רשימת המדינות האדומות והירוקות, והגדיר את סין כמדינה ירוקה בה דווח על מאבק מוצלח בנגיף לצד אוסטרליה, יפן, ניו זילנד וקוריאה הדרומית.
איציק שי, תושב סין, התראיין הבוקר (ד') באולפן ynet וסיפר כי החזרה לשגרה במדינה היא טוטאלית. "חזרנו פה לשגרה במאה אחוז. ביקרתי במחוזות שונים בסין, כולל את וו-האן בו התפרץ הנגיף לראשונה, והכל רגיל. המסעדות, הפארקים, בתי הקפה והקניונים - מלאים כולם באזרחים סינים".
לדבריו של שי, למרות החזרה לשגרה, ממשיך הממשל הסיני להקפיד על ביצוע בדיקות רבות לאזרחים ועל בידוד של המגיעים מחו"ל. "אין בסין הדבקה כמו שראינו בהתחלה. אחת לחודש או חודשיים מתגלים נדבק אחד או שניים, אבל ברגע שמגלים אותם מכניסים אותם לבידוד ומבודדים גם את כל עשרות עד מאות האנשים אליהם הם נחשפו.
"מדובר בבידוד מאוד קפדני בו אי אפשר לצאת מהבית בכלל. הממשלה שולחת את כל המצרכים שהאדם צריך כדי להתקיים במשך 14 ימים אליו הביתה והוא נשאר בבית. בנוסף עושים הרבה בדיקות סקר ומקפידים על מסכות", הוא מספר.
1 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה ב סין
בדיקת קורונה ב סין
בדיקות מרובות, מסכות ובידוד קפדני: כך נלחמה סין בנגיף הקורונה
(צילום: AFP)
את התמורה שחלה בסין מייחס ד"ר אורי סלע, ראש החוג ללימודי מזרח אסיה באוניברסיטת תל אביב, לניסיון העבר של סין עם מגפות. "בסין, שלא כמו במדינות משמעותיות אחרות במזרח אסיה ובעולם, ידעו שמגפה עולמית הוא דבר שיכול לקרות. למעשה מאז מגפת הסארס ב-2002 סין התכוננה לתרחיש שכזה. ב-2009 בסין מבצעים רפורמה רצינית במערכת הבריאות ומייעלים את כל מה שקשור במערך ההתמודדות עם מגפות. כך, ברגע שהבינו או החליטו בסין שלא מדובר במקרים בודדים אלא במגפה, סין הכניסה את כל הכלים האלה לפעולה. חשוב גם לזכור שבסין יש מערכת שלטונית שונה מבישראל, אבל מדובר גם במדינה גדולה בהרבה מישראל".
ד"ר סלע לא מאמין בתיאוריות הקונספירציה שמיוחסות לסין. "לא נדלקות לי נורות אדומות של קונספירציה בהתייחס לצורה בה סין התגברה על המגפה. השאלה בנוגע למה מקורו המדויק של הנגיף היא שאלה אחרת שלא קשורה לקונספירציה, אבל אינני אפידמיולוג ולכן אני לא יודע לתת על זה תשובות.
"קרוב ל-20 שנה מתכוננים בסין לרגע הזה, וברגע שזיהו שם את המצב החליטו להשתמש בכלים שהם צברו. בסין חזרו לשגרה בהרבה מובנים, אבל מקפידים עדיין על עניין הכניסה של אנשים למדינה. כדי להיכנס לסין צריך אישור מיוחד ובדידו של 14 ימים, גם בקרב תושבי קבע של סין".


בתוך כך, אמצעים קפדניים למיגור מגפת הקורונה מתבצעים ביותר ויותר מקומות בעולם. כך למשל בסלובקיה מונהג מבצע בדיקות מהירות של כלל האוכלוסיה. לפי דיווחים בעיתון הבריטי פייננשל טיימס, בסוף השבוע האחרון נתגלו בסלובקיה 57,500 מקרי הדבקה חדשים כתוצאה ממבצע הבדיקות המהירות. עד כה נבדקו למעלה מחמישה מיליון בני אדם בסלובקיה. כל עשרות אלפי המאומתים נשלחו לבידוד עם משפחותיהם. סלובקיה היא המדינה הראשונה באיחוד האירופאי שמבקשת לבדוק את כלל תושביה במהירות שכזו.
גם בסלובקיה הממשל תקיף אל מול האזרחים בנוגע לביצוע הבדיקות ואכיפת הבידוד במדינה. ד"ר ולדימיר ולקסה, אימונולוג באקדמיה למדעים בסלובקיה, התראיין באולפן ynet הבוקר וסיפר על המהלך: "הבדיקה בעיקרון הייתה התנדבותית, אבל בפני אנשים שהתנגדו הוצבו הגבלות רבות. הם לא יכלו לצאת מבתיהם או ללכת לעבודה, אלא להיות מוגבלות לרדיוס של 100 מטר ולקנות אוכל. כך למעשה הרבה אנשים הוכרחו לבצע את הבדיקות בלית ברירה".